  • 21. Data: 2009-11-15 21:50:10
    Temat: Re: Zamieniętrochęprocentów na stare komputery :-)
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Długie??? A gdzieś Ty widział ostatnimi czasy radio, które na zakresie "AM"
    > fale długie odbiera? Na zgniłym zachodzie jako "AM" od zawsze średnie
    > funkcjonowały i w klasie odbiorników popularnych na ogół nic innego nie ma.
    >
    > J.

    Jarek, z calym szaconkiem ale nie masz racji. AM i FM to sa dwa rozne systemy
    nadawania i odbiopru fal EM. AM to modulacja ampltudy a FM, jak sama nazwa
    wskazuje modulacja czestotliwosci (freqency modulation)
    I teoretycznie te systemy moga byc uzyte na dowolnej dlugosci fal. Nie
    stosuje sie tego ze wzgledow "przesluchow" ktore praktycznie wykluczja ich
    stosowanie na tych samych dlugosciach fal. Zatem wszystkie zakresy od dlugich
    przez srednie, krotkie i pasma miedzy nimi, wykorzystuje sie do pracy w
    systemie AM a od ultrakrotkich poczynajac na gigahercowych skonczywszy stosuje
    sie system FM.
    Teraz masz racje, ze pod tym terminem AM utarlo sie, ze to sa tylko fale
    srednie. Ale to ma zupelnie inne podloze czy geneze. Mianowicie w Hameryce o
    ktorej wspominasz, zakres fal srednich opanowaly rozglosnie regionalne o
    stosunkowo malej mocy i zasiegu. A to z prostego powodu - pieniedzy. Pieniedzy
    za reklamy, z ktorych te rozglosnie zyja. Jesli te rozglosnie pracowalyby na
    falach dlugich to ich ilosc musialaby byc drastycznie ograniczona bo prawie
    rowno slyszalbys Chicago ja i New York; one maja dlugi zasieg i te rozglosnie
    wzajemnie by sobie przeszkadzaly. Ten problem wystepuje rowniez na falach
    srednich i dlatego po zmroku radiostacje musza ograniczac swa moc srednio do
    polowy dziennej.
    Natomiast z fal krotkich zrezygnowano z tego powodu, ze jest ich na zakresie
    tysiace i trudno byloby szybko i bez specjalnych umiejetnosci manualnych i
    zewnetrznej anteny, cokolwiek na tym zakresie znalesc. Ale ja np. mam radio,
    ktore w systemie AM ma dlugie, srednie i 5 krotkich. Na tych krotkich w
    korzystnych warunkach meteo, na 10-metrowym kawalku drutu spoko lapie np radio
    Skoplie czy inne europejskie rozglosnie.
    No i jeszcze jedno AM, tym razem na zegarach. To wzielo sie z kolei z laciny,
    anty meridiam czyli przed poludniem i post meridiam czyli po poludniu. Tu w
    Hameryce nie ma godziny 22 jest tylko 10 PM.
    Pzdr. Tornad

  • 22. Data: 2009-11-15 22:34:32
    Od: "Darek R." <d...@p...onet.pl>

    Andrzej Kmicic pisze:
    > no i ten z którym zaczynałem
    > zx81 1kB !!! i sie programowało na tym !.

    Pewnie że się programowało. Ja miałem Timexa 1000 (mniej więcej
    odpowiednik ZX81) i do tego rozszerzenie pamięci 16kB podłączane do
    szyny krawędziowej - przy dotknięciu komp sie zawieszał i program
    nienagrany na taśmę trzeba było pisać od nowa ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Dariusz Rzońca

  • 23. Data: 2009-11-16 04:07:52
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    GK pisze:

    > Od tego odliczyć trzeba koszty odzysku. I uważacie, że to takie
    > opłacalne? Ja za IBM mogę zapłacić więcej niż to całe złoto z niego jest
    > warte...
    > Dziwne teorie entroper snuje...
    > Pozdrawiam,
    > Grzegorz
    >
    > ps.
    > Zapraszam tych wątpiących na www.8-bit.pl

    Mam w zbiorach dość nietypowe na naszym rynku dwa Radio-Shacki, 8 bitowe
    komputery z 6809 na pokładzie, zaimplementowany Basic, zasilaczem w
    obudowie i klawiaturą, chyba działajace, no i ten z którym zaczynałem
    zx81 1kB !!! i sie programowało na tym !.
    pozdr
    AK

  • 24. Data: 2009-11-16 06:49:44
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Tornad <t...@o...net> wrote:

> [...]
    > FM,
    > jak sama nazwa wskazuje modulacja czestotliwosci (freqency

    Tornad, z całym szacynkiem, ale jesteśmy na grupie
    pl.misc.elektronika, nie wyjaśniajmy sobe rzeczy trywialnie
    oczywistych.

    > Teraz masz racje, ze pod tym terminem AM utarlo sie, ze to sa
    > tylko
    > fale srednie.

    No i własnie o to mi chodzi. O nic innego. Jestem świadom tego, że
    tak naprawde te skróty nie oznaczają długości fal, a że jedynie się
    tak utarło. Pisałem tylko i wyłącznie o tym, co się utarło.

    > Ale to ma zupelnie inne podloze czy geneze. Mianowicie
    > w Hameryce o ktorej wspominasz, zakres fal srednich opanowaly
    > rozglosnie regionalne o stosunkowo malej mocy i zasiegu. A to z
    > prostego powodu - pieniedzy.

    OK, elegancko wyjaśniasz przyczyny, ale co to zmienia w sensie mojej
    wypowiedzi?

    > No i jeszcze jedno AM, tym razem na zegarach.

    Przypuszczam, że gdyby dobrze poszukac, jeszcze kilka rozwinięć
    skrótów AM i FM by się znalazło, ale my nie o nich przecież.

    J.

  • 25. Data: 2009-11-16 21:34:27
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarek P. wrote:

    > Całość wygląda podejrzanie wojskowo

    Musi wojskowe albo innych służb, bo na mapach w necie jest utajnione.
    I popraw się w ocenie odległości ;)

    Mirek.

  • 26. Data: 2009-11-16 22:32:01
    Od: "P." <u...@W...gazeta.pl>

    Jarek P. <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał(a):

    > Całość wygląda podejrzanie wojskowo

    Jak anteny na KF to musi być wojsko, oprócz nich prawie już nikt tych
    częstotliwości na lądzie nie używa.

    pozdrawiam

  • 27. Data: 2009-11-17 08:51:31
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 16 Lis, 22:34, Mirek <i...@z...adres> wrote:

    > Musi wojskowe albo innych służb, bo na mapach w necie jest utajnione.
    > I popraw się w ocenie odległości ;)

    Oj nie 50m a 200m, przy ocenie zza kierownicy drobna różnica ;)

    A do czego wojsko obecnie KF używa???

    J.