  • Data: 2024-09-12 22:32:22
    Temat: Re: Zasilacz, regulacja prądu, oscylacje
    Od: Waldek Hebisch <a...@f...org> szukaj wiadomości tego autora

    Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

    > GIN i GOUT (tak nazwałem te przewody) to przewody amperomierza w
    > woltamperomierzu. Idą na bocznik. GIN wchodzi i jest też masą samego
    > woltamperomierza, GOUT wychodzi.

    W oryginalnym schemacie pominełeś dwa kluczowe elementy: obciążenie
    i ten bocznik. Takie połączenie jak robisz ma feler z punktu widzenia
    stabilizcji: stabilizujesz sumę napięć na obciążeniu i na boczniku.
    Z punktu widzenia stabilizacji lepiej połączyć VR1 do CS. Oczywiście
    jest tu kompromis między błędem stabilizaji napięcia a dokładnością
    pomiaru prądu.

    Czy to może działać? Jak rozumiem przy małym oporze na wyjściu
    chcesz stabilzację prądu, przy dużym napięcia. Żeby stabilizować
    prąd potrzebujesz dostatcznie duże wzmocnienie dla prądu stałego.
    Tzn. dla prądu stałego IC1 po prostu przesuwa napięcie i wzamcnia
    prad. Masz dzielnik złożny z obciążenia i bocznika amperomierza.
    Wzmocnienie IC2A musi skompensować tłumienie tego dzielnika.
    IC2A ma spore wzmocnienie, to powinno wystarczyć chyba że chcesz
    stabilizować jakieś bardzo małe prądy. Ale masz ograniczone pole
    manewru, jak za bardzo zmniejszysz wzmocnienie stopnia z IC2A,
    to stabilizacja prądu nie zadziała.

    Dla prądu zmiennego IC1 wprowadza opóźnienie, czyli przesunięcie
    fazy. IC1 też ma swoje przesunięcie fazy. Łącznie to się może
    wzbudzać przy braku odpowiedniej kompensacji. Tak więc jeden
    potencjany kłopot to ogólna pętla sprzężenia zwrotnego. Z drugiej
    strony, wzmocnienie napięciowe IC2A zależy od oporu obciążenia, a ten
    od IC1. Dokłaniej, opór (a więc i wzmocnienie) spada przy wzroście
    częstotliwości. To _może_ wystarczyć do kompensacji (jeśli dobrze
    rozumiem twój poprzedni post, to stabilizacja prądu działa OK
    jak odejdziesz od granicy między stabilizają napięcia a prądu).
    Jeśli nie wystarcza to trzeba ograniczyć wznocnienie w stopniu
    IC2A, najlepiej tylko dla prądu zmiennego.

    Inna sprawa że działanie IC2A zmienia efektywne obciążenie IC1.
    Przy niektórych obciążeniach IC1 może się wzbudzać. Kondensatorek
    między ADJ a GND może pomóc. Wreszcie, przy powolnym przełączaniu
    (a trzymasz go w pobliżu progu przełączania, co jest podobne),
    IC2A może się wzbudzić. Na to powinno pomóc odpowiednie sprzężenie
    zwrotne dla samego IC2A. Wreszcie nic nie napisałeś o zasilaniu
    IC2, IC2A może się wzbudać przez zasilanie, by temu zapobiec trzeba
    dobrze odfiltrować zasilanie.

    --
    Waldek Hebisch