    From: Janusz <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: akumulator z UPS
    Date: Tue, 6 Aug 2024 18:17:06 +0200

    W dniu 6.08.2024 o 17:52, J.F pisze:

    > No ale akumulator, a nie jakas miazga akumulatorowa :-)
    Wrzucisz z powrotem do skrzynki, deklem zakryjesz, myślisz że ktoś
    będzie dociekał czemu tak?

    > Chyba tylko ostrzegł, ale ładował.
    Dalej piszesz że nie.

    > U mnie na tych 7V elektronika nie rusza, a to elektronika ładuje UPS,
    > i to jakims ambitniejszym sposobem niż kilka diod i rezystor.

    Akurat tu wystarczy zenerka i opornik może dwa aby stwierdzić czy aku
    się nadaje jeszcze do czegoś.

    > No ale troche wieksze napięcie, elektronika rusza, i zaczyna ładować.
    > A że sie tak naprawdę nie łąduje, to moc się zamienia w ciepło.
    > Przy czym mam wrażenie, ze grzały się tranzystory w mostku bardziej
    > niż akumulator.
    Czyli były przeciążone, szedł większy prąd niż zazwyczaj.

    > Może się mylę, ale to jest IMO w miare normalny prąd w takich aku i
    > przy takim napięciu (13.6V).
    Nie mierzyłem żelowych więc nie wiem, to ty stwierdziłeś że za duży :)

    > Pytanie tylko co to dalej powoduje.
    Chyba tylko to że idzie w ciepło.

    > Można sie doczytac, ze w akumulatorach żelowych/AGM VRLA zachodzi
    > jakas rekombinacja ... na szkle ?
    > Ale gazowy wodór z gazowym tlenem to tak samodzielnie raczej nie
    > reaguje,
    Jakby reagował to byś miał bardzo tanie ogniwo paliwowe, ale tego nie
    ma, jeżeli gazuje to gazy się ulatniają, stąd jak pamiętam wszystkie
    stacje ładowania akumulatorów miały dobre przewietrzanie w wymogach BHP.

    >trzeba podgrzać, a wtedy jest źle :-)
    Nawet bardzo, wystarczy iskra, są zdjęcia wybuchniętych aku kwasowych.

    > Może w takiej macie szklanej jest inaczej, może tlen się dobrze
    > rozpuszcza w elektrolicie, migruje do drugiej elektrody i tam jakoś
    > reaguje ... chyba z elektrodą, a nie z wodorem.
    Chyba nie :)

    > Coś podobnego chyba zachodzi w NiCd i może w NiMH.
    Tam była specjalna pastylka co pochłaniała tlen, dzięki temu mogli je
    hermetyczne zrobić.

    --
    Janusz