    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Zrodla niskoenergetyczne
    Date: Thu, 3 May 2012 16:04:44 -0700 (PDT)

    -forums@ynes17...

    > No super sprawa, faktycznie :). No ale mnie właśnie o pomysł
    > chodziło... Może nawet udałoby się wsadzić alternator do
    > wnętrza turbiny i w ogóle nie robić uszczelnień wału?

    Na nadkrytycznym czynniku- spoko. Proponuję SCO2.

    > Etam piętnaście lat temu to już prawdziwych projektów nikt
    > nie robił, no chyba że w GEA czy Alfa Laval`u ;). Ja to 25 lat
    > temu jak robiłem projekty wymienników to musiałem policzyć
    > wszystkie niuselty, prantle, rejnoldsy i lamdy, a potem całą
    > wytrzymałkę rur i płaszcza i jeszcze zmieścić się w typoszeregach
    > handolych, a miałem "ino" kalkulator Brda bodaj i kompa C64
    > na kasety z kaseciaka bez drukarki... Ech to były czasy ;)
    > Zrobienie wymiennika na kilka MPa domowym sposobem
    > nie jest trudne, ale niebezpieczne...

    Bezpieczne. Wystarczy przeczytać przepisy żeby się zabezpieczyć przed porokuratorem.
    Bo przed fizyką, to już nie tak łatwo, trzeba szkoły pokończyć...

    > Kurde balans... to są normalne ciśnienia maszyn chłodniczych,
    > nawet lodówka ma kilka MPa... Kompresor do skroplin
    > nie bardzo się nadaje, trzaby pompę wielostopniową, alno
    > zębatą czy śrubówkę.... Bo jeśli to ma być jednak kompresor
    > to taki z lodówki by trza zastosować...

    Nie wiem ile tam ciśnienia w tej lodówce siedzi, nie projektowałem nigdy lodówek.
    Jest za pięć dwunasta, a ja jutro rano jadę do roboty kończyć to co będzie stało na
    górnym pokładzie tego: http://www.youtube.com/watch?v=3FqhwJ22H4E
    http://www.youtube.com/watch?v=HELnNZksS88 To jest kilka ostatnich dni kiedy jestem
    głównym inzynierem w tym bajzlu, bo przechodzę z powrotem do atomówek. 25 lat temu
    to... spieprzyliście szansę na Żarnowiec :-] Dzisiaj myśmy powyjeżdżali za
    jakąkolwiek robotą...

    > Szczerze to poza nieśmiałością do pirotechniki bardziej znam
    > charakterystyki freonów i pary wodnej. Sprężanie nawet powietrza
    > do stu atmosfer kończy się śmiertelnymi wypadkami, np. wybuchają
    > pary olejowe w sprężarce... A gdyby tak jeszcze do tego butan? Brrr

    Mam na biurku projekt debutanisera, jak dobrze pamiętam to jest kilkanaście
    megapskali, przemiana fazowa, luzik panie. Boisz się? Trust me, I'm an engineer...

    Konrad