  • 131. Data: 2011-06-14 16:29:25
    Temat: Re: Wielkie Przejscie - Nikon FM2N -> cyfra
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Bronek Kozicki" <b...@s...net> wrote in message
    news:4df76f71$0$1502$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.
    com...
> [...]
    ompare-sensors/(appareil1)/687%7C0/(appareil2)/688%7
    C0/(appareil3)/665%7C0

    > raczej na odwrót - jasność obiektywu *nie* kompensuje wyników testu
    > matrycy.

    Pogubiłem się - pomóżcie niedouczonemu - ten ISO mark jak się
    w takim razie kalkuluje skoro ciemny obiektyw nie może go popsuć?

  • 132. Data: 2011-06-14 20:10:59
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-14 18:29, Pszemol pisze:

    >[...]
    > Pogubiłem się - pomóżcie niedouczonemu - ten ISO mark jak się
    > w takim razie kalkuluje skoro ciemny obiektyw nie może go popsuć?

    ISO mark mówi o tym, jak się spisuje matryca przy wysokich czułościach.
    Jasność obiektywu wpływa na to, jak często z tych wysokich czułości
    będziesz musiał korzystać.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 133. Data: 2011-06-15 03:38:48
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > ISO mark mówi o tym, jak się spisuje matryca przy wysokich czułościach.
    > Jasność obiektywu wpływa na to, jak często z tych wysokich czułości
    > będziesz musiał korzystać.

    Jasne. Dzięki.

  • 134. Data: 2011-07-12 07:56:50
    Od: NetUser <n...@n...net>

    Bronek Kozicki <b...@s...net> wrote in
    com:

    > tutaj są (sorki za długi link)
    >
    > http://www.dxomark.com/index.php/Camera-Sensor/Compa
    re/Compare-sensors/
    > (appareil1)/687%7C0/(appareil2)/612%7C0/(appareil3)/
    665%7C0/(onglet)/0/
    > (brand)/Olympus/(brand2)/Olympus/(brand3)/Canon

    Tak sorry, ze w tym temacie ale zainteresowalo mnie jedno zerkajac na link,
    ktory tu podano. Sa tam tez porownania obiektywow z roznymi puszkami. Nie
    znam sie na cyfrowych body bo nie mam ale zastanowilo mnie dlaczego ten sam
    obiektyw do FF podpiety do cropa wypada gorzej, widze, ze rozdzielczosc
    spada ale ogolny wynik przesuwa sie dramatycznie w dol - czy to oznacza, ze
    jest zauwazalnie gorzej jesli chodzi o obraz na cropie? Bo to troche kloci
    sie z tym, co czytam tu przy okazji roznych watkow jak to piszecie, ze fota
    zrobiona cropem i FF jest nie do odroznienia w wiekszosci przypadkow, do
    cropow polecane sa obiektywy FF a przeciez patrzac na takie wyniki to daje
    on teoretycznie gorszy obraz. Byc moze, ze ja czegos tu nie rozumiem i stad
    moje zdziwienie bo do tej pory myslalem, że majac lepszy obiektyw, ktory
    akurat uzywam w analgu to jak podepne go obojetnie czy do cropa, czy do FF
    to obraz bede mial identyczny, jesli nie lepszy biorac pod uwage mozliwosci
    dzisiejszych cyfrowek a tu taki zagwozdnik. Do tej pory nie zaprzatalo to
    mojej glowy ale teraz sie zastanawiam, oczywiscie poszukam czegos na ten
    temat, moze cos sie rozjasni w mojej lepetynie i gdybym kupil sobie cyfrowe
    body to nie bede w swojej niswiadomosci uzywal dwoch roznych kompletow
    szkiel, jeden do analoga lub FF a drugi do cropa. Widze tez, ze dotyczy to
    wszystkich producentow czy Sigma, czy Nikon, czy Canon itd.

  • 135. Data: 2011-07-12 08:09:42
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-07-12 09:56, NetUser pisze:

> [...]
    > spada ale ogolny wynik przesuwa sie dramatycznie w dol - czy to oznacza, ze
    > jest zauwazalnie gorzej jesli chodzi o obraz na cropie?

    Nie ma szokującego spadku jakości (zwykle nie ma). Są szkła które mają
    mały problem z odblaskami na filmie i problem staje się większy na
    matrycy. Jest MSZ problem na wpół religijny tzw telecentryczność, że kąt
    wiązki jest taki a nie siaki. Coś prawdy w tym jest, ale jest też prawdą
    że producenci są zainteresowani byśmy w problem telecentryczności mocno
    uwierzyli i zaniesli posiadane obiektywy na strych i biegiem do salonu.

  • 136. Data: 2011-07-12 15:06:02
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

> [...]
    > szkiel, jeden do analoga lub FF a drugi do cropa. Widze tez, ze dotyczy to
    > wszystkich producentow czy Sigma, czy Nikon, czy Canon itd.

    Przyczyn może być kilka. Pierwsza - to same rozmiary matrycy,
    powodujące, że aby uzyskać te samą ilość linii na szerokość kadru -
    musisz mieć więcej linii na milimetr - a więc obiektyw musi rysować
    ostrzej. Druga to to, ze w odróżnieniu od emulsji światłoczułej matryca
    potrafi być silnie wrażliwa na kierunek padania światła (tzw. problem
    telecentryczności). Trzecia to to, że powierzchnia matrycy jest
    błyszcząca i może dawać refleksy światła - które po odbiciu od tylnej
    soczewki obiektywu może powodować flary i bliki na rejestrowanym obrazie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 137. Data: 2011-07-13 11:55:39
    Od: NetUser <n...@n...net>

    Dzieki za odpowiedzi. Doszukalem sie tez zaleznosci od matrycy, aberacji
    itd. Myslalem, ze to prostsze jest. Ale chyba tak naprawde w wiekszosci
    amatorskich zastosowan nie ma co sobie glowy tym zaprzatac, tak sobie
    mysle...

    Dzieki.

  • 138. Data: 2011-07-13 12:13:47
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > szkiel, jeden do analoga lub FF a drugi do cropa. Widze tez, ze dotyczy to
    > wszystkich producentow czy Sigma, czy Nikon, czy Canon itd.

    To nie jest wazne dla jakosci gotowego zdjecia ile lini na mm wykaza
    pomiary ukladu matryca/obiektyw
    lesz waznam jest z ilu lini sklada sie calkowity obraz.
    jesli przemnozysz ilosc lini /mm przez wysokosc ew szerokosc matrycy
    to otrzymasz wyzsza liczbe lini dla formatu FF anizeli dla malego
    formatu. jesli sie przemnozy przez wysokosc i szerokosc kadru to
    otrzymasz liczbe pixeli z jakiej sklada sie calkowity obraz
    ( najczesciej wynosi on ok 70% liczby pixeli matrycy)
    To sa dosyc anachroniczne dzisiaj pomiary , ale tak sie robi nadal a
    to tylko dlatego ze autorzy programu do wyznaczania rozdzielczosci tak
    napisali. Gdyby podali wynik w calkowitej liczbie pixeli byloby to
    bardziej miarodajne i nie mylace.

    Jesli chcemy miec z malej matrycy te sama rozdzielczosc obrazu to nie
    wystrczy wyzsza gestosc upakowania pixeli na matrycy , potrzebny jest
    bardziej rozdzielczy obiektyw . Mierzac liniowo muailby miec o ok 40%
    wyzsza rozdzielczosc wzgledna l/mm od obiektywu dla FF zeby miec te
    sama rozdzielczosc calkowita odwzorowania.
    A wiec widac , ze wymagania dla obiektywow dla APS sa wyzsze.
    Obiektywy starszej generacji , ktore sie spradzaja na FF moga okazac
    sie niewystrczajace na aps. I tak najczesciej bywa. Generalnie
    szerokie katy trzeba kupowac dla aps - wspolczesne o wyzszej
    rozdzielczosci i telecentrycznosci , teleobiektywy mozna stosowac dla
    obu formatow. nawet bardzo drogie profesjonalne zoomy szerokokatne
    dla FF moga
    dac marne wyniki , znacznie gorsze od zoomow szerokokatnych liczonych
    dla aps.

    przechodzac na cyfre nie ma co sie sugerowac posiadanym starym
    arsenalem obiektywow , chyba ze zmuszaja nas do tego warunki
    finansowe.
    Bledne jest przekonanie , kupuj tania puszke i drogie szklo.