  • 11. Data: 2024-08-05 21:47:46
    Temat: Re: akumulator z UPS
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Aug 2024 18:45:01 +0200, Janusz wrote:

    > Spłukać pod kranem i można używać dalej.

    Z akumulatorem co dalej ..

    > Ale widocznie projektant nie przewidział że aku może mieć 7V i je
    > przeładowywuje.

    raczej nie, bo jak niskie napiecie, to ma naładować.
    Aczkolwiek zaczęło się od jakiegos ups, który to wykrył.

    > No widzisz :)

    W drugim są 4 cienkie, i stosowne napisy 185V, 220V, 255V :-)

    > Ale podczas ładowania a nie podtrzymania.

    Toteż ja ładowałem ... niedługo.

    > No i w zwykłych tak sie najczęściej dzieje, jak już ma swoje lata.

    Nie było okazji sprawdzić :-(

    jak jest opad masy (w żelowym/agm ?) i lekkie zwarcie, to oczywiscie
    tak.
    Ale to był nowy sprawdzany.

    > dopuszczają 13.75

    No ale co - elektrolizy nie ma?
    prąd płynie. Nieduzy, bo nieduży, 20mA, ale płynie.

    J.

  • 12. Data: 2024-08-05 23:29:17
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 05.08.2024 o 18:24, J.F pisze:

    > No taki jest generalnie plan, tym niemniej strasznie mnie interesuje,
    > co się w srodku dzieje :-)

    Nic dziwnego. Powyginane płyty i mikrozwarcia. Tak w sumie, to
    rozpierdalają mnie "baterie" w sensie, że jebnie jedna cela i 5
    pozostałych, dobrych (12V) trzeba wyjebać. Mogliby produkować
    "wymienne-łączone".

    --
    Pixel(R)??

  • 13. Data: 2024-08-06 12:44:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Aug 2024 23:29:17 +0200, Pixel®🇵🇱 wrote:

    > Nic dziwnego. Powyginane płyty i mikrozwarcia.

    No ale czy te mikrozwarcia nie powinny prądu przewodzić?
    A tu podłączam 14V i płynie 20mA.

    > Tak w sumie, to
    > rozpierdalają mnie "baterie" w sensie, że jebnie jedna cela i 5
    > pozostałych, dobrych (12V) trzeba wyjebać. Mogliby produkować
    > "wymienne-łączone".

    Jak dobrze zrobione, to pewnie się tak nie opłaca, bo wszystkie cele
    już mocno nadwyręzone.

    A w wiekszych rozmiarach nie moĹźna kupic pojedynczych ogniw?
    Tylko co to za rozmiary ... okręt podwodny? Centrala telefoniczna?
    Kopalnia? Centrala banku?

    Ha - moĹźna

    4V 4.5Ah
    https://allegro.pl/oferta/akumulator-zelowy-ups-4v-4
    -5ah-wagi-kasy-alarmy-bezobslugowy-mocny-12873827819

    2V 250Ah
    https://allegro.pl/oferta/ogniwo-baterii-trakcyjnej-
    2v-2pzs-250ah-15045398779

    2V 1000Ah
    https://allegro.pl/oferta/ogniwo-baterii-trakcyjnej-
    2v-8pzs-1000ah-15045411115

    P.S. bateryjka ... dobrze, ze darmowa dostawa. Ale pewnie bez
    wniesienia :-)
    https://allegro.pl/oferta/bateria-trakcyjna-do-wozka
    -widlowego-48v-5pzs-625ah-16070023186

    A przy okazji - mała szafeczka do APC
    https://allegro.pl/oferta/jednostka-akumulatorowa-ak
    umulator-apc-sybt4-sybt4-db-15946299528

    J.

  • 14. Data: 2024-08-06 16:34:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.08.2024 o 21:47, J.F pisze:

    > Z akumulatorem co dalej ..
    No co, nie wiesz co się robi ze starymi aku? oddajesz i jeszcze ci zapłacą.

