    From: "Iksinski" <nie_pisz@tu_nic_nie_ma.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Wyimaginowana rozmowa przez telefon
    Date: Mon, 12 Mar 2012 18:14:12 +0100

    Użytkownik "Plumpi" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:jjl610$rvk$1@inews.gazeta.pl...

    > I tu przydaje się oprogramowanie nagrywające rozmowy telefoniczne.

    Która co najwyżej udowodni, że delikwent rzeczywiście prowadził rozmowę
    telefoniczną w danym momencie.
    Jak udowodnisz, że przekazywanie głosu odbywało się za pomocą zewnętrznej
    słuchawki? To nie CSI, wewnętrzna jednostka policji nie włączy
    superhiperekstra programu komputerowego, które wykaże w 20 minut rację
    podejrzanego.
    Teoretycznie ekspert mógłby przeprowdzić eksperyment, porównać nagranie
    przez słuchawkę BT i bezpośrednio telefon, itp., tylko że sąd nie będzie się
    bawił w ekspertyzy za tysiące zł w sprawie mandatu za 200zł.

    > Dzwonisz na 112 i prosisz o przysłanie grupy interwencyjnej, ponieważ
    > policjanci z drogówki próbują na Tobie wymusić przyznanie się do
    > wykroczenia, którego nie popełniłeś i zastraszają, że w przypadku odmowy z
    > Twojej strony, oni złożą fałszywe zeznania przeciwko Tobie. Po czym
    > opisujesz dokładnie o co chodzi, podając numery służbowe policjantów, a
    > jeszcze lepiej ich nazwiska.

    Aha... A potem się okaże, że to kierowca proponował łapówkę za odstąpienie
    od czynności albo ich pomawia...
    Zapominasz chyba, że w żaden sposób żadna ze stron nie może w
    niezaprzeczalny sposób (przynajmniej bazując na historii autora wątku),
    udowodnić swojej racji.
    Cała sprawa opiera się na zeznaniach stron. Przy czym kierowca jest jeden i
    może kłamać, żeby uniknąć kary, natomiast policjant nie jest sam i
    _teoretycznie_ nie ma interesu, żeby kłamać (tak przynajmniej domyślnie
    przyjmują nasze sądy)...

    > Nawet jeżeli grupa interwencyjna nie przyjedzie to wszystkie rozmowy są
    > rejestrowane w Centrum Powiadamiania Ratunkowego i to nagranie może
    > później stanowić dowód w sądzie, świadczący na Twoją korzyść, a oprócz
    > tego masz własne nagranie w telefonie, które także możesz przedstawić w
    > sądzie.

    Zakładając, że sąd dopuści to nagranie, to co w ten sposób udowodnisz? Że
    wykonywałeś rozmowę telefoniczną? Obie strony tak zeznają. Że od początku
    interwencji kwestionowałeś zasadność ukarania? Tu też pewnie żadna ze stron
    nie zaprzeczy.

    Poza
    > tym miał byś nagranie tej rozmowy, co do której zarzucali Ci, że
    > popełniłeś wykroczenie, a w tle to co oni mówili.

    Jasne. Policja Cię zatrzymuje, Ty nadal nawijasz przez słuchawkę, w tle
    rozmówca słucha wymiany zdań, żeby w razie czego być świadkiem jak to
    policjant zmusza Cię do przyjęcia niezasadnego mandatu. Jest tylko parę
    drobnych sczegółów.
    Słuchawka BT (przynajmniej jakakolwiek sensowna) nie przenosi zbyt dobrze
    dźwięków oddalonych od twarzy. Taka specyfika sprzętu, żeby ograniczyć
    śmietnik i rozmówca dobrze Cię słyszał. Tak więc nici z nagrywania
    policjanta, co najwyżej nagrasz swój głos. Rozmówca po drugiej stronie tego
    co mówi policjant też raczej nie usłyszy.
    Załóżmy jednak, że masz tak badziewną słuchawkę, że zbiera wszystkie dźwięki
    z 5 metrów. Co wg Ciebie się nagra i co usłyszy świadek na drugim końcu?
    Policjant powie: "wiem, że pan używał słuchawki BT, ale na mandacie napiszę,
    że pan rozmawiał przez telefon, bo mi brakuje kilku wystawionych mandatów do
    premii"? Czy po prostu stwierdzi, że widział jak rozmawiasz przez telefon i
    oferuje odpowiedni mandat. Jak to ma udowodnić Twoją niewinność?

    > Niestety w tym kraju trzeba wiedzieć jak się bronić przed przestępcami :)

    Zasadniczo tak, ale trzeba to robić z głową i mieć świadomość, że nie z
    każdymi da się wygrać... ;-)