-
1. Data: 2010-12-03 13:24:28
Temat: Działanie ESP
Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>
Witam!
Jak działa dokładnie układ ESP w samochodzie osobowym? Douczyłem się już
na YT co daje ESP przy "teście łosia", ale mam wrażenie, że nawet przy
ruszaniu na oblodzonej drodze ESP redukuje wpadanie w poślizg kół osi
napędowej (jak sadzę poprzez użycie hamulców?).
W związku z tym szukam jakiejś pogłębionej wiedzy o działaniu ESP i
właściwej strategii współpracy kierowcy z ww. systemem.
--
pozdrawiam
Mikołaj
-
2. Data: 2010-12-03 13:39:30
Temat: Re: Działanie ESP
Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>
> Jak działa dokładnie układ ESP w samochodzie osobowym? Douczyłem się już
> na YT co daje ESP przy "teście łosia", ale mam wrażenie, że nawet przy
> ruszaniu na oblodzonej drodze ESP redukuje wpadanie w poślizg kół osi
> napędowej (jak sadzę poprzez użycie hamulców?).
>
> W związku z tym szukam jakiejś pogłębionej wiedzy o działaniu ESP i
> właściwej strategii współpracy kierowcy z ww. systemem.
ESP korzysta z danych czujników ABSu, położenia pedału gazu, hamulca,
sprzęgła, czujnika położenia kąta skrętu kierownicy i dość zaawansowanego
czujnika przyspieszeń,
brat
-
3. Data: 2010-12-03 14:00:07
Temat: Re: Działanie ESP
Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>
więcej np tutaj
http://www.wkl.com.pl/uklad-stabilizacji-toru-jazdy-
esp,1,1,25?
brat
-
4. Data: 2010-12-03 14:58:17
Temat: Re: Działanie ESP
Od: PJ <p...@g...com>
po sieci krąży instrukcja firmy Bosch (do użytku wewn. Volkswagena)
która dokładnie (64 strony) opisuje ten system albo zamów za free DVD,
link
http://www.bosch-esperience.pl/pl/language1/informat
ion_media.html
P.
-
5. Data: 2010-12-03 15:32:06
Temat: Re: Działanie ESP
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Mikołaj Tutak" <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com> napisał
> Jak działa dokładnie układ ESP w samochodzie osobowym?
A ktoz to moze wiedziec, oprocz programistow firmy .. Bosch ?
> Douczyłem się już na YT co daje ESP przy "teście łosia", ale mam
> wrażenie, że nawet przy ruszaniu na oblodzonej drodze ESP
> redukuje wpadanie w poślizg kół osi napędowej (jak sadzę poprzez
> użycie hamulców?).
Ta funkcja zasadniczo nazywa sie ASR/TCS, ale ze realizacja
podobna, to wcale bym sie nie zdziwil ze "wbudowana w ESP".
W szczegolnosci - jak jedno kolo jest na lodzie, to duzo daje
przyhamowanie go, bo wtedy to z drugiej strony dyfra zaczyna
ciagnac.
> W związku z tym szukam jakiejś pogłębionej wiedzy o działaniu ESP
> i właściwej strategii współpracy kierowcy z ww. systemem.
Strategia jest chyba ciagle ta sama: zachowaj odpowiednia predkosc,
kup dobre opony, zachowaj odpowiednia predkosc, kup dobre opony ..
J.
-
6. Data: 2010-12-03 17:17:52
Temat: Re: Działanie ESP
Od: Przemysław Czaja <p...@p...fm>
Użytkownik "J.F." <
>
> Ta funkcja zasadniczo nazywa sie ASR/TCS, ale ze realizacja podobna,
> to wcale bym sie nie zdziwil ze "wbudowana w ESP".
> W szczegolnosci - jak jedno kolo jest na lodzie, to duzo daje
> przyhamowanie go, bo wtedy to z drugiej strony dyfra zaczyna ciagnac.
>
>> W związku z tym szukam jakiejś pogłębionej wiedzy o działaniu ESP i
>> właściwej strategii współpracy kierowcy z ww. systemem.
>
> Strategia jest chyba ciagle ta sama: zachowaj odpowiednia predkosc,
> kup dobre opony, zachowaj odpowiednia predkosc, kup dobre opony ..
"Wbudowana w ESP" ? raczej nie, u mnie jest i TC i ESP, sądzę, że nie
dublowali by funkcjonalności bo i po co? Sprawdzałem ostatnio przed
hipermarketem dzialanie tego ustrojstwa i w zasadzie oba układy spisują
się znakomicie, ESP "wyciąga" auto z sytuacji w której niewątpliwym
końcem byłby sliczny "bączek" - niestety ja w swojej wersji nie mam
mozliwości wyłaczenia ani TC ani ESP więc za bardzo się tym placykiem
nie nacieszyłem , do tego napęd na przód i zero radochy z zimy ;-)
-
7. Data: 2010-12-03 17:49:47
Temat: Re: Działanie ESP
Od: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>
W dniu 03.12.2010 17:17, Przemysław Czaja pisze:
> Sprawdzałem ostatnio przed hipermarketem dzialanie tego ustrojstwa
> i w zasadzie oba układy spisują się znakomicie, ESP "wyciąga" auto
> z sytuacji w której niewątpliwym końcem byłby sliczny "bączek"
> - niestety ja w swojej wersji nie mam mozliwości wyłaczenia ani TC ani ESP
Korzystając z ostatniej aury również pobawiłem się trochę DSC
(stabilizacja toru jazdy) w moim Volvie V40 (jest wyłączalne) i tak:
- przy ruszaniu duża różnica in plus z włączonym systemem
- bączka można z powodzeniem zakręcić i bez i z
- poprawianie toru jazdy poprzez odpuszczenie gazu (dociążenie przodu)
udaje się dobrze zarówno z jak i bez
- poprawić tor po wykonaniu zakrętu poprzez dodanie gazu zdecydowanie
łatwiej i skuteczniej da się z _wyłączonym_ systemem! Różnica jest spora
- jak już ryjek leci w krawężnik z włączonym systemem będzie uparcie tam
leciał i kręcenie/niekręcenie/dodawanie gazu niewiele pomaga - odczucie
jest trochę takie jakby coś ciężkiego uparcie pchało od tyłu i nie
pozwalało się odkręcić
- biegi trochę chrupią jak się je przełącza gdy system pracuje (?!)
Mam zatem mieszane odczucia...
S.
-
8. Data: 2010-12-03 18:32:48
Temat: Re: Działanie ESP
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-12-03 17:17, Przemysław Czaja pisze:
> "Wbudowana w ESP" ? raczej nie, u mnie jest i TC i ESP, sądzę, że nie
> dublowali by funkcjonalności bo i po co?
To nie są jako tako rozłączne systemy.
Kupując samochód który w wyposażeniu ma ABS, EBD, BAS, TC i ESP
dostajesz samochód z jednym systemem hamulcowym który realizuje te
wszystkie funkcje w zależności od warunków.
-
9. Data: 2010-12-03 18:53:35
Temat: Re: Działanie ESP
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
W dniu 2010-12-03 18:32, Tomasz Pyra pisze:
> W dniu 2010-12-03 17:17, Przemysław Czaja pisze:
>
>> "Wbudowana w ESP" ? raczej nie, u mnie jest i TC i ESP, sądzę, że nie
>> dublowali by funkcjonalności bo i po co?
>
> To nie są jako tako rozłączne systemy.
>
> Kupując samochód który w wyposażeniu ma ABS, EBD, BAS, TC i ESP
> dostajesz samochód z jednym systemem hamulcowym który realizuje te
> wszystkie funkcje w zależności od warunków.
Może inaczej - podsystem ABS jest elementem pomiarowym i wykonawczym
tych systemów. Bez nie niego cała reszta nie działa. Oczywiście nie
tylko ABS-em ESP stoi :)
--
Jutro to dziś - tyle że jutro.
-
10. Data: 2010-12-03 23:55:55
Temat: Re: Działanie ESP
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Fri, 3 Dec 2010 17:17:52 +0100, Przemysław Czaja wrote:
>Użytkownik "J.F." <
>> Ta funkcja zasadniczo nazywa sie ASR/TCS, ale ze realizacja podobna,
>> to wcale bym sie nie zdziwil ze "wbudowana w ESP".
>"Wbudowana w ESP" ? raczej nie, u mnie jest i TC i ESP, sądzę, że nie
>dublowali by funkcjonalności bo i po co?
To zadzwon do ASO i spytaj ile kosztuje TC a ile ESP, bo nie masz w
swoim aucie a moze bys dokupil :-)
>Sprawdzałem ostatnio przed
>hipermarketem dzialanie tego ustrojstwa i w zasadzie oba układy spisują
>się znakomicie, ESP "wyciąga" auto z sytuacji w której niewątpliwym
>końcem byłby sliczny "bączek" - niestety ja w swojej wersji nie mam
>mozliwości wyłaczenia ani TC ani ESP więc za bardzo się tym placykiem
>nie nacieszyłem , do tego napęd na przód i zero radochy z zimy ;-)
Trzeba szybciej jezdzic, to i radocha wroci :-P
J.