eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyWinny choc mial_zielone - 130km/h w centrum miastaRe: Winny choc mial_zielone - 130km/h w centrum miasta
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!usenet.blueworldhosting.c
    om!feeder01.blueworldhosting.com!peer03.iad.highwinds-media.com!news.highwinds-
    media.com!feed-me.highwinds-media.com!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.co
    m!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrad
    a.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 7 Mar 2014 00:50:12 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Winny choc mial_zielone - 130km/h w centrum miasta
    In-Reply-To: <lf9ijt$86m$2@node1.news.atman.pl>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1403070028170.4788@quad>
    References: <lf479o$ntk$1@news.supermedia.pl> <lf4thb$v8r$1@news.task.gda.pl>
    <53160e10$0$2160$65785112@news.neostrada.pl>
    <lf58kt$g62$1@news.task.gda.pl> <lf59h5$5dn$1@usenet.news.interia.pl>
    <53163622$0$2145$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1403050058320.2396@quad> <1txuogwkjvunp$.dlg@myjk.org>
    <53170268$0$2236$65785112@news.neostrada.pl>
    <1pq0ibdtiwjxy$.dlg@myjk.org> <lf7ahs$709$1@news.task.gda.pl>
    <lf7aoa$hgj$1@node2.news.atman.pl> <lf7eb1$cfn$1@news.task.gda.pl>
    <53174d7b$0$2358$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1403052148390.3020@quad> <l...@m...org>
    <Pine.WNT.4.64.1403061057320.1008@quad>
    <lf9ijt$86m$2@node1.news.atman.pl>
    X-X-Sender: moj@quad
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 74
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1394155274 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2140 83.15.167.123:64972
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4376
    X-Received-Body-CRC: 3139748640
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2526484
    [ ukryj nagłówki ]

    On Thu, 6 Mar 2014, Artur Maśląg wrote:

    > W dniu 2014-03-06 11:04, Gotfryd Smolik news pisze:
    >> I to jest inna sprawa - ustalenie, czy w danym konkretnym
    >> przypadku przepis szczegółowy działa "przeciw" przepisowi
    >> ogólnemu.
    >
    > Nie może działać przeciw.

    Jakby nie mógł, to nie byłoby potrzeby istnienia zasad regulujących
    kolizje przepisów :)
    Jeśliby przepis art.3 był "nieuchylalny", tym samym również
    "nieuchylalny" przez relatywne pozwolenie z art.4 "o ile
    nie wskazuje inaczej", to faktycznie trzeba by było się zatrzymywać
    przy każdym zielonym i upewniać, czy aby nie ma niewidocznego
    uczestnika ruchu przed którym nie zdążymy uciec.

    >> Bo tylko wtedy go "anuluje".
    >> W pozostałych przypadkach (kiedy nie pozostają w sprzeczności)
    >> działa jeden *i* drugi.
    >
    > Nic dziwnego.

    No właśnie.
    Pic w tym, że wtedy nie ma sprzeczności, nie da się więc
    tylko z wyniku (wniosku o winie) wywieść przyczyny, źródła
    tej winy (skoro żródła są dwa).

    >> A do tego odniósł się Paweł a później wyskoczył na niego
    >> Artur, właśnie z twierdzeniem iż "art.3 jest nadrzędny
    >> nad 24".
    >> A to nieprawda.
    >
    > Prawda i jest to dokładnie opisane w art. 3.

    Nie mogę Ci wykazywać że nieprawda, skoro przepis
    art.24 prowadzi do takiego samego wniosku :>
    Ale mogę napisać, że JEŚLIBY stały w sprzeczności,
    to właśnie art.24 (z dokładnością do uproszczeń) byłby
    tym "ważniejszym", uchylającym.

    Co do zasady, przy tym samym "poziomie" przepisu (odpowiednio
    artykuł, ustęp, paragraf itd) bardziej szczegółowy jest przepis
    "dalszy" w akcie prawnym.
    I *w razie kolizji*, czyli wtedy kiedy może zajść "uchylanie"
    (a do tego odniosła się dyskusja, nie do przypadku zgodności)
    to ten "dalszy", bardziej szczegółowy, co do zasady jest tym
    który "uchyla".

    Nie podlegają uchyleniu z tego powodu m.in. przepisy, przy
    których wyraźnie zapisano "nawet jeśli ustawa/inny przepis
    ustawy stanowi inaczej" lub równoważnie.
    Podobnie jeśli inaczej określono zasięg przepisu (np.
    jako dotyczącego tylko części aktu).

    Cały flejm tej gałęzi wziął się zaś z tego, że w art.24
    został (na początku) pominięty obowiązek "nieutrudniania
    ruchu". Nieutrudniania WSZYSTKIM innym uczestnikom.
    Pominięcie tego zapisu stwarzało pozory, jakoby w tym
    przypadku art.24 "był przeciw" art.3, co jest nieprawdą.
    Ale sprowokowało tezę jakoby "art.3 uchylał art.24".
    Równie nieprawdziwą.

    Jest coś jeszcze :)
    "Syndrom trawniczka" mianowicie.
    To nie jest tak, że na PoRD przepisy się kończą.
    Jak dojdzie do wypadku z ofiarami w ludziach, *może* się
    zdarzyć, że podstawą ukarania nie będzie sam "goły" PoRD.
    Zastosowanie innych przepisów (np. tych z KK), może
    stwarzać wrażenie, że główną podstawą orzeczenia jest
    właśnie art.3 - kiedy faktycznie może nią być np.
    umyślność.

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: