  • 1. Data: 2014-01-09 05:03:58
    Temat: constant current supply
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Kupiłem sobie taką lampkę do testów ;

    http://www.leroymerlin.pl/oswietlenie/oswietlenie-bi
    urowe-techniczne-led/oprawy-sufitowe-downlight/downl
    ight-led-inspire,p156050,l1190.html

    No i fajnie, tylko zasilacz jest bez możliwości regulacji.
    W lampce jest 25 białych ledów, oryginalny zasilacz jest 350ma, 27-60V.

    Może ktoś podpowie jakiś namiar na schemacik, albo jakiś chip
    specjalizowany - żeby sobie zrobić taki dynks, ale z możliwością
    regulacji - pwm na przykład ?

  • 2. Data: 2014-01-09 08:39:36
    Temat: Re: constant current supply
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-01-09 05:03, sundayman pisze:
> [...]
    >
    > Może ktoś podpowie jakiś namiar na schemacik, albo jakiś chip
    > specjalizowany - żeby sobie zrobić taki dynks, ale z możliwością

    Chcesz mieć możliwość regulacji, czy własną elektronikę? Bo są takie
    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/1
    6221/pid/19708/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid
    %3D16221%26page%3D1
    albo
    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/1622
    1
    i skocz do ściemnialnych.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2014-01-10 02:09:33
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/1622
    1
    > i skocz do ściemnialnych.

    hmm...
    Zasilacz stałoprądowy MEAN WELL PCD-25-350B, 20W, ściemnialny Iwyj =
    350mA Uwyj = 40-58V DC, ROHS

    77 zł - tanio nie jest... Choć oczywiście jakiś kosmos też nie.
    Ale pewnie samróbka wyjdzie taniej, a potrzebuję 4 szt.

    Chociaż z drugiej strony, dużo taniej to też nie będzie...

    No nic - dzięki za namiar.

  • 4. Data: 2014-01-10 02:45:37
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Ale jednak nie - chodzi mi o ściemniania 0-10V albo PWM zewnętrznym.

    Zresztą, w ogóle, łatwiej by mi było zrobić samemu, bo to ma być
    sterownik z większą ilością różnych tam dupereli, i wolałbym sobie te
    moduły zintegrować z resztą...

  • 5. Data: 2014-01-10 08:23:07
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-01-10 02:45, sundayman pisze:
    > Ale jednak nie - chodzi mi o ściemniania 0-10V albo PWM zewnętrznym.

    A jakie tam masz napięcie? Nie 24V przypadkiem?

    > Zresztą, w ogóle, łatwiej by mi było zrobić samemu, bo to ma być
    > sterownik z większą ilością różnych tam dupereli, i wolałbym sobie te
    > moduły zintegrować z resztą...

    Pewnie lampa ma po parę LEDów połączonych szeregowo i takie łańcuszki
    równolegle, może z jakimiś małymi rezystorami wyrównującymi. Zasilanie
    350mA, napięcie pewnie tak ze 24V (znaczy 7 LEDów szeregowo, faktycznie
    21V). Czyli z ok. 24V da się to pogonić. Razem daje to pi razy oko 1W na
    rezystorze włączonym szeregowo (okolicach 10 omów). Dalej to już tylko
    zostaje temat zasilania (24V ale raczej z przetwornicy jakiejś gotowej,
    ewentualnie z możliwością podregulowania napięcia) i jakiegoś MOSFETA.
    350mA oznacza, że nie potrzebujesz jakiegoś zarąbistego tranzystora z
    nie wiadomo jaką pojemnością bramki, ale zawsze możesz dodać jakiś mały
    bufor. W zasadzie żadna filozofia. No chyba, że ten 1W to za dużo, to
    wtedy trzeba dać ładną przetwornicę i sprzężenie zwrotne z rezystora
    szeregowo połączonego z obciążeniem itd. Tak naprawdę przy takich
    parametrach to na jedno wyjdzie z ciepełkiem, a może nawet gorzej
    wyjdzie, a komplikacja układu wzrośnie mocno i nie będziesz miał pełnej
    regulacji.
    W sumie to tak myślę, że w skrajnym wypadku to możnaby użyć układu
    L6203, ale kupionego w MS Elektronik (są słabsze wersje, ale za to
    droższe u nich, a gdzie indziej również L6203 są droższe). Kobyła
    straszna, ale kto powiedział, że nie można?
    Jeżeli chodzi o małe mostki H to chyba najtańsze rozwiązanie, ale w
    sumie to nie potrzebujesz całego mostka - może coś tańszego znajdziesz.

    Całość sprowadzałaby się wtedy do zasilacza, L6203 (albo czegoś innego)
    i rezystora, a dalej to już procek. Prościej chyba się nie da i
    sensowniej też. Tylko L6203 powinien pracować raczej impulsowo - ma tam
    jakieś bootstrapy, chociaż tak naprawdę nigdy nie sprawdzałem go pod
    obciążeniem ze stałym napięciem.

    No i jeszcze jeden problem - zanim co warto spróbować jak wygląda zmiana
    jasności przy sterowaniu PWM.

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2014-01-10 18:44:49
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A jakie tam masz napięcie? Nie 24V przypadkiem?

    tam czyli gdzie ?
    Lampy o których mowa, są częścią oświetlenia pokoju, oprócz tego są
    taśmy ledowe itp. Czyli mam "tu" 230 V :)

    > Pewnie lampa ma po parę LEDów połączonych szeregowo i takie łańcuszki
    > równolegle, może z jakimiś małymi rezystorami wyrównującymi.

    Lampa ma 25 ledów 0.5W szeregowo. Bez rezystorka .
    Na lampie jest ok. 40V, bierze 350mA. Czyli tyle, ile powinna - ma 14W.

    Czyli z 24 się nie da :)
    Zamiast dłubania samemu od zera, wolałbym jakiegoś dedykowanego chipa...

    Robić cały sterownik muszę ale czym prościej tym lepiej - oszczędność czasu.

    > No i jeszcze jeden problem - zanim co warto spróbować jak wygląda zmiana
    > jasności przy sterowaniu PWM.

    No tak.

  • 7. Data: 2014-01-10 21:17:30
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-01-10 18:44, sundayman pisze:

    > tam czyli gdzie ?

    Na LEDach.

    > Lampa ma 25 ledów 0.5W szeregowo. Bez rezystorka .
    > Na lampie jest ok. 40V, bierze 350mA. Czyli tyle, ile powinna - ma 14W.

    Jak nie ma tego za dużo, to rezystorki nie są potrzebne. Tylko nie
    zgadza się jeden drobiazg - 40V to trochę mało jak na 25 LEDów. No
    chyba, że toto jest już popędzane PWMem (i pewnie tak właśnie jest).
    Masz oscyloskop? Tak na wszelki wypadek.
    25 LEDów (zakładam, że białe są) to tak prawie pod 100V może podchodzić.
    No to fajna zabawa - ale jak ktoś lubi takie napięcia.

    > Czyli z 24 się nie da :)

    Ba, z 50 pewnie też...

    > Zamiast dłubania samemu od zera, wolałbym jakiegoś dedykowanego chipa...

    Weź Ty najpierw sprawdź co tam tak naprawdę chodzi. Bo albo 40V, albo 25
    białych LEdów. A i sam poziom napięcia zmierzony oscyloskopem pozwoli
    zastanowić się co dalej.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2014-01-10 22:08:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Weź Ty najpierw sprawdź co tam tak naprawdę chodzi. Bo albo 40V, albo 25
    > białych LEdów. A i sam poziom napięcia zmierzony oscyloskopem pozwoli
    > zastanowić się co dalej.

    No zmierzyłem i obejrzałem.
    Jest 39.4 , i zupełne DC - na oscyloskopie gładka linia jak pupa
    niemowlaka.

    Ledów 25 szt. Oczywiście białych.
    tak to wygląda :

    http://www.tinypic.pl/rp3q1zzmbpdn

    Te kabelki po bokach bezpośrednio idą do zasilacza.
    No i co ty na to ? :)

  • 9. Data: 2014-01-10 22:12:33
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    zasilacz w komplecie jest ten:

    http://www.koe-lighting.com/detail.asp?ID=1025

  • 10. Data: 2014-01-10 22:22:07
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Ha ! Wygląda na to, że to są 2 gałęzie połączone równolegle - bo każdy
    kabelek ma bezpośrednie połączenie z 2 ledami.

    Chyba bez żadnego rezystorka - no chyba, że jakoś na spodniej części PCB
    są, ale pomiar rezystancji między kabelkiem a diodą nie ujawnia żadnej
    rezystancji. Czyli - jakby połączone równolegle zwyczajnie...

    Nie będę odkręcał tego PCB, bo widzę że od spodu nałożona pasta jest, a
    i wkręt jeden ma nacięcie do dupy - nie chce mi się z tym bawić.