  • Data: 2013-03-06 22:37:20
    Temat: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 05 Mar 2013 14:30:11 GMT na fali pl.misc.elektronika stacja Jarosław
    Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

    > To tak bardzo źle? Mam wrażenie, że statystyczna próbka filmów wybranych
    > z youtube ma jakość (techniczną) znacznie powyżej emisji analogowej.
    > Zresztą to nie tylko wrażenie, bo tzw. obiektywne dane mówia to samo --
    > gdyby w monochromatycznym obrazie 625 linni 25 klatek na sekundę chcieć
    > otrzynać kwadratowe piksele, to by trzeba było pasma 26 MHz. A jest ledwie
    > 20% tego, w tym jeszcze chrominanacja, która przy emisj NTSC/PAL/SECAM
    > jest okrojona do żałosnego minimum. Więc z tą "przewagą", to nie do końca
    > tak -- skoro kompresować się nie da, to po prostu rżnie się treść.

    Pomyliłeś sie w liczeniu. Pasmo wizji 6,5MHz z grubsza zapewnia kwadratowy
    piksel w pełnej rozdzielczości. Chorminacja (w PALu, w SECAMie jest gorzej)
    jest dość sprytnie wrzucona w luminację, przy wykorzystaniu filtru
    grzebieniowego można te sygnały ładnie rozdzielić. Częstotliwość podnośna
    PAL to 4,43361875MHz i nieprzypadkowo jest okreslona z taką dokładnością
    (wzoru z którego jest wyliczona na pamięć nie znam, a szukać mi sie nie
    chce), ma to odpowiednio rozłożyć składowe widma luminacji i chrominacji
    między sobą. Nie mam doświadczenia w odbiorze analogowej telewizji z
    powietrza w większej odległosci od nadajników, ale analogowy sygnał w
    kablówce był bardzo dobrej jakości. I nikomu nie chce się go specjalnie
    psuć, bo i po co? A sygnał cyfrowy mozna kompresować praktycznie w
    nieskończoność.

    > programu HD w porównaniu ze zwykłym. Różnica kosztów czysto technicznych
    > była i tak mniejsza niż kosztów tzw. towarzyszących. Czyli na przykład
    > przygotowania scenografii tak, by widzowie nie oglądali w jakości HD
    > "upierdolonego stołu"(tm).

    Nie do końca, tego aż tak nie widać. Trzeba ponieść początkowy, bardzo duży
    koszt nowego sprzętu, potem już koszty robią się podobne. Bardziej koszty
    nabija moda na nowe trendy w dekoracji i realiazcji, które się stają
    mozliwe wtraz z rozwojem techniki.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl