    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zamieniętrochęprocentów na stare komputery :-)
    Date: Sun, 15 Nov 2009 22:50:10 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Długie??? A gdzieś Ty widział ostatnimi czasy radio, które na zakresie "AM"
    > fale długie odbiera? Na zgniłym zachodzie jako "AM" od zawsze średnie
    > funkcjonowały i w klasie odbiorników popularnych na ogół nic innego nie ma.
    >
    > J.

    Jarek, z calym szaconkiem ale nie masz racji. AM i FM to sa dwa rozne systemy
    nadawania i odbiopru fal EM. AM to modulacja ampltudy a FM, jak sama nazwa
    wskazuje modulacja czestotliwosci (freqency modulation)
    I teoretycznie te systemy moga byc uzyte na dowolnej dlugosci fal. Nie
    stosuje sie tego ze wzgledow "przesluchow" ktore praktycznie wykluczja ich
    stosowanie na tych samych dlugosciach fal. Zatem wszystkie zakresy od dlugich
    przez srednie, krotkie i pasma miedzy nimi, wykorzystuje sie do pracy w
    systemie AM a od ultrakrotkich poczynajac na gigahercowych skonczywszy stosuje
    sie system FM.
    Teraz masz racje, ze pod tym terminem AM utarlo sie, ze to sa tylko fale
    srednie. Ale to ma zupelnie inne podloze czy geneze. Mianowicie w Hameryce o
    ktorej wspominasz, zakres fal srednich opanowaly rozglosnie regionalne o
    stosunkowo malej mocy i zasiegu. A to z prostego powodu - pieniedzy. Pieniedzy
    za reklamy, z ktorych te rozglosnie zyja. Jesli te rozglosnie pracowalyby na
    falach dlugich to ich ilosc musialaby byc drastycznie ograniczona bo prawie
    rowno slyszalbys Chicago ja i New York; one maja dlugi zasieg i te rozglosnie
    wzajemnie by sobie przeszkadzaly. Ten problem wystepuje rowniez na falach
    srednich i dlatego po zmroku radiostacje musza ograniczac swa moc srednio do
    polowy dziennej.
    Natomiast z fal krotkich zrezygnowano z tego powodu, ze jest ich na zakresie
    tysiace i trudno byloby szybko i bez specjalnych umiejetnosci manualnych i
    zewnetrznej anteny, cokolwiek na tym zakresie znalesc. Ale ja np. mam radio,
    ktore w systemie AM ma dlugie, srednie i 5 krotkich. Na tych krotkich w
    korzystnych warunkach meteo, na 10-metrowym kawalku drutu spoko lapie np radio
    Skoplie czy inne europejskie rozglosnie.
    No i jeszcze jedno AM, tym razem na zegarach. To wzielo sie z kolei z laciny,
    anty meridiam czyli przed poludniem i post meridiam czyli po poludniu. Tu w
    Hameryce nie ma godziny 22 jest tylko 10 PM.
    Pzdr. Tornad