  • Data: 2013-03-05 23:39:40
    Temat: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Możesz objaśnić? Dlaczego potrzebujesz aż dwa okresy sygnału, żeby
    > wyświetlić pojedynczy piksel?

    Tak mi na ucho podpowiada Shanon/Kotielnikow/Nyquist (niepotrzebne skreślić).
    Ja wiem, że oni zwykle gadali o czymś trochę innym, może nawet powinni
    skonsultować się z niejakim Fourierem, bo problem jest z pogranicza, taki
    niezbyt jasny. Niby wymagania mamy dyskretne (kwadratowe piksele, od
    siebie niezależne), ale sygnał chcemy mieć analogowy. Załóżmy, że jasność
    elementów obrazu może przyjmować wartości od 0 do 9 (to niewiele odbiega
    od telewizyjnej prawdy). Weźmy linię obrazu, której fragment wygląda tak:

    ...000000000090909090909090000000000...

    Jeśli tor przesyłowy będzie miał przepustowość równa połowy częstotliwości
    pikseli (tych powyżej), to za cholerę po drugiej stronie nie otrzymamy
    tego samego. Jak się układ przyzwyczai, że na zmiane są zera i dziewiątki,
    to łatwo nie odpuści. Tam gdzie spodziewał się kolejnej dziewiątki, będzie
    coś koło trójki, następnym razem jakaś jedynka, dopiero wtedy się uspokoi.
    Żeby było "tak jak w youtube", czyli jasnośc piksela nie zależy od sąsiadów,
    to trzeba wyższej częstotliwości. Moje przybliżenie, że dwa razy wyższej,
    jest dość dobre (ale jak ktoś ma inne propozycje, chętnie wysłucham).

    Jarek

    PS
    Jak ktoś tu słusznie zauważył, obaj popełniliśmy ten sam błąd rachunkowy.
    Częstotliwośc pikseli to 15 MHz.

    --
    Z telewizji jego matka,
    Z gazet dzieci do zrobienia,