    From: XX YY <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Wielkie Przejscie - Nikon FM2N -> cyfra
    Date: Wed, 13 Jul 2011 05:13:47 -0700 (PDT)
    <i...@p...onet.pl> <isthfi$nfb$1@news.onet.pl>
    <4df295f9$0$1512$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com>
    <4e1bfe42$0$2501$65785112@news.neostrada.pl>

    > Tak sorry, ze w tym temacie ale zainteresowalo mnie jedno zerkajac na link,
    > ktory tu podano. Sa tam tez porownania obiektywow z roznymi puszkami. Nie
    > znam sie na cyfrowych body bo nie mam ale zastanowilo mnie dlaczego ten sam
    > obiektyw do FF podpiety do cropa wypada gorzej, widze, ze rozdzielczosc
    > spada ale ogolny wynik przesuwa sie dramatycznie w dol - czy to oznacza, ze
    > jest zauwazalnie gorzej jesli chodzi o obraz na cropie? Bo to troche kloci
    > sie z tym, co czytam tu przy okazji roznych watkow jak to piszecie, ze fota
> [...]

    To nie jest wazne dla jakosci gotowego zdjecia ile lini na mm wykaza
    pomiary ukladu matryca/obiektyw
    lesz waznam jest z ilu lini sklada sie calkowity obraz.
    jesli przemnozysz ilosc lini /mm przez wysokosc ew szerokosc matrycy
    to otrzymasz wyzsza liczbe lini dla formatu FF anizeli dla malego
    formatu. jesli sie przemnozy przez wysokosc i szerokosc kadru to
    otrzymasz liczbe pixeli z jakiej sklada sie calkowity obraz
    ( najczesciej wynosi on ok 70% liczby pixeli matrycy)
    To sa dosyc anachroniczne dzisiaj pomiary , ale tak sie robi nadal a
    to tylko dlatego ze autorzy programu do wyznaczania rozdzielczosci tak
    napisali. Gdyby podali wynik w calkowitej liczbie pixeli byloby to
    bardziej miarodajne i nie mylace.

    Jesli chcemy miec z malej matrycy te sama rozdzielczosc obrazu to nie
    wystrczy wyzsza gestosc upakowania pixeli na matrycy , potrzebny jest
    bardziej rozdzielczy obiektyw . Mierzac liniowo muailby miec o ok 40%
    wyzsza rozdzielczosc wzgledna l/mm od obiektywu dla FF zeby miec te
    sama rozdzielczosc calkowita odwzorowania.
    A wiec widac , ze wymagania dla obiektywow dla APS sa wyzsze.
    Obiektywy starszej generacji , ktore sie spradzaja na FF moga okazac
    sie niewystrczajace na aps. I tak najczesciej bywa. Generalnie
    szerokie katy trzeba kupowac dla aps - wspolczesne o wyzszej
    rozdzielczosci i telecentrycznosci , teleobiektywy mozna stosowac dla
    obu formatow. nawet bardzo drogie profesjonalne zoomy szerokokatne
    dla FF moga
    dac marne wyniki , znacznie gorsze od zoomow szerokokatnych liczonych
    dla aps.

    przechodzac na cyfre nie ma co sie sugerowac posiadanym starym
    arsenalem obiektywow , chyba ze zmuszaja nas do tego warunki
    finansowe.
    Bledne jest przekonanie , kupuj tania puszke i drogie szklo.