    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zatopiony w kamieniu mikroprocesor
    Date: Tue, 28 Apr 2015 23:44:30 +0200

    W dniu 2015-04-28 o 23:17, Piotr Dmochowski pisze:

    > Dobrze że Kopernik o tym nie wiedział :) I cała reszta prawdziwych
    > uczonych którzy wbrew środowisku forsowali swoje "bzdurne" teorie, które
    > po fali "hejtu" zostały w końcu uznane i dzisiaj stanowią podwaliny nauki.

    Ok, ślad po tym facepalmie chyba długo mi z twarzy nie zejdzie. ;)
    Albo słabych miałeś nauczycieli, albo akurat zasnąłeś na tej lekcji.
    Krytyka Kopernika i Galileusza nie była prowadzona ze stanowiska nauki,
    a krytykujący nie byli naukowcami. Najważniejsze argumenty, jakimi się
    wówczas posługiwano odwoływały się do teologii, filozofii oraz
    autorytetu Biblii.

    > Przeświadczenie że naukowcy (zwłaszcza współcześni) to jakiś rodzaj
    > nadludzi, którzy są wolni od wszystkich przywar maluczkich i potrafią
    > działać wyłącznie obiektywnie, dla prawdy, wiedzy i dobra ludzkości to
    > jakaś szkodliwa fantazja, która potem przejawia się tym, że grupa ludzi
    > uważa się za nieomylnych i zawsze wiedzących lepiej, a reszta to durnie
    > i oszołomy.

    A może byś tak czytał ze zrozumieniem, co? Nikt nie twierdził, że
    naukowcy są nadludźmi i się nie mylą. Po prostu metoda naukowa ma
    zaimplementowane wielowarstwowe systemy kontroli i korekcji błędów. Mamy
    recenzję jeszcze przed publikacją, mamy możliwość weryfikacji przez
    innych uczonych, mamy możliwość szybkiej oceny wiarygodności (impact
    factor, ilość cytowań), mamy meta analizy. Nauka oczywiście popełnia
    błędy, ale najlepszym dowodem na to, że ten system działa jest to, że
    wszystkie znane nam sytuacje naukowego oszustwa albo rażącego błędu
    zostały wykryte przez INNYCH UCZONYCH W RAMACH NAUKOWEGO DYSKURSU.
    Jeszcze nie zdarzyło się tak, żeby kreacjonista wykrył i poprawił błąd
    biologa ewolucyjnego, albo bioenergoterapeuta odkrył pomyłkę w artykule
    neurologa. :)

    I jeśli ktoś się uważa za nieomylnych, to są to właśnie oszołomy spod
    znaku "alternatywnej" nauki. Zresztą trzeba mieć niezły tupet, żeby
    twierdzić, że myli się cały świat nauki, ale oni mają rację, chociaż
    jakoś dostarczenie dowodu im nie wychodzi. ;)