  • 1. Data: 2011-06-07 15:02:22
    Temat: Wielkie Przejście - Nikon FM2N -> cyfra
    Od: Tomasz Ogórek <P...@N...PL>

    Witam wszystkich,
    okazuje się, że powolutku koszty eksploatacji analoga przekraczają
    rozsądne wartości i nadszedł czas na Wielkie Przejście. Do tej pory
    miałem Nikona FM2N z kolekcją 3 szkieł stałoogniskowych (jasna 50-tka,
    24mm i 105mm, wszystkie MF).

    Czego oczekuje od cyfry?
    -kultury, mianowicie pokręteł, a nie przycisków, przynajmniej do czasów
    migawki, dobrego wizjera optycznego, ogólnie rzecz biorąc, bezbolesnego
    użytkowania
    -jakości obrazu, co bym nie był bardzo zawiedziony po kliszy (używane
    były głównie kolorowe Ektachrome-like i wysokoczułe cz.-b.)
    -byłoby miło, gdybym mógł coś zrobić z obecnymi obiektywami, ale nie
    jest to konieczność
    -solidnej konstrukcji
    -niepowalającej na kolana ceny - najlepiej, jakby był dostępny sprzęt
    używany

    Najchętniej pewnie SLR, ale jeżeli są inne opcje zapewniające powyższe
    warunki, to aż tak przywiązany do lustra nie jestem. Szczególnie jeżeli
    miałby to istotnie obniżyć cenę, lecz nie kosztem jakości obrazu.

    Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam,
    Tomek

  • 2. Data: 2011-06-07 15:13:07
    Temat: Re: Wielkie Przejście - Nikon FM2N -> cyfra
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Tomasz Ogórek" <P...@N...PL> wrote in message
    > -niepowalającej na kolana ceny

    Jaki konkretnie budżet masz na myśli? 1000zł? 2000zł? 3000zł?

    Pooglądaj sobie nowoczesne lustrzanki bez lustra, znaczy
    się aparaty jak Olympus PEN E-PL2. Masz w nim matryce CMOS
    4/3 z lustrzanki, wymienne obiektywy z lustrzanki, jakość zdjęć
    lustrzanki tylko lustra brak... :-) A na cholerę komu lustro w cyfrówce??

  • 3. Data: 2011-06-07 17:08:33
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 7 Jun 2011 10:13:07 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Pooglądaj sobie nowoczesne lustrzanki bez lustra, znaczy
    > się aparaty jak Olympus PEN E-PL2. Masz w nim matryce CMOS
    > 4/3 z lustrzanki,

    Z lustrzanki 4/3, nie APS-C!

    > wymienne obiektywy z lustrzanki,

    Jakiej? Bo tylko z mikro 4/3, albo 4/3 ale przez przejściówkę kosztującą
    majątek.

    > jakość zdjęć
    > lustrzanki tylko lustra brak... :-)

    Lustrzanki systemu 4/3, dodajmy dla porządku.

    > A na cholerę komu lustro w cyfrówce??

    Tu zgoda.

    Ja ostatnio poważnie zastanawiałem się nad bezlusterkowcem. Wyglądają one
    bardzo obiecująco, ale ekonomicznie są bez sensu. Body plus kitowy zoom
    kosztuje niewiele, ale jak chcesz zbudować system: kitowy zoom, długi zoom,
    jasna stałka, to wychodzi kwota na poziomie przywoitego body z lustrem i
    kilku zacnych szkieł.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 4. Data: 2011-06-07 17:48:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "P.B." <p...@w...pl> wrote in message

> [...]
    > zoom,
    > jasna stałka, to wychodzi kwota na poziomie przywoitego body z lustrem i

    Tak czy inaczej widać że jak się spotkamy tu za 3-5 lat to prawdziwych
    lustrzanek pewnie już nie będzie, i koncept lustrzanek bez lustra będzie
    dotyczył również tych z większą matrycą niż 4/3...

    Swoją drogą on pisał o szkłach z Nikona FM2N - czy jakaś taka lustrzanka bez
    lustra przyjmie te jego nikonowskie szkła? Nikon robi już coś dziś w tym
    stylu?

  • 5. Data: 2011-06-07 18:21:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Tomasz Ogórek:

    > Najchętniej pewnie SLR, ale jeżeli są inne opcje zapewniające powyższe

    Ile?

  • 6. Data: 2011-06-07 18:35:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Pszemol wrote:
> [...]
    > 4/3 z lustrzanki, wymienne obiektywy z lustrzanki, jakość zdjęć
    > lustrzanki tylko lustra brak... :-) A na cholerę komu lustro w

    może jakiś kompakt///

    ja bym radził coś ze stajni Nikona..... D3 najlepiej lub D3x

  • 7. Data: 2011-06-07 18:35:08
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-07 19:48, Pszemol pisze:

> [...]
    > lustrzanek pewnie już nie będzie, i koncept lustrzanek bez lustra będzie
    > dotyczył również tych z większą matrycą niż 4/3...

    Już są z większą - APSC - Sony NEX, Samsung NX.

    > Swoją drogą on pisał o szkłach z Nikona FM2N - czy jakaś taka lustrzanka
    > bez
    > lustra przyjmie te jego nikonowskie szkła? Nikon robi już coś dziś w tym
    > stylu?

    Nikon nie robi, ale przejściówki z bagnetu Sony NEX na bagnet Nikona na
    Allegro występują.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2011-06-07 18:38:53
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 7 Jun 2011 12:48:44 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Tak czy inaczej widać że jak się spotkamy tu za 3-5 lat to prawdziwych
    > lustrzanek pewnie już nie będzie, i koncept lustrzanek bez lustra będzie
    > dotyczył również tych z większą matrycą niż 4/3...

    Koncepcja bezlusterkowców może jest i słuszna, ale dziś nie jest
    alternatywą ani dla kompaktów, ani lustrzanek. Body z kitem kosztuje tyle
    co najdroższy kompakt, albo najtańsze lustro - a obiektywów nie ma prawie
    żadnych i kosztują krocie.

    > Swoją drogą on pisał o szkłach z Nikona FM2N - czy jakaś taka lustrzanka bez
    > lustra przyjmie te jego nikonowskie szkła? Nikon robi już coś dziś w tym
    > stylu?

    Widzę, że świetnie orientujesz się w rynku tego sprzętu. Może więc pora na
    małe uświadomienie. Na chwilę obecną czterech producentów ma w ofercie
    kompakty z wymienną optyką:

    1. Olympus - system mikro 4/3 ze stabilizacją w body
    2. Panasonic - system mikro 4/3 ze stabilizacją w obiektywie
    3. Samsung - matryca APS-C i system obiektywów Samasung - całe dwa zoomy i
    jeden stałoogniskowy w ofercie
    4. Sony - matryca APS-C i system obiektywów Sony/Minolta

    Jedynie Sony daje jakiś wybór szkieł, reszta oferuje po dwa ciemne zoomy i
    jakąś stałkę w cenie szkieł profi. Dla kogoś, kto przesiada się z analoga
    ze stałoogniskowymi szkłami wynalazki typu 17-55 4-5.6, które robią się
    ostre przy f8, a przestają przy f10 może być zbyt wielkim szokiem :-)

    Nie wiem jak w innych systemach, ale autowi wątku proponuję zainteresować
    się Pentaxem: każdy korpus mierzy światło i potwierdza ostrość z dowolnym
    czymś co uda się przykręcić do korