  • 21. Data: 2024-08-06 19:36:37
    Temat: Re: akumulator z UPS
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Aug 2024 18:17:06 +0200, Janusz wrote:

    > Wrzucisz z powrotem do skrzynki,

    Z tym może być problem, jak nie będzie chciało wejść :-)
    Ale może nie będę wyciągał.

    > deklem zakryjesz, myślisz że ktoś będzie dociekał czemu tak?

    Dekiel odpadnie, trzeba bedzie taśmą skleic.
    Na taśmę pewnie nikt nie popatrzy.

    Na wyciekający elektrolit może by popatrzyli, ale przecież nie
    wycieknie z żelowego :-)

    > Dalej piszesz że nie.

    Mój przy 7V nie. Ale kolegi, który temat zaczął, juz tak.

    > Akurat tu wystarczy zenerka i opornik może dwa aby stwierdzić czy aku
    > się nadaje jeszcze do czegoś.

    Ale może ich nie ma, bo i po co.
    Jest ambitniejszy system monitorowania i ładowania ... tylko wymaga
    zasilania :-)

    > Czyli były przeciążone, szedł większy prąd niż zazwyczaj.

    Możliwe, choc jak widac - po chwili zabawy aku juz nie bardzo chciały
    większy prąd przyjmować.

    Co też mnie ciekawi, dlaczego.

    > Nie mierzyłem żelowych więc nie wiem, to ty stwierdziłeś że za duży :)

    Duży, to był 140mA przy 14.5V :-)
    20mA przy 13.6V to już nie tak dużo

    > Chyba tylko to że idzie w ciepło.

    Zapewne, ale elektroliza nadal powinna być. No chyba że się myle, ale
    wtedy co ten prąd przewodzi w sprawnym aku.

    > Jakby reagował to byś miał bardzo tanie ogniwo paliwowe, ale tego nie
    > ma,

    Nie nie - tylko grzejnik.

    > jeżeli gazuje to gazy się ulatniają, stąd jak pamiętam wszystkie
    > stacje ładowania akumulatorów miały dobre przewietrzanie w wymogach BHP.

    Ale tam inne aku, no i większe.

    Tylko własnie ... przy tych 20mA/13.6V na ucho nie gazuje ..

    > Nawet bardzo, wystarczy iskra, są zdjęcia wybuchniętych aku kwasowych.

    Ale może jest jakis mechanizm powolnego spalania mieszanki H2+O2.

    > Chyba nie :)

    Cos takiego sugerują, przynajmniej tak mi się wydaje
    https://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery

    Albo
    https://www.elektriko.pl/akumulatory-stosowane-w-sys
    temach-solarnych-agm-zelowe-lifepo4.html

    "Akumulator VRLA AGM wykorzystuje technologię rekombinacji. Tlen
    wytwarzany przez dodatnie płyty akumulatora jest pochłaniany przez
    płyty ujemne. To hamuje generowanie wodoru na płytach ujemnych."

    > Tam była specjalna pastylka co pochłaniała tlen, dzięki temu mogli je
    > hermetyczne zrobić.

    IMO - pastylka by na długo nie starczyła. Albo by starczyła, ale wody
    zabrakło.
    Chodzi mi po głowie jakis podobny tekst jak wyzej, plus nadwyżka
    materiału na jednej elektrodzie. O
    https://www.fuw.edu.pl/~jt/akumulatorki.html

    "jeśli próbuje się do naładować do pełna, zwykle powoduje gazowanie -
    prąd rozkłada wodę na wodór i tlen; wentyl bezpieczeństwa wypuszcza
    je, ale to powoduje stopniową utratę wody z elektrolitu, której w
    akumulatorze zamkniętym nie ma jak uzupełnić;
    żeby odzyskiwać wodę traconą przez elektrolizę, trzeba wodór i tlen z
    powrotem łączyć, zamiast wypuszczać je przez wentyl (nazywa się to
    rekombinacją);
    spróbowano w górnej części akumulatora ołowiowego umieszczać
    katalizator, żeby tam następowała rekombinacja, ale wydajność była za
    mała;
    skuteczniejsza okazała się rekombinacja na jednej z elektrod, uzyskana
    w ten sposób, że elektrody mają asymentrię pojemności, dzięki czemu
    najpierw na jednej wydziela się gaz, przepływa do drugiej, i tam
    reaguje z nią - dzięki temu na tej drugiej gaz się nie wydziela

    (przykłady: akumulator Ni-Cd, elektroda kadmowa ma większą pojemność,
    więc przy ładowaniu wydzieła się jedynie tlen na elektrodzie niklowej,
    przepływa do kadmowej, i tam utlenia kadm, dzięki czemu prąd ładowania
    zamiast spowodować wydzielanie się wodoru może redukować kadm;

    akumulator Ni-MH ma nadmiar wodoru, więc wodór przepływa do elektrody
    niklowej i tam utlenia się zamiast niklu, dzięki czemu nie wydziela
    się tam tlen); "

    co do tego ostatniego zdania to nie wiem czy wierzyc.

    A tu pożar Tronic
    https://youtu.be/tBg4ximDrsk?t=780

    Jesli to się zapala na powietrzu ... to czy nie bedzie sie "palił" w
    przesyconym tlenem elektrolicie?

    Ha, jeszcze jedno cudo - gogle sugeruje, ze rozpuszczalnosć tlenu w
    wodzie jest rzedu 9mg/L (w 20C). A wodoru tylko 1.6mg/L.

    no ale molowo to wodoru więcej :-)

    J.

  • 22. Data: 2024-08-06 21:05:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 6.08.2024 o 18:54, J.F pisze:

    > Złom akumulatorowy w cenie, to i takie małe powinni przyjąć i
    I przyjmują bez problemu.
    Normalny duży to chyba 30zł było.

    --
    Janusz

  • 23. Data: 2024-08-06 21:07:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Aug 2024 21:05:16 +0200, Janusz wrote:

    > I przyjmują bez problemu.
    > Normalny duży to chyba 30zł było.

    Normalny duży, to ma kaucje 30zl.

    J.

  • 24. Data: 2024-08-06 21:07:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 6.08.2024 o 18:30, Krystek pisze:

    > W sklepie z akumulatorami?
    Nie, raz tam kupiłem do Matiza i jakąś paść dostałem, po 2 latach zaczął
    padać,
    jeszcze pomęczyłem się rok i kupiłem na aledrogo i służył aż do końca auta.

    Na złomie sprzedawałem.

    --
    Janusz

  • 25. Data: 2024-08-06 23:17:17