eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingWybór języka/technologii pod konkretne wymagania, konkretnego przypadku ludzkiego :) › Re: Wybór języka/technologii pod konkretne wymagania, konkretnego przypadku ludzkiego :)
    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Wybór języka/technologii pod konkretne wymagania, konkretnego
    przypadku ludzkiego :)
    Date: Thu, 16 May 2013 06:47:09 +0100

    On 15/05/2013 19:08, boryspower wrote:

    [...]
    > 3. Łatwa obsługa wielowątkowości (np mam problemy z C# gdy wątki mają
    > wpływać na GUI)
    [...]
    > 8. W miarę prost budowanie wersji instalacyjnych
    > 9. Technologia "na czasie"
    > 10. ... pewnie coś jeszcze o czym zapomniałem :)
    >
    > Teoretycznie wszystkie te warunki najlepiej spełnia Java (tak mi się
    > wydaje), tylko ten 8 punkt mi pod Javę nie pasuje...

    Punkt 8 to pikuś, od tego są narzędzia. Problemem jest punkt 3 - Java,
    jak większość mainstreamowych języków ma model wątków oparty na
    dzieleniu wszystkiego i jawnej synchronizacji przez locks i conditional
    variables. Teoretycznie wbudowane w język synchronized i notify trochę
    upraszaczają pisanie programów, ale nie rozwiążąn raczej twojego
    problemu "wątki mają wpływać na GUI", bo to kwestia projektu.

    We wszystkich popularnych językach/technologiach masz co prawda
    biblioteki oferujące wyższego poziomu abstrakcje współbieżności, ale bez
    wsparcia w języku nie zapewnią ci odpowiedniej enkapsulacji
    gwarantującej brak owych problemów.

    Języki rozwiązujące ten problem inaczej są zazwyczaj mało popularne i
    będziesz miał problem z innymi wymaganiami - GUI, narzędzia, bycie "na
    czasie".

    Proponuję się przyjrzeć natomiast rozwiązaniom w ramach technologii
    takich jak Java czy .NET ze względu na to, że możesz łatwo łączyć różnee
    języki - np. mieć backend napisany w Scali a GUI w Javie (albo nawet w
    Groovym, który ma taką sympatyczną rzecz jak SwingBuilder), czy też
    backend w F# a GUI w C# - zarówno Scala jak i F# mają swwoje (różne)
    rozwiązania problemu współbieżności.

    Z drugiej strony trochę też jest tak, że sensowność szukania takich
    rozwiązań zależy od skali problemu - jeśli program jest stosunkowo
    niewielki, a ma problemy z wątkami, to można się w pierwszej koleności
    zastanowić, czy naprawdę dobrze rozumiemy jak posługiwać się mutexem i
    condition variable i np. jak prawidłowo za ich pomocą przekazać dane z
    wątku do wątku.