    > raczej nie, bo jak niskie napiecie, to ma naładować.
    Ale nie aż takie.

    > Aczkolwiek zaczęło się od jakiegos ups, który to wykrył.
    I co zrobił?

    > W drugim są 4 cienkie, i stosowne napisy 185V, 220V, 255V :-)
    No może na dwa zakresy korygować napięcie wyjściowe.

    > Toteż ja ładowałem ... niedługo.
    No to ok.

    > Nie było okazji sprawdzić :-(
    >
    > jak jest opad masy (w żelowym/agm ?) i lekkie zwarcie, to oczywiscie
    > tak.
    > Ale to był nowy sprawdzany.
    Nie musi być na 100% sprawny, wystarczy że raz ktoś nim rzuci.

    > No ale co - elektrolizy nie ma?
    > prąd płynie. Nieduzy, bo nieduży, 20mA, ale płynie.
    Nie wiem, widocznie nie ma bo nie gazują, ale chemikiem nie jestem.

    --
    Janusz

  • 15. Data: 2024-08-06 17:25:21
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-08-06 16:34, Janusz wrote:

    > No co, nie wiesz co się robi ze starymi aku? oddajesz i jeszcze ci zapłacą.

    Takie UPS-owe AGM-y również?

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 16. Data: 2024-08-06 17:52:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Aug 2024 16:34:59 +0200, Janusz wrote:

    > No co, nie wiesz co się robi ze starymi aku? oddajesz i jeszcze ci zapłacą.

    No ale akumulator, a nie jakas miazga akumulatorowa :-)

    > Ale nie aż takie.

    > I co zrobił?

    Chyba tylko ostrzegł, ale ładował.

    U mnie na tych 7V elektronika nie rusza, a to elektronika ładuje UPS,
    i to jakims ambitniejszym sposobem niż kilka diod i rezystor.

    No ale troche wieksze napięcie, elektronika rusza, i zaczyna ładować.
    A że sie tak naprawdę nie łąduje, to moc się zamienia w ciepło.
    Przy czym mam wrażenie, ze grzały się tranzystory w mostku bardziej
    niż akumulator.

    > Nie musi być na 100% sprawny, wystarczy że raz ktoś nim rzuci.

    Może się mylę, ale to jest IMO w miare normalny prąd w takich aku i
    przy takim napięciu (13.6V).

    Pytanie tylko co to dalej powoduje.

    > Nie wiem, widocznie nie ma bo nie gazują, ale chemikiem nie jestem.

    Można sie doczytac, ze w akumulatorach żelowych/AGM VRLA zachodzi
    jakas rekombinacja ... na szkle ?
    Ale gazowy wodór z gazowym tlenem to tak samodzielnie raczej nie
    reaguje, trzeba podgrzać, a wtedy jest źle :-)

    Może w takiej macie szklanej jest inaczej, może tlen się dobrze
    rozpuszcza w elektrolicie, migruje do drugiej elektrody i tam jakoś
    reaguje ... chyba z elektrodą, a nie z wodorem.
    Coś podobnego chyba zachodzi w NiCd i może w NiMH.

    Bo wodór to się chyba słabo rozpuszcza.

    Dałbym tam jakis katalizatorek, który by dopalał gazy, ale to chyba
    grozi wytopienie dziury, pożarem i wybuchem :-)

    I chyba takie są, ale do większych baterii
    https://www.hoppecke.com/pl/produkt/grid-aquagen-pro
    /

    Ciekawe, jak się zabezpieczyli przed nadmiernym wzrostem temperatury

    A moze wstawiają cos podobnego i do tych maluchów ..

    https://csb-baterie.com.pl/?40,hrl1234wf2

    Seria HRL o wydłużonej żywotności.
    A jeszcze mają inne serie.

    J.

  • 17. Data: 2024-08-06 18:05:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 6.08.2024 o 17:25, Krystek pisze:

    > Takie UPS-owe AGM-y również?
    Tak, oddawałem i bez problemu brali.

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2024-08-06 18:17:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 6.08.2024 o 17:52, J.F pisze:

    > No ale akumulator, a nie jakas miazga akumulatorowa :-)
    Wrzucisz z powrotem do skrzynki, deklem zakryjesz, myślisz że ktoś
    będzie dociekał czemu tak?

    > Chyba tylko ostrzegł, ale ładował.
    Dalej piszesz że nie.

    > U mnie na tych 7V elektronika nie rusza, a to elektronika ładuje UPS,
    > i to jakims ambitniejszym sposobem niż kilka diod i rezystor.

    Akurat tu wystarczy zenerka i opornik może dwa aby stwierdzić czy aku
    się nadaje jeszcze do czegoś.

> [...]
    > A że sie tak naprawdę nie łąduje, to moc się zamienia w ciepło.
    > Przy czym mam wrażenie, ze grzały się tranzystory w mostku bardziej
    Czyli były przeciążone, szedł większy prąd niż zazwyczaj.

    > Może się mylę, ale to jest IMO w miare normalny prąd w takich aku i
    > przy takim napięciu (13.6V).
    Nie mierzyłem żelowych więc nie wiem, to ty stwierdziłeś że za duży :)

    > Pytanie tylko co to dalej powoduje.
    Chyba tylko to że idzie w ciepło.

    > Można sie doczytac, ze w akumulatorach żelowych/AGM VRLA zachodzi
    > jakas rekombinacja ... na szkle ?
    > Ale gazowy wodór z gazowym tlenem to tak samodzielnie raczej nie
    > reaguje,
    Jakby reagował to byś miał bardzo tanie ogniwo paliwowe, ale tego nie
    ma, jeżeli gazuje to gazy się ulatniają, stąd jak pamiętam wszystkie
    stacje ładowania akumulatorów miały dobre przewietrzanie w wymogach BHP.

    >trzeba podgrzać, a wtedy jest źle :-)
    Nawet bardzo, wystarczy iskra, są zdjęcia wybuchniętych aku kwasowych.

    > Może w takiej macie szklanej jest inaczej, może tlen się dobrze
    > rozpuszcza w elektrolicie, migruje do drugiej elektrody i tam jakoś
    > reaguje ... chyba z elektrodą, a nie z wodorem.
    Chyba nie :)

    > Coś podobnego chyba zachodzi w NiCd i może w NiMH.
    Tam była specjalna pastylka co pochłaniała tlen, dzięki temu mogli je
    hermetyczne zrobić.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2024-08-06 18:30:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-08-06 18:05, Janusz wrote:

    > Tak, oddawałem i bez problemu brali.

    W sklepie z akumulatorami? Tam, gdzie można do auta kupić akumulator? Bo
    gdy się kupuje samochodowy to pobierają kaucję, a AGM-a jak kupujesz,
    czy innego żela to nie ma i za zwrot zużytego, kilkuletniego AGM-a to
    nie zapłacą i/lub odeślą do PSZOK-u :) Ale dzięki za info, spróbuję. Na
    razie używam starych akumulatorów AGM z UPS-a jako bloczków
    obciążeniowych, by dociążyć szafkę.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 20. Data: 2024-08-06 18:54:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Aug 2024 18:30:10 +0200, Krystek wrote:

> [...]
    > nie zapłacą i/lub odeślą do PSZOK-u :) Ale dzięki za info, spróbuję. Na
    > razie używam starych akumulatorów AGM z UPS-a jako bloczków

    Złom akumulatorowy w cenie, to i takie małe powinni przyjąć i
    podziękowac. A może nawet zapłacic.
    https://kb.pl/ceny/skup-zlomu/ceny-skupu-akumulatoro
    w-sprawdz-cennik-w-twoim-miescie/

    Hm, najpierw pisza 2-3zl/kg, a w tabelce 0.25-0.35

    W sklepie widziałem wielki pojemnik na stare aku, to może im wszystko
    jedno czy duze, czy małe ...

    J.