  • Data: 2013-03-05 15:30:11
    Temat: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

    > NTZ wszędzie na świecie zmierza w stronę youtuba. Sygnał analogowy ma
    > nad cyfrowym jedną przewagę - nie da się kompresować. Niestety reszta
    > zalet jest po stronie cyfry.

    To tak bardzo źle? Mam wrażenie, że statystyczna próbka filmów wybranych
    z youtube ma jakość (techniczną) znacznie powyżej emisji analogowej.
    Zresztą to nie tylko wrażenie, bo tzw. obiektywne dane mówia to samo --
    gdyby w monochromatycznym obrazie 625 linni 25 klatek na sekundę chcieć
    otrzynać kwadratowe piksele, to by trzeba było pasma 26 MHz. A jest ledwie
    20% tego, w tym jeszcze chrominanacja, która przy emisj NTSC/PAL/SECAM
    jest okrojona do żałosnego minimum. Więc z tą "przewagą", to nie do końca
    tak -- skoro kompresować się nie da, to po prostu rżnie się treść.

    Ja widze inne kierunki -- wszyscy dążą do najwyższych aktualnie dostępnych
    standardów, czynią to bezrefleksyjnie, tylko dlatego, że można (i ładnie
    w opisach wygląd), a nie dltaego, że trzeba i że to podnosi wartość programu.
    Mam na myśli wartość inną, niż ta wyrażana w złotówkach. Ale z tą też jest
    ciekawie -- kiedyś zdarzyło mi się robić przy telewizji i szacowałem koszt
    programu HD w porównaniu ze zwykłym. Różnica kosztów czysto technicznych
    była i tak mniejsza niż kosztów tzw. towarzyszących. Czyli na przykład
    przygotowania scenografii tak, by widzowie nie oglądali w jakości HD
    "upierdolonego stołu"(tm).

    --
    Jarek