    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 4 Mar 2013 10:02:03 -0800 (PST)
    Subject: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    From: k...@g...com

    W dniu niedziela, 3 marca 2013 22:31:48 UTC+1 użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

    > To już jesteś drugim, który mówi o "technicznej jakości", nie definiując
    >
    > jej precyzyjnie.
    >

    > No to porozmawiajmy o technicznej jakości. W obrazie SD jest
    >

    > 576*704*25 = 10 137 600 pikseli/sekundę
    >

    > DVB-T nadawane w Polsce ma bitrate 29.029 MBit/s. Przyjmując 12-bitowe
    >
    > kodowanie piksela (jakość 4:2:0), daje to jakieś 2.5 mln pikseli na
    >
    > sekundę, dzielone na wszystkie programy w danym multipleksie. Pozostałe
    >
    > piksele dla obrazu SD czy HD są dorysowywane przez dekoder MPEG4, który,
    >
    > owszem robi to bardzo ładnie, dlatego obraz jest miły dla oka, a w

> [...]

    Z tymi dwudziestoma dziewięcioma megabitami wychodzi że jest trochę inaczej. Może i
    mogą tyle przepuścić tylko co z tego jak prawie cały materiał jaki wypuszczają ma
    4MBit/sek. Wiem to od kogoś kto pracuje w firmie przygotowującej część materiałów dla
    telewizji. Dla zagranicznych telewizji też to robią i tam maja wymóg minimum
    10MBit/sek. Z własnych informacji praktycznych. Mam aparat co kreci filmy. I to nie
    byle jakie bo w FHD. Przy pięćdziesięciu klatkach na sekundę bez przeplotu i
    rozdzielczości poziomej 1080 zapisuje po kompresji 28MBit/s. A podgląd na telewizor
    albo monitor wypuszcza z kodowaniem 4:2:2. Różnica pomiędzy obrazem z aparatu a tym
    co nadaje telewizja jest ogromna na korzyść aparatu. Na dodatek różnicy pomiędzy
    4:2:2 a 4:2:0 nie da się w telewizorze zauważyć. Wychodzi ze pomimo dużego
    poprawienia jakości nadawanych programów polskiej telewizji do FHD jeszcze jest
    bardzo daleko.