  • 1. Data: 2018-04-06 19:05:12
    Temat: Wypalanie DPFu - dwie procedury?
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Czy wypalanie DPFu ma dwie procedury:
    - jedna, tzw dopalanie, polegajaca na tym, ze DPF jest zatkany w
    kilkudziesieciu procentach i nastepuje jego doczyszczenie, dopalenie
    - druga, kiedy DPF jest juz pełny w ponad 100%, nastepuje dłuzsze
    wypalanie i wtedy obowiazkowo nie mozna wyłączac auta?

    Pytam dlatego, ze w moim ducato pomimo tego ze słysze kiedy nastepuje
    wypalanie, nigdy nie ma zadnego komunikatu na desce.
    A teraz był mały problem z czujnikiem, DPF zapełnił się w ponad 100% i po
    po odpaleniu auta włączyła sie procedura wypalania ktora napisała na
    zegarach: prosze nie wyłączac auta.

    Pytam o ducato ale moze to jest jakas ogólna zaleznosc?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Adam 'Sherwood' Zaparciński: "Polecam gorąco kaski na rower."

  • 2. Data: 2018-04-06 23:02:47
    Temat: Re: Wypalanie DPFu - dwie procedury?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-04-06 o 19:05, Budzik pisze:

> [...]
    > zegarach: prosze nie wyłączac auta.
    >
    > Pytam o ducato ale moze to jest jakas ogólna zaleznosc?

    Mogę powiedzieć jak to jest w moim aucie. U mnie nie ma żadnej
    sygnalizacji wypalania (niestety). Już się nauczyłem, że gdy czuję swąd
    spalenizny po zatrzymaniu się, to trwa procedura. Zresztą końcówki rur
    wydechowych, zwykle letnie, stają się wtedy gorące na tyle, że oparzyć
    się można.

    Zwykle wypalanie powinno włączać się głównie na przelotach, gdy jest
    intensywne chłodzenie. W moim aucie tak się dzieje ale jeśli przez
    dłuższy jeżdżę głównie po mieście, to i wtedy procedura potrafi
    wystartować.

    Gdy DPF zapełniony jest w 20% to już jest dużo. Auto wtedy może bardziej
    agresywnie załączać procedurę. U kolegi w Jaguarze, przy zapełnieniu
    DPFa w 35% włączał się tryb awaryjny. To było już za duże obciążenie dla
    silnika. DPF w tym stanie trudny jest do uratowania. Nawet chemiczne
    płukanie niewiele pomoże bo syf nie ma jak nasiąknąć preparatem. Dla
    porównania: przy 20% da się zejść do np 7% w ten sposób. Przy 35% udało
    się zejść zaledwie do 28%.

    Piszesz, że DPF zatkał Ci się w ponad 100% :-D Bardzo ciekawe. :-D :-D
    Wynika z tego, że zanieczyszczeń było w nim więcej niż pojemność filtra
    wynosi :-D Masz tam czarną dziurę? Ciekawe zatem jakim cudem silnik
    dawał się uruchomić? Którędy spaliny uchodziły skoro wydech był
    całkowicie zatkany?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 3. Data: 2018-04-07 05:27:04
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Marek S p...@s...com ...

> [...]
    > filtra wynosi :-D Masz tam czarną dziurę? Ciekawe zatem jakim cudem
    > silnik dawał się uruchomić? Którędy spaliny uchodziły skoro wydech

    Ponoc ten wspolczynnik to nie jest takie odniesienie 1:1 do objetosci i
    moze wskazywac nawet do 200%...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Delikatnie chwytasz, rozchylasz nogi, bierzesz do ust i zaczynasz

  • 4. Data: 2018-04-07 17:52:07
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-04-07 o 05:27, Budzik pisze:

    > Ponoc ten wspolczynnik to nie jest takie odniesienie 1:1 do objetosci i
    > moze wskazywac nawet do 200%...

    Domyślam się, że to nie Twoja bezmyślność lecz twórców oprogramowania.
    Stworzyli bezużyteczną informację z czegoś, co jest proste do
    pomierzenia (różnica ciśnień na wlocie i wylocie DPF minus opory własne
    czystego DPF). Zapewne abyś dowiedział się jaki jest procent zapchania
    DPFa to i tak diagnostyka komputerowa Cię czeka... Warto o to zadbać by
    potężnych kosztów potem nie ponosić.

    A wracając do wątku, to reasumując - procedura wypalania jest jedna ale
    nie jest ona jak drzwi w lodówce: włączone/wyłączone. Jest w tym jakaś
    logika, jak napisałem. Wszystko zależy od "fantazji" programistów.
    Inaczej to działać wypalanie może w różnych warunkach eksploatacji i
    procentu bieżącego zapchania. To normalne.

    Uzupełnię jeszcze jako ciekawostkę, że wypalanie można zazwyczaj odpalić
    w trybie serwisowym. Firmy zajmujące się chemicznym oczyszczaniem DPFów
    tak czynią. Biorą auto na podnośnik, uruchamiają dopalenie, dozują
    chemię (obniżającą temperaturę sadzy) i chłodzą układ wydechowy silnym
    wentylatorem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2018-04-07 22:32:38
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 06.04.2018 o 23:02, Marek S pisze:
> [...]
    > płukanie niewiele pomoże bo syf nie ma jak nasiąknąć preparatem. Dla
    > porównania: przy 20% da się zejść do np 7% w ten sposób. Przy 35% udało

    A ten procent wyświetlany na komputerze, to nie jest "stopień zużycia
    filtra" a nie jego zapełnienia? Przecież filtr poza sadzą która się
    wypala, zapycha się jeszcze chociażby popiołami ze spalania oleju. A
    tego nie da się wypalić i pojemność z czasem maleje. Na podstawie
    *szybkości* zachodzenia procesu wypalania aż do obniżenia temperatury w
    filtrze (sadza została wypalona) komputer określa że filtr się
    bezpowrotnie w jakimś stopniu zapycha i pokazuje procent jego zużycia.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2018-04-08 12:03:18
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 7 Apr 2018 22:32:38 +0200, Mateusz Bogusz

    > Przecież filtr poza sadzą która się wypala, zapycha się
    > jeszcze chociażby popiołami ze spalania oleju.

    Dlatego używa się olejów, które są odpopielone. W związku z tym...

    > A tego nie da się wypalić i pojemność z czasem maleje.

    ...pojemność filtra nie maleje. Mój filtr DPF po 10 latach od wyjazdu z
    salonu, po podpięciu do kompa, pokazuje taką samą wartość jak nowy filtr po
    paru użyciach. I żeby było ciekawiej, to od 3 lat jeżdżę odcinki po 2km
    dziennie i mam ZERO kłopotu z tym elementem.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2018-04-08 12:57:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    06 Apr 2018 17:05:12 GMT, Budzik

> [...]
    > - druga, kiedy DPF jest juz pełny w ponad 100%, nastepuje dłuzsze
    > wypalanie i wtedy obowiazkowo nie mozna wyłączac auta?

    To nie są dwie procedury, ta druga to już procedura w zasadzie awaryjna.
    Najczęściej zwiastuje problem.

    > Pytam dlatego, ze w moim ducato pomimo tego ze słysze kiedy nastepuje
    > wypalanie, nigdy nie ma zadnego komunikatu na desce.

    Ponieważ nie ma takiej potrzeby -- to jest system bezobsługowy. To jakby
    marudzić że komputer nie pokazuje na desce że się koła kręcą. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2018-04-08 16:27:05
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 08.04.2018 o 12:03, Myjk pisze:
    > Dlatego używa się olejów, które są odpopielone.

    Pierwsze słyszę żeby do auta był dostępny olej "odpopielony" :-P
    Niskopopiołowe są, ale bez to nie widziałem.

    No chyba że być podrzucił link.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2018-04-08 19:35:10
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-04-08 o 12:03, Myjk pisze:

> [...]
    > paru użyciach. I żeby było ciekawiej, to od 3 lat jeżdżę odcinki po 2km
    > dziennie i mam ZERO kłopotu z tym elementem.

    Na Twoim miejscu pojechałbym sprawdzić czujnik różnicy ciśnień na DPF.
    Też tak miałem w swoim aucie. Zapełnienie powinno być zmienne - jeśli
    nie jest, to coś jest nie tak. Kupiłem nowy czujnik i okazało się, że
    zapełnienie wzrosło z 3% do 25%. Gdy odczyt był nieprawidłowy - non stop
    3% - to procedura wypalania włączała się rzadko, co potęgowało proces
    zapychania. 25% oznacza, że jest to granica, przy której uzdatnianie
    DPFa może się nie udać.

    U mnie udało się powrócić do 3-5% po płukaniu (po ok tygodniu). Dopowiem
    tylko, że gdy filtr jest nasączony chemią, to rośnie jego stan
    zapchania. Jeśli przekroczy zaprogramowaną krytyczną wartość (zazwyczaj
    ok 40%), to auto nie pojedzie, wejdzie w stan awaryjny. Nie będzie szans
    na załączenie się wypalania i DPF idzie na śmietnik. Warto więc
    sprawdzić co się dzieje.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2018-04-09 08:14:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 8 Apr 2018 16:27:05 +0200, Mateusz Bogusz

    > Pierwsze słyszę żeby do auta był dostępny olej "odpopielony" :-P
    > Niskopopiołowe są, ale bez to nie widziałem.
    > No chyba że być podrzucił link.

    Są na tyle "niskopopiołowe", że nie powodują zatykania filtra. Jedyne
    filtry które się zapychają, to te gdzie wypalanie jest wspomagane ELOYSem.
    I nadal nie zatyka ich sadza, tylko metal, cer znaczy.

    --
    Pozdor
    Myjk