  • 11. Data: 2011-07-20 16:13:51
    Temat: Re: bity nie bajty > do PC
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup
    W dniu 20.07.2011 10:53, Waldemar Krzok pisze:
    >Audio ma 44khz, czyli ponad 4 próbki/bit

    A mozliwe ze obecnie nawet znacznie wiecej.

    J.

  • 12. Data: 2011-07-20 16:17:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Wednesday, July 20, 2011, 10:53:23 AM, you wrote:

    [...]

    > Na 9600 bps audio nie pociągnie.

    Dlaczego nie? Skoro telekomunikacja chodzi na 8-bitowym próbkowaniu
    z taktem 8kHz i na tym działa ponad 30 kbps analogowo w dwie strony a
    56kbps/28.8kbps połowicznie "cyfrowo", to dlaczego mając do dyspozycji
    pełne pasmo nie miałoby dać rady?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-07-20 16:20:26
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Michoo wrote:

    > Audio ma 44khz, czyli ponad 4 próbki/bit - myślisz, że antyaliasing
    > spowoduje za duże zakłócenia?

    Nie wiem co, ale wiem, że kumpel, który próbował właśnie coś takiego (9600
    bps) przez parę dni, w końcu się wkurzył i się mnie spytał. Potem wziął DIO
    na USB (bo leżało w szafie, a on nie wiedział :-)),

    > Tylko niestety to nie działa - kernel nie jest tworem RT i może [*] się
    > pojawiać utrata bitów.

    > To już prędzej - jest synchronizowane zewnętrznym zegarem.
    >
    > [*] i będzie - kilka miesięcy temu pomoagałem znajomemu wyśledzić dziwne
    > zakłócenia w komunikacji z pewnym urządzeniem. Po podłączeniu
    > analizatora wyszło, że robiony przez LPT SPI miewa czasami "przycięcia"
    > na tyle długie (dochodzące do 1.5ms), że układ uznawał, że zegar zniknął
    > i resetował komunikację. To co dopiero gdy mówimy o pracy synchronicznej.

    Da się zrobić, ale musisz zrobić/kupić/ukraść driver z buforowaniem.

    Waldek

  • 14. Data: 2011-07-20 16:21:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F wrote:

    > Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał w

    > Dlaczego nie ?

    > Ale tu te same problemy - nie bedziesz odczytywal stale, bo cie
    > windows wywlaszczy. No i chroni dostep do portow. No i ma drivera
    > wbudowanego, ktory pewnie sprawdza 50-100 razy/s.
    > Co prawda .. dostep jakos sie daje wywalczyc, a procki teraz
    > wielordzeniowe, moze da sie jeden zarezerwowac :-)

    Napisać swój driver.

    > No i to musi byc game port uczciwy, nie na USB.

    Niekoniecznie.

    Waldek

  • 15. Data: 2011-07-20 16:33:30
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > z taktem 8kHz i na tym działa ponad 30 kbps analogowo w dwie strony a
    > 56kbps/28.8kbps połowicznie "cyfrowo", to dlaczego mając do dyspozycji

    Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co prawda
    na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u wątkotwórcy
    jest kodowanie nrzi, a tu 1 bps == 1 bod.

    Ale chyba kwestia sprawdzenia. Jak już pisałem kolega próbował i mu się nie
    udało. Nie rozpracowywał jednak tego problemu do upadłego. Może przełączać 2
    częstotliwości?

    NRZI może mieć problemy z filtrem górnoprzepustowym na wejściu, choć tu mam
    dość pozytywne wspomnienia. Zapisywałem sygnał PCM kodowany NRZI na taśmie
    magnetowidowej (ok. 11kHz). Dwa kanały (data, clock) na taśmie, na wyjściu
    komparatory. Przy rzeczywistych danych miałem bardzo mało błędów.

    Waldek

  • 16. Data: 2011-07-20 16:41:37
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:98oeaqF8mnU1@mid.uni-berlin.de...

    > Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co
    > prawda na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u

    Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A tu
    takie rewelacje.

  • 17. Data: 2011-07-20 16:45:16
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wiadomości news:98oeaqF8mnU1@mid.uni-berlin.de...
    > Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A

    OK. Już doczytałem i dla systemów kodowania gdzie w jednej zmianie sygnału
    jest kodowanych kilka bitów ma to sens.

  • 18. Data: 2011-07-20 16:45:30
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 20/07/2011 17:41, Marcin Wasilewski wrote:
> [...]
    > wiadomości news:98oeaqF8mnU1@mid.uni-berlin.de...

    > Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A

    no tos chlopie sie obudzil....

    http://tldp.org/HOWTO/Modem-HOWTO-23.html

    c.

  • 19. Data: 2011-07-20 17:09:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Wednesday, July 20, 2011, 6:33:30 PM, you wrote:

    > Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co prawda
    > na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u wątkotwórcy
    > jest kodowanie nrzi, a tu 1 bps == 1 bod.

    Ale pasmo szersze prawie 7-krotnie i 16 bitów zamiast 8. A
    potrzebujemy zaledwie 9600bps. To nawet na 4-punktowej PSK daje ledwie
    4800bd. O QAM przez litość nie wspomnę...

    > Ale chyba kwestia sprawdzenia. Jak już pisałem kolega próbował i mu się nie
    > udało. Nie rozpracowywał jednak tego problemu do upadłego. Może przełączać 2
    > częstotliwości?

    FSK daje fatalne wyniki. Na FSK ostatnia implementacja miała 300bps w
    paśmie telefonicznym.

> [...]
    > magnetowidowej (ok. 11kHz). Dwa kanały (data, clock) na taśmie, na wyjściu
    > komparatory. Przy rzeczywistych danych miałem bardzo mało błędów.

    Czyli da się. Ale NRZI kodowałbym jednak w jakimś FM.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2011-07-20 17:10:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Wednesday, July 20, 2011, 6:41:37 PM, you wrote:

    > Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A tu
    > takie rewelacje.

    bps to bps a bd to bd. bps jest prędkością transmisji a bd jest
    prędkością modulacji. Przy prędkości modulacji 1200bd wyciskało się
    14400bps dawno temu. Na nośnej 1800Hz. I Shanon w grobie się nie
    przewracał. Kwestia modulacji.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl