    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wyświetlacz z interfejsem RGBTTL
    Date: Mon, 6 Nov 2023 17:30:11 +0100
    <uib118$h2l6$1@dont-email.me>

    On Mon, 6 Nov 2023 16:33:27 +0100, heby wrote:

    > Z przygód kolegi pracującego w firmie robiącej sterowanie: jesli chcesz
    > mieć *jakąkolwiek* zmianę, to soft nadaje się do przepisnia od nowa, tym
    > bardziej, że autor poprzedniej wersji właśnie łowi ryby na emeryturze.

    Nie mówie nie, ale czy "lepsze" rozwiązania sa naprawde lepsze,
    czy tez co pare lat mamy "najlepiej to byłoby napisac na nowo" :-)

    > Systemy oparte o Z80 to guano pisane niskopoziomowo. Ich się nie
    > rozwija, tylko łata. I tylko przez chwilę, zanim się rozlecą. To samo z

    A widzisz. Daje sie poprawic/zmienic :-)

    > 8051. Dodanie tutaj C niewiele pomaga, bo ludzie piszą w nim jak w
    > asemblerze, często nieprzenośnie.

    Możliwosci są, jakie są ...

    > O najszybszej furmance świata nie słyszałeś?
    >
    > https://mlodytechnik.pl/news/10647-najszybszy-proces
    or-na-swiecie-z-bytomia

    > Agrumentacja, nie pamiętam już gdzie zasłyszana, ale chyba od pracownika
    > firmy, była taka, że "8051 ciągle jest używane w modemach gsm".

    No coz, niewątpliwie:
    a) ktos chce za to zapłacic, czyli jest zapotrzebowanie,
    b) lub dostali jakies dofinansowanie :-)

    > Czyli, jesli czytać między wierszami, jakośc tego kodu jest poniżej
    > wszelkich metryk, skoro go jeszcze nie przepisali na cokolwiek innego.
    > Najwidocznie nie da się przepisać, bo sieczkę można co najwyżej
    > zaemulować albo dokładać gigazhertzów.

    Oni tylko procesor "zrobili".
    O kodzie nic nie wiadomo.

    > Innymi słowy, doczekałem czasów, kiedy hardware łata dziadowski
    > software. Nie, żeby nie było też czasem i w drugą stronę.

    A wspominajac mistrza Lema "jak powszechnie wiadomo - sprzet i program
    sie uzupelniają. Mozna uruchamiac prostszy program na lepszym
    komputerze, lub lepszy program na gorszym komputerze.
    W granicy - nieskonczony program mógłby działać w ogóle bez
    komputera" :-)

    > To nie wyjasnia obecniści HSYNC we współczesnych wyświetlaczach, bo
    > problem rozmiaru jest w takim protokole wyłacznie softwareowy. A jednak
    > produkuje się je na potęgę.

    w HDMI nie ma, w DP nie ma, wiec nie bardzo wiem, o czym piszesz.

    O jakis tytulowych RGBTTL, gdzie z założenia jest prosty
    protokół/interfejs, i HSYNC jest potrzebne?

    > I kto mu bronił być i być generowany innym elementam hardware, innym
    > sterowaniem i w ogóle wszystkim innym?
    >
    > DVI to taka hybryda, gdzie wartości analogowe zamieniono na cyfrowe, ale
    > "zapomniano" o całej masie innych zbędnych elementów.

    Akurat IMHO - łaczył dwa interfejsy w jednym złączu.
    Jedni mogli używać cyfrowe, inni analogowe, a inni sie dziwili,
    ze nie działa :-)

    > To się tylko wyjaśnić brodaczami za zielonym suknem, zmiana myślenia
    > jest możliwa wyłacznie na poziomie zastepowalności pokoleń.
    >
    > Jak już masz to wejscie cyfrowe i LCD, to po ch... komu blanking? ba, ja
    > bym się nawet zastanowiło po co komu wyścig z VSYNC. Taki iface powinien
    > na spokojnie przyjąc piksel na sekundę, jesli trzeba.

    Kolega podesłał dokumentacje, ale czytac mi się nie chce.
    Wyswietlacz/sterownik moze zawierac pamięc, i istotnie predkosci
    dosyłania mu nieistotne, albo nie zawiera, i trzeba spelnic wymagania
    wyswietlacza.

    > I nikomu, poza mna, nie przeszkadzało. Lduzie mają naprawdę prymitywne
    > potrzeby.

    Albo naprawde działa przyzwoicie szybko ... tylko trzeba program
    zoptymalizować. Albo sprzęt :-)

    > W niczym. Taka moja konkluzja. Bez znaczenia jak żałosne i prymitywne
    > GUI dostarczasz. Przeciętny suweren nie jest w stanie odróznić dobrego
    > od złego. Nie ma potrzeby sterowania wyświetlaczem dla tokarza, czy
    > Krystyny @50Hz. Nie zauważą róznicy.

    Kiedys zauważą i zaczną narzekać. No chyba, ze przyzwyczaisz,
    i nie będą narzekac.

    Np klikam na telefonie (Android) ikonkę fotaparatu ... i mija pare
    sekund na jego uruchomienie. podobno na iphone szybciej.
    No ale trzeba pamiec odsmiecic ...

    Druga sprawa - na tymze telefonie w youtube chce dopisac komentarz
    ... i zawiesza mi sie na blisko 10 sekund. Po czym klawiatura sie
    jakos odblokowuje i jest dobrze.

    No co - support mam męczyc, czy ajfona kupic, czy sie na YT obrazić?

    J.