  • 331. Data: 2010-12-09 15:53:37
    Temat: Re: Wyższość RWD nad FWD
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Thu, 9 Dec 2010, Filip KK wrote:

    > TO JEST BZDURA. Otwór względny nie ma nic wspólnego z jasnością optyki.
    > Więc nie naświetla się takim samym czasem aby wyszło jednakowe zdjęcie.

    Istnieje jeszcze taki parametr, który nazywa się "światłosiła" - jest to
    dokładnie odwrotność otworu względnego ;-) Nie kompromituj się pisząc
    takie brednie.

    > Proszę, specjalnie dla Ciebie dowód ignorancie:
    > http://www.pi0tr.org/~kafar/pms/test.jpg
    [...]
    > Jak widać dłuższa ogniskowa przy tym samym czasem naświetlania dała mniej
    > światła, jak krótsza ogniskowa.

    Nie dłuższa ognizkowa, tylko te dwa obiektywy mają zupełnie różne otwory
    względne :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 332. Data: 2010-12-09 15:55:08
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 2010-12-09 15:41, Filip KK pisze:
    > dorobiłeś, to weź 2 metrową rurę i zobacz ile światła jest w niej na
    > ściankach, potem ją skróć o 2/3 i zobaczysz że będzie w środku jaśniej!

    Ale mozesz zrobic prosty eksperyment.
    Wez ogniskowa powiedzmy 200mm, ustaw aparat w priorytet przyslony na 5,6
    wyceluj w jednolita powierzchnie (np. niebo) i zapamietaj jaki czas
    naswietlania wycyrkluje aparat. Pozniej wez obiektyw szerokokątny,
    powiedzmy 17mm, ustaw tak samo przyslone i porownaj oba pomiary światła.

    Pozdrawiam
    Paweł
    DoQ --[ES9J4]-- mail: p...@g...com

  • 333. Data: 2010-12-09 15:58:45
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Filip KK" <n...@n...pl> wrote in message

    > Po pierwsze: Nie powinno się mówić PRZYSŁONY, tylko PRZESŁONY.

    http://sjp.pwn.pl/slownik/2512568/przys%C5%82ona

    <przegroda w przyrządach optycznych regulująca ilość światła wchodzącego do
    przyrządu>

    Mozesz oczywiscie polemizowac ze slownikiem jezyka polskiego tak samo, jak
    lamiesz prawa fizyki w watku obok. Nikt Ci tego nie zabroni.

    > Po drugie: Wartość przesłony BYŁA JEDNAKOWA, nie potrafisz czytać co
    > napisałem pod zdjęciami? Wydawało mi się, że wyraźnie napisałem
    > "przesłona: 5,6"

    Jedyne, co pisales to cytuje:

    "Gdyby filmowali dłuższą ogniskową, wydłużyłby się czas bo mniej światła by
    wpadało i przez to połowy rzeczy by nie było zarejestrowanych na filmiku."

    > Jesteś jednak oporny..
    > Proszę, dowód że nie masz racji!!!!
    > http://www.pi0tr.org/~kafar/pms/test.jpg
    >
    > Im dłuższa ogniskowa, tym mniej światła wpada do aparatu!!!

    Ze swiatlomierzem tez masz prawo dyskutowac, znow nikt nie zabroni.

    > Dlatego mamy obiektywy o optyce, np. 50/1.4 i np. 400/4.
    > Gdyby długość ogniskowej nie miała nic wspólnego z wpadającym światłem,
    > obiektywy o ogniskowej np. 400 mm miałyby światło takie samo jak obiektywy
    > szerokokątne. Przecież to jest logika spadającej muchy.
    > Człowieku, jak nie masz obiektywów w domu bo od 15 lat się nie dorobiłeś,
    > to weź 2 metrową rurę i zobacz ile światła jest w niej na ściankach, potem
    > ją skróć o 2/3 i zobaczysz że będzie w środku jaśniej!

    Wyrzuc moze ten nieostra tandete chinska tandete, w ktorej parametry
    niekoniecznie musza zgadzac sie z tym, co na pudelku pisze. Potem obal kilka
    twierdzen fizycznych. Potem moze wezmiemy cie na powaznie.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 334. Data: 2010-12-09 16:00:49
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-09 16:02, Wojtek Borczyk pisze:

    > Czy miałeś kiedyś w ręku zwykły światłomierz fotograficzny? A jeśli tak,
    > to czy zauważyłeś na nim jakiekolwiek informacje dotyczące ogniskowej,
    > czy tylko przesłony i czasu naświetlania? :)

    Kolego, nie zmieniaj tematu. Napisz z czym się nie zgadzasz.

  • 335. Data: 2010-12-09 16:02:10
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

  • 336. Data: 2010-12-09 16:03:15
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-09 15:55, DoQ pisze:

> [...]
    > naswietlania wycyrkluje aparat. Pozniej wez obiektyw szerokokątny,
    > powiedzmy 17mm, ustaw tak samo przyslone i porownaj oba pomiary światła.

    Nie posiadam już 200mm. Ale mam do wyboru inne obiektywy.

    W pierwszym przypadku, ogniskowa 200mm, przesłona 5,6, aparat pokaże
    załóżmy 1/200s. W drugim przypadku, ogniskowa 17mm, przesłona 5,6,
    aparat pokaże (światłomierz w aparacie) że o 2 podziałki mam jaśniej.
    Czyli nie będzie tak samo klatka naświetlona.

  • 337. Data: 2010-12-09 16:10:42
    Od: "kamil" <k...@s...com>

> [...]
    > pokaże (światłomierz w aparacie) że o 2 podziałki mam jaśniej. Czyli nie

    A zoom jakis masz? To zmierz na 100 i potem na 300, czy jaki akurat bedzie
    pod reka. U mnie pokazuje dokladnie to samo.

    Cyferki na obiektywach sa tyle samo warte, co ISO w cyfrowych lustrzankach.
    Rozrzut o 20% od standardow to norma.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 338. Data: 2010-12-09 16:14:34
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-09 15:58, kamil pisze:

> [...]
    >
    > Mozesz oczywiscie polemizowac ze slownikiem jezyka polskiego tak samo,
    > jak lamiesz prawa fizyki w watku obok. Nikt Ci tego nie zabroni.

    Słownik języka polskiego jest... słownikiem języka polskiego a nie
    słownikiem poprawnych terminów technicznych.

    Kup sobie książkę np. Jerzego Fedaka o fotografii cyfrowej i tam
    zobaczysz, że używa słowa "przesłona".

    > Jedyne, co pisales to cytuje:
    >
    > "Gdyby filmowali dłuższą ogniskową, wydłużyłby się czas bo mniej światła
    > by wpadało i przez to połowy rzeczy by nie było zarejestrowanych na
    > filmiku."

    Zaraz mnie szlak trafi. :)
    Powtórzę pytanie. Nie potrafisz czytać co napisałem pod zdjęciami??
    Tymi zdjęciami: http://www.pi0tr.org/~kafar/pms/test.jpg

    > Ze swiatlomierzem tez masz prawo dyskutowac, znow nikt nie zabroni.

    Światłomierz mi podaje dokładnie to samo, automatycznie się zmienił jak
    tylko zmieniłem obiektyw.

    > Wyrzuc moze ten nieostra tandete chinska tandete, w ktorej parametry
    > niekoniecznie musza zgadzac sie z tym, co na pudelku pisze. Potem obal
    > kilka twierdzen fizycznych. Potem moze wezmiemy cie na powaznie.

    Posiadam różne aparaty fotograficzne. Ten, którym wykonałem powyższe
    zdjęcia jest z Malezji. Na innych aparatach jest dokładnie to samo co
    staram się Ci jakoś przetłumaczyć ale jesteś bardzo oporny na wiedzę
    praktyczną. Szkoda, że praktyka nie pokrywa się z teorią co? Szkoda...
    Wiem. Jak uczyłem się fotografować aparatem manualnym, to nie miałem
    pojęcia co to jest iso/din, czas naświetlania, ogniskowa, przesłona..
    Uczyłem się na swoich zdjęciach, potem dostałem książkę podstawy
    fotografii, potem już sobie sam kupowałem różne książki. Ty zaś opierasz
    wiedzę na wikipedii i słowniku języka polskiego. O czym Ty chcesz ze mną
    dyskutować? Heh.

  • 339. Data: 2010-12-09 16:18:20
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Thu, 9 Dec 2010, Filip KK wrote:

    > Kolego, nie zmieniaj tematu. Napisz z czym się nie zgadzasz.

    Człowieku, pomyśl sam przez chwilę! Dwukrotnie większa średnica czynna
    obiektywu powoduje czterokrotne zwiększenie ilości wpadającego światła.
    Dwukrotnie większa ogniskowa powoduje dwukrotne zwiększenie liniowych
    rozmiarów obrazu obiektu na matrycy, czyli czterokrotne zwiększenie jego
    powierzchni. Otwór względny pozostaje ten sam, cztery razy większą ilość
    światła "rozsmarowujesz" na cztery razy większej powierzchni i koniec
    końców bilans wychodzi Ci "na zero". Czy teraz już rozumiesz?

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 340. Data: 2010-12-09 16:18:26
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-09 16:10, kamil pisze:

    > A zoom jakis masz? To zmierz na 100 i potem na 300, czy jaki akurat
    > bedzie pod reka. U mnie pokazuje dokladnie to samo.

    Ale ja nie pisałem o zoomie, tylko o różnych obiektywach i też o różnych
    obiektywach przytoczyłeś fragment z wikipedii. Mam go przytoczyć? Chyba
    nie muszę.

    Nie wszyscy jak Ty mają tylko zoom w aparacie.

    Ja posiadam obiektywy, które sobie zmieniam w zależności od potrzeb.

    I specjalnie dla Ciebie wykonałem test, aby Ci udowodnić że nie masz
    racji ani ten ktoś, kto pisał artykuł w nędznej wikipedii.

    > Cyferki na obiektywach sa tyle samo warte, co ISO w cyfrowych
    > lustrzankach. Rozrzut o 20% od standardow to norma.

    Widzisz... Tym się różnimy, że ja posiadam stało ogniskowe obiektywy,
    które są różnej produkcji. Niemieckiej, rosyjskiej.. Chiński shit też
    posiadam. I uwierz na słowo, że zdjęcia nie spreparowałem, tylko
    wyciąłem małe fragmenty 1:1 ze zdjęć, które wykonałem różnymi obiektywami.