    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zatopiony w kamieniu mikroprocesor
    Date: Tue, 28 Apr 2015 22:35:31 +0200

    W dniu 2015-04-28 o 21:16, tomek pisze:

    > To ze 100 amerykanskich uczonych cos tam twierdzi wcale nie oznacza ze
    > to prawda.

    To tak nie działa. ;) W nauce dowody się waży, a nie liczy. O obecnym
    stanie wiedzy nie decydują wcale żadne głosowania wśród uczonych,
    chociaż propagatorzy pseudonauki lubią to przedstawiać w ten sposób.
    Podstawowe znaczenie ma kryterium weryfikowalności, falsyfikowalności,
    powtarzalności wyniku oraz spójności ze wszystkim innym, co wiemy.
    Innymi słowy, jeśli wpadłeś na "genialną" teorię, z której wynika, że
    tranzystor nie ma prawa działać, ale jak wiemy działa, to zapewne nie z
    tranzystorem, ale z twoją teorią coś jest nie tak. ;)
    Głosowania w świecie nauki oczywiście też się zdarzają, ale są one
    raczej końcowym elementem całego procesu - kiedy w toku dyskursu udało
    się już dojść do jakiegoś wniosku, rozmaite stowarzyszenia mogą ogłosić,
    że tak wygląda bieżący stan badań. Sytuacja częsta chociażby w medycynie
    albo psychologii.

    > Zgadzam sie w 100% ale nie odrzucam tez mozliwosci ze specjalisci w
    > danej dziedzinie moga niechcacy (albo chcacy) byc w bledzie.

    Ja też nie odrzucam. Jednak odpowiedz sobie na pytanie, która z
    poniższych sytuacji ma większe prawdopodobieństwo a priori:
    1) W błędzie jest całe środowisko uczonych, z których wielu poświęciło
    całe swoje życie na zgłębianie danego tematu. To nic, że wyniki
    prowadzonych przez nich badań były publikowane w recenzowanych
    periodykach i poddawane krytycznej analizie (bo przecież nic tak nie
    pozwoli się wybić jakiemuś zespołowi, jak wytknięcie poprzednikom
    błędu). Jakimś cudem wyniki pozostawały konsystentne z wieloma innymi
    dziedzinami i (przynajmniej do pewnego stopnia) z zasadami stojącymi u
    podstaw działania technicznych urządzeń, będąc jednocześnie całkowicie
    błędnymi.
    2) Jeden autor, nieposiadający na swoim koncie większego znaczącego
    dorobku w omawianej dziedzinie, wydał książkę. W książce tej napisał, że
    jego zdaniem coś jest nie tak ze współczesną nauką, a naukowcy są
    ignorantami. O dziwo użyte argumenty zgadzają się z jego głębokimi
    (aczkolwiek absurdalnymi i nieracjonalnymi) przekonaniami, jak wedyjski
    kreacjonizm. I dziwnym trafem ten człowiek trafia w dziesiątkę. ;)

    To zresztą też jest błąd logiczny, określany czasem mianem "sofizmatu
    Van Gogha". Sprowadza się to następującego stwierdzenia: "Van Gogh
    malował słoneczniki i był wielkim malarzem. Jeśli ja zacznę malować
    słoneczniki, to też zostanę wielkim malarzem". Jeśli wszyscy dookoła
    mówią ci, że nie masz racji, to faktycznie istnieje mała, dosłownie
    maleńka szansa na to, że jesteś nowym Galileuszem. Najpewniej jednak po
    prostu się mylisz. ;)