eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOpony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 13

  • 1. Data: 2010-12-03 17:22:31
    Temat: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Wiadomo że gdyby nie tarcie to samochód przemieszczający
    się po linii prostej i równej drodze stałą prędkością nie zużywałby
    w ogóle paliwa. Niestety to nierealny, szkolny przypadek...

    To, że realny samochód musi spalać benzynę bierze się z tego, że
    oprócz zużycia energii na przyspieszanie masy musi pokonywać
    opory tarcia: tarcie opon o asfalt, tarcie powietrza o maskę itp...

    Czy ktoś się orientuje jaki udział w całym spalaniu paliwa mają
    opony? Za ile % strat energii odpowiedzialne są opony i ich rodzaj?

    Innymi słowy - zmiana opon z gładkich, trasowych na śnieżno-błotne
    M+S ile będzie kosztować % spalania? Czy to są różnice istotne
    czy zaniedbywalne jakieś pojedyncze procenty?

    Kupiłem właśnie nowe opony wielosezonowe a że byłem
    w nastroju "śnieżycowym" to wybrałem typ opon M+S i teraz się
    zastanawiam jak mnie to uderzy na dłuższą metę po kieszeni gdy
    będę jeździł na tych oponach nawet w lecie po autostradach :-)


  • 2. Data: 2010-12-03 17:31:16
    Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>

    W dniu 03.12.2010 17:22, Pszemol pisze:
    > Innymi słowy - zmiana opon z gładkich, trasowych na śnieżno-błotne
    > M+S ile będzie kosztować % spalania? Czy to są różnice istotne
    > czy zaniedbywalne jakieś pojedyncze procenty?

    Prowadzę buchalterię z każdego tankowania/kilometrażu i wymiana opon o
    takim samym rozmiarze letnie relatywnie twarde (Michelin Energy) zimowe
    relatywnie miękkie (Nokian) to różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na
    poziomie 7l.

    S.


  • 3. Data: 2010-12-03 17:45:32
    Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Stefan Szczygielski" <g...@s...eu.org> wrote in message
    news:idb60k$on$1@news.onet.pl...
    > W dniu 03.12.2010 17:22, Pszemol pisze:
    >> Innymi słowy - zmiana opon z gładkich, trasowych na śnieżno-błotne
    >> M+S ile będzie kosztować % spalania? Czy to są różnice istotne
    >> czy zaniedbywalne jakieś pojedyncze procenty?
    >
    > Prowadzę buchalterię z każdego tankowania/kilometrażu i wymiana opon o
    > takim samym rozmiarze letnie relatywnie twarde (Michelin Energy) zimowe
    > relatywnie miękkie (Nokian) to różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na
    > poziomie 7l.

    Dzięki za odpowiedź - to jest dosyć sporo - wychodzi jakieś 7% wzrostu.

    A jak oceniasz błąd i rozdzielczość Twojego pomiaru tego spalania?
    To jest 7 +/- 0,5? Czy może 7 +/- 0,1?

    Ciągle ta sama trasa, itp?

    I jeszcze jedno:
    Jaki duży wpływ (w procentach) ma niedopompowanie opon?
    Spadek ciśnienia w oponie, np. o 20% na ile procent wzrostu
    spalania się przekłada? Robił ktoś takie eksperymenty?


  • 4. Data: 2010-12-03 18:43:16
    Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: "arek.pp" <a...@o...pl>

    On 3 Gru, 17:22, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

    > Czy kto si orientuje jaki udzia w ca ym spalaniu paliwa maj
    > opony? Za ile % strat energii odpowiedzialne s opony i ich rodzaj?
    >
    > Innymi s owy - zmiana opon z g adkich, trasowych na nie no-b otne
    > M+S ile b dzie kosztowa % spalania? Czy to s r nice istotne
    > czy zaniedbywalne jakie pojedyncze procenty?

    Używam od 2 lat bez przerwy opony Bridgestone LM20 /zimówki/ w
    prywatnym aucie. Naprawdę nie zauwazyłem podwyzszonego zuzycia paliwa
    latem /jest takie, jakie miałem na letnich/, szumy toczenia też ok.
    Jedna uwaga!: jezdze w miarę powoli - do 100-120 i delikatnie.
    Bieżnik zużył się jednak do 3-4 mm (ok 25 tys km).
    Oczywiscie nie jestem zwolennikiem zimówek latem, chyba nie nadaja sie
    do forsownej jazdy w upale, ale mialem w planie pozbyc sie tego auta,
    ale nie plany sie zmieniły itd...


  • 5. Data: 2010-12-03 18:59:22
    Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "arek.pp" <a...@o...pl> wrote in message
    news:7c98af48-8069-4f57-bef9-9857911efe21@g26g2000vb
    a.googlegroups.com...
    > On 3 Gru, 17:22, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    >
    >> Czy kto si orientuje jaki udzia w ca ym spalaniu paliwa maj
    >> opony? Za ile % strat energii odpowiedzialne s opony i ich rodzaj?
    >>
    >> Innymi s owy - zmiana opon z g adkich, trasowych na nie no-b otne
    >> M+S ile b dzie kosztowa % spalania? Czy to s r nice istotne
    >> czy zaniedbywalne jakie pojedyncze procenty?
    >
    > Używam od 2 lat bez przerwy opony Bridgestone LM20 /zimówki/ w
    > prywatnym aucie. Naprawdę nie zauwazyłem podwyzszonego zuzycia
    > paliwa latem /jest takie, jakie miałem na letnich/, szumy toczenia też ok.
    > Jedna uwaga!: jezdze w miarę powoli - do 100-120 i delikatnie.
    > Bieżnik zużył się jednak do 3-4 mm (ok 25 tys km).
    > Oczywiscie nie jestem zwolennikiem zimówek latem, chyba nie nadaja sie
    > do forsownej jazdy w upale, ale mialem w planie pozbyc sie tego auta,
    > ale nie plany sie zmieniły itd...

    Dzięki. Być może przeceniamy te różnice między różnymi typami opon :-)

    Choć w porównaniu do moich, Twoje opony mają typowe liczne głębokie
    i cienkie nacięcia jak przystało na oponę typowo zimową. Moje mają tylko
    gruby bieżnik M+S. Sądzę że u mnie będzie problem z głośnością jazdy
    w lecie i większymi oporami toczenia się (większe spalanie) ale przez brak
    głębokich i cienkich nacięć w bieżniku nie powinien się on chyba zużywać
    szybciej niż normalna opona wielosezonowa. W końcu te moje G019 mają
    normalną na opony wielosezonowe gwarancję 50 tyś mil (UTQG 460 AA).
    Typowe zimówki nawet nie mają tego życia bieżnika wyspecyfikowanego...


  • 6. Data: 2010-12-03 19:58:42
    Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    > Prowadzę buchalterię z każdego tankowania/kilometrażu i wymiana opon o
    > takim samym rozmiarze letnie relatywnie twarde (Michelin Energy) zimowe
    > relatywnie miękkie (Nokian) to różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na
    > poziomie 7l.

    Sorry, ale tu pojawia sie zasadnicze pytanie: czy bierzesz pod uwage zmiane
    warunkow na drodze, ktore sie zmieniaja zazwyczaj mniej wiecej rownoczesnie
    ze zmiana opon?
    Niezaleznie od rodzaju opon jazda w warunkach zimowych (mróz, snieg, lod
    itp) bedzie zawsze pochlaniala wiecej paliwa niz jazda po suchym asfalcie
    (rozgrzewanie silnika, ogrzewanie auta, uslizgi kol na lodzie buksowanie w
    sniegu przy wyjezdzaniu z zaspy itp).

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl - f...@f...pl
    Aktualnie 14 062 zdjęcia z 21 krajów.
    Wydawnictwa autorskie:
    http://www.foto-baza.pl/index.php?menu=autorskie



  • 7. Data: 2010-12-03 20:25:40
    Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: "arek.pp" <a...@o...pl>

    On 3 Gru, 18:59, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    > Moje maj tylko
    > gruby bie nik M+S. S dz e u mnie b dzie problem z g o no ci jazdy
    > w lecie i wi kszymi oporami toczenia si (wi ksze spalanie) ale przez brak
    > g bokich i cienkich naci w bie niku nie powinien si on chyba zu ywa
    > szybciej ni normalna opona wielosezonowa.

    Mój kolega chyba od 3 lub 2 lat jezdzi ciągle na całorocznych Dunlop
    AllSeason (i kupił używane auto juz z tymi uzywanymi oponami) i jakos
    nie zuzyły mu się za bardzo, jezdzi nadal, opony chwali (moze
    dlatego, że w góry nie jezdzi), a ma ciężką nogę (i auto 150 KM). Co
    do spalania to nie wiem - zawsze narzeka, że wysokie :)


  • 8. Data: 2010-12-04 12:35:53
    Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 3 Dec 2010 10:22:31 -0600, Pszemol wrote:
    >Innymi słowy - zmiana opon z gładkich, trasowych na śnieżno-błotne
    >M+S ile będzie kosztować % spalania? Czy to są różnice istotne
    >czy zaniedbywalne jakieś pojedyncze procenty?

    Spytaj ADAC. Oni oceniaja opony takze pod wzgledem oporow .. ale jak
    dokladnie to jest ciekawe pytanie.

    >Kupiłem właśnie nowe opony wielosezonowe a że byłem
    >w nastroju "śnieżycowym" to wybrałem typ opon M+S i teraz się
    >zastanawiam jak mnie to uderzy na dłuższą metę po kieszeni gdy
    >będę jeździł na tych oponach nawet w lecie po autostradach :-)

    Nawet miedzy oponami letnimi ADAC ocenia roznice.

    J.


  • 9. Data: 2010-12-04 14:35:58
    Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>

    W dniu 03.12.2010 17:45, Pszemol pisze:
    >> różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na poziomie 7l.
    > A jak oceniasz błąd i rozdzielczość Twojego pomiaru tego spalania?
    > To jest 7 +/- 0,5? Czy może 7 +/- 0,1?
    > Ciągle ta sama trasa, itp?

    Musiałbym w kółko po torze ze 2 baki jeździć, żeby takie pomiary oceniać. :)

    To było mniej więcej tak - samochód używany z tygodnia na tydzień
    podobnie na wiosnę czy jesieni (w okolicy zmiany) przy zmianie opon
    paląc na letnich w granicy 7, czasem 6 z dużym ogonkiem pali bardziej
    7-8 na zimowych. Co więcej - w moim używaniu na zimowych poza trasą
    praktycznie nie dało się zejść poniżej 7, a po zmianie na letnie wiosną
    od razu jest 6-coś. Machając rękoma zmniejszam wynik tego mniej więcej
    litra o połowę i stąd to +0.5l/100 na rzecz zimówek. :)

    S.


  • 10. Data: 2010-12-04 14:40:06
    Temat: Re: Opony - jaki mają udział/wpływ na ekonomię spalania paliwa?
    Od: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>

    W dniu 03.12.2010 19:58, Jacek Bronowski pisze:
    >> różnica > 0.5l/100km przy spalaniu na poziomie 7l.
    > czy bierzesz pod uwage zmiane warunkow na drodze, ktore sie zmieniaja
    > zazwyczaj mniej wiecej rownoczesnie ze zmiana opon?

    Nie no - jeśli nie zmieniasz kół w momencie kiedy solidnie sypnie, a na
    zapas, to przez pewien czas (nawet i do paru tankowań) warunki się
    praktycznie nie zmieniają. Jeśli chodzi o mnie to szczególnie wiosną
    jest spory okres kiedy wymiana nie jest szczególnie pilna i robię to
    przy okazji (np. przeglądu/wymian elementów zawieszenia itp). No i jak
    warunki się popsują to nie było 7 tylko bardziej 9. :>

    S.

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: