  • 1. Data: 2024-08-05 12:59:28
    Temat: akumulator z UPS
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Pamiętacie jak pisałem, ze akumulator w UPS ładował sie do 11.8V?
    Wymieniłem juz.

    po chwili zabawy aku ma napięcie spoczynkowe 7.7V.
    Trzy cele dobre ! :-)
    Aku Yuasa, wytrzymał prawie 4 lata ... albo i mniej, tylko prąd był.

    Na bocznej sciance ma wyraźne wypukłości, takie po 1cm średnicy,
    wyglądają, jakby coś przygrzało. To ta mniejsza boczna scianka, przy
    zaciskach.
    W tym miejscu w UPS nic nie grzeje. W srodku coś zagrzało?

    No i mam mieszane myśli - wywalic na złom, czy sie doktoryzować w
    temacie. Nie bardo mi się chce w kwasie babrać :-)

    UPS był mocno ciepły. Na nowym aku jest ledwo ciepły.
    Nie wiem - czy to ładowanie akumulatora tak grzało, czy akurat
    AVR musiał napięcie korygować.

    A nowy aku ... pod napieciem 14.5V prąd sie ustabilizował na 0.14A.
    I po przyłożeniu ucha słychać jak w środku coś bulgocze.

    Pod napięciem 13.6V jest 20mA, i nic nie bulgocze. Ciekawe, co się z
    tym prądem dzieje. Rekombinacja wodoru i tlenu ?

    ten UPS utrzymuje 13.6V.
    Wagę zapisałem, zobaczymy co za parę lat ..

    J.

  • 2. Data: 2024-08-05 13:21:47
    Temat: Re: akumulator z UPS
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.08.2024 o 12:59, J.F pisze:

    > Pamiętacie jak pisałem, ze akumulator w UPS ładował sie do 11.8V?
    > Wymieniłem juz.
    >
    > po chwili zabawy aku ma napięcie spoczynkowe 7.7V.
    > Trzy cele dobre ! :-)
    Szczęściarz :)

> [...]
    > zaciskach.
    > W tym miejscu w UPS nic nie grzeje. W srodku coś zagrzało?
    Dokładnie, zwarcie się zrobiło i przygrzało aż się plastik upłynnił i
    wybrzuszył.

    > No i mam mieszane myśli - wywalic na złom, czy sie doktoryzować w
    > temacie. Nie bardo mi się chce w kwasie babrać :-)
    Ale to słaby kwas, i w zasadzie nie ma go tam wiele, będzie w żelu czy
    macie,
    można pooglądać jakie zniszczenia są w środku, wystarczą zwykłe rękawiczki
    gumowe ze stonki za parę zł.
    Są trwalsze od lateksowych, sam takie używam codziennie.

    > UPS był mocno ciepły. Na nowym aku jest ledwo ciepły.
    Dawał więcej mocy/prądu pwnie miał proste ograniczenie opornikiem.

    > Nie wiem - czy to ładowanie akumulatora tak grzało, czy akurat
    > AVR musiał napięcie korygować.
    Ale to robi odczepem trafo.

    > A nowy aku ... pod napieciem 14.5V prąd sie ustabilizował na 0.14A.
    > I po przyłożeniu ucha słychać jak w środku coś bulgocze.
    To źle, za wysokie napięcie, wygotuje ci go.
    Powinien być jakiś automat że jak naładuje to obniża napięcie do 13.75

    > Pod napięciem 13.6V jest 20mA, i nic nie bulgocze. Ciekawe, co się z
    > tym prądem dzieje. Rekombinacja wodoru i tlenu ?
    A czyli spada. Prąd powstrzymuje samorozładowanie.

    > ten UPS utrzymuje 13.6V.
    > Wagę zapisałem, zobaczymy co za parę lat ..
    Z mojego doświadczenia z obcoania z wielu ups-ami w robocie i opieki nad
    nimi wynika że one generalnie przegrzewają akumulatory, najczęściej
    mają kiepskie chłodzenie pasywne i to powoduje grzanie aku które tego
    nie lubią, stopniowo tracą wodę i proces się pogłębia na Rwew aku, na
    dodatek cykliczne testowanie też im nie pomaga, szczególnie codzienne a
    są tak niektóre domyślnie ustawione.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2024-08-05 13:42:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Aug 2024 13:21:47 +0200, Janusz wrote:
> [...]
    > gumowe ze stonki za parę zł.
    > Są trwalsze od lateksowych, sam takie używam codziennie.

    Ale co potem - na smietnik, do woreczka i do sklepu ?

    > Dawał więcej mocy/prądu pwnie miał proste ograniczenie opornikiem.

    Raczej nie - to model z jednym trafo. Chyba cwanie wykorzystuje trafo
    i tranzystory jako zasilacz impulsowy.

    > Ale to robi odczepem trafo.

    W trafie istotnie trzy cienkie przewody i dwa grube.

    > To źle, za wysokie napięcie, wygotuje ci go.
    > Powinien być jakiś automat że jak naładuje to obniża napięcie do 13.75

    To był jedynie test mój, z zasilacza laboratoryjnego.
    Producent dopuszcza nawet 15V (Cycle use 14.5-15V)

    Ale jak to ma działać - jakiś większy prąd, i wyłączamy po osiągnieciu
    takiego napięcia ?

    > A czyli spada. Prąd powstrzymuje samorozładowanie.

    20mA na samorozładowanie to trochę dużo. 0.5Ah/dobę, byłby rozładowany
    po 2 tygodniach.
    No i jednak 13.6V, 2.27V/ogniwo - zakładam, ze jakaś elektroliza tam
    jednak zachodzi.
    Czy za małe napięcie

    > Z mojego doświadczenia z obcoania z wielu ups-ami w robocie i opieki nad
    > nimi wynika że one generalnie przegrzewają akumulatory, najczęściej
    > mają kiepskie chłodzenie pasywne i to powoduje grzanie aku które tego

    No te ten UPS (Powerwalker) jest ledwo cieply, i raczej nie w poblizu
    aku.

    > nie lubią, stopniowo tracą wodę i proces się pogłębia na Rwew aku, na

    Poprzednie jakies takie były - wzrosła Rwew. W późniejszych zabawach
    jakoś szybko się uszkodził poważniej.

    > dodatek cykliczne testowanie też im nie pomaga, szczególnie codzienne a
    > są tak niektóre domyślnie ustawione.

    Ten się nie testował. I zaniki prądu rzadkie.

    IMO - ten prąd spoczynkowy winny.

    J.

  • 4. Data: 2024-08-05 15:05:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Aug 2024 12:59:28 +0200, J.F wrote:

    No i częsc druga - inny UPS, bliźniaczy aku

    napięcie spoczynkowe 10.22V.
    Ale prąd zwarcia ... 60mA. Musiało go cos jeszcze spotkać.
    przerwane wewnętrzne połączenie i tylko na elektrolizie w tym miejscu
    jedzie?

    prąd ładowania - 4mA@14V, 6mA@20V. Ciekawy element :-)

    Ma podobne wybrzuszenie na bocznej sciance po stronie końcówek,
    tylko znacznie mniejsze. Jakies wrażliwe miejsce :-)

    Był ledwo ciepły, ale może dlatego, ze sie już nie ładuje.
    Jeden koniec (przeciwny) cieplejszy, bo przy trafo.

    ten UPS ładuje do 13.9V, aku waży 40g mniej, ale nie wiadomo ile było
    na początku, więc nic nie znaczy.

    J.

  • 5. Data: 2024-08-05 17:37:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > Wymieniłem juz.
    >
    > po chwili zabawy aku ma napięcie spoczynkowe 7.7V.

    Postanowiłem troche poeksperymentować, i ładowałem go prądem 0.5A.
    Co wymaga 20V :-)

    W efekcie dwie cele wyraźnie cieplejsze.

    Jak myślicie - to cele ze zwarciem, czy właśnie te dobre?
    Tzn nie - dobre być nie mogą, ale powiedzmy z mniejszym zwarciem?

    są też tak jakby trochę spuchnięte, ale może ta było i dawniej.

    napięcie spoczynkowe - 9V i spada szybko.
    Co ciekawe - prąd zwarcia ma 360mA, coś tu mało liniowo :-)

    No to jeszcze ostatnia faza - wydłubałem plastikowe pokrywki.
    Wyglądały na lekko przyklejone, ale chyba celowo jest tam jakaś
    szczelina. Pod nimi są gumowe kapturki na otworach cel.

    nad tymi zimnymi celami kapturki są wyraźnie wklęsłe.

    Zalałem te wgłębienia wodą, pusciłem znowu 0.5A ... teraz juz tylko
    0.3A @21V, ... jedna cela z tych ciepłych gazuje.
    Pozostałe nie.
    Ale jej się znudziło, i przestała gazować.

    Co sie z tym prądem/energią dzieje ?

    J.

  • 6. Data: 2024-08-05 17:41:22
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 05.08.2024 o 17:37, J.F pisze:

    > Co sie z tym prądem/energią dzieje ?

    Zamienia się w czarną energię.
    Wywal ten złom na złom :]

    --
    Pixel(R)??

  • 7. Data: 2024-08-05 18:00:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-08-05 17:37, J.F wrote:

> [...]
    >
    > Jak myślicie - to cele ze zwarciem, czy właśnie te dobre?
    > Tzn nie - dobre być nie mogą, ale powiedzmy z mniejszym zwarciem?

    Obstawiam te złe się tak grzeją. A rezystancję wewnętrzną w pojedynczym
    ogniwie da się zmierzyć? Widziałam na YT takie maszynki do testowania
    akumulatorów, które pokazują ile ogniw ma dany akumulator i jakie jest
    napięcie na każdym ogniwie oraz rezystancja wewnętrzna.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 8. Data: 2024-08-05 18:22:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Aug 2024 18:00:00 +0200, Krystek wrote:

    > Obstawiam te złe się tak grzeją. A rezystancję wewnętrzną w pojedynczym
    > ogniwie da się zmierzyć?

    Na razie nie.
    Ale jakbym tak użył siły ... albo wiertarki ...

    > Widziałam na YT takie maszynki do testowania
    > akumulatorów, które pokazują ile ogniw ma dany akumulator i jakie jest
    > napięcie na każdym ogniwie oraz rezystancja wewnętrzna.

    No ale one chyba zakładają w miarę zdrowe cele i równy rozkład.

    Akumulator z dostępnymi mostkami to dziś rzadkość.

    J.

  • 9. Data: 2024-08-05 18:24:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Aug 2024 17:41:22 +0200, Pixel®🇵🇱 wrote:

    > Zamienia się w czarną energię.
    > Wywal ten złom na złom :]

    No taki jest generalnie plan, tym niemniej strasznie mnie interesuje,
    co się w srodku dzieje :-)

    J.

  • 10. Data: 2024-08-05 18:45:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.08.2024 o 13:42, J.F pisze:

    > Ale co potem - na smietnik, do woreczka i do sklepu ?
    Spłukać pod kranem i można używać dalej.

    > Raczej nie - to model z jednym trafo. Chyba cwanie wykorzystuje trafo
    > i tranzystory jako zasilacz impulsowy.
    Ale widocznie projektant nie przewidział że aku może mieć 7V i je
    przeładowywuje.

    > W trafie istotnie trzy cienkie przewody i dwa grube.
    No widzisz :)

    > To był jedynie test mój, z zasilacza laboratoryjnego.
    > Producent dopuszcza nawet 15V (Cycle use 14.5-15V)
    Ale podczas ładowania a nie podtrzymania.

    > Ale jak to ma działać - jakiś większy prąd, i wyłączamy po osiągnieciu
    > takiego napięcia ?
    Powiedzmy.

    > 20mA na samorozładowanie to trochę dużo. 0.5Ah/dobę, byłby rozładowany
    > po 2 tygodniach.
    No i w zwykłych tak sie najczęściej dzieje, jak już ma swoje lata.

    > No i jednak 13.6V, 2.27V/ogniwo - zakładam, ze jakaś elektroliza tam
    > jednak zachodzi.
    > Czy za małe napięcie
    dopuszczają 13.75

    > IMO - ten prąd spoczynkowy winny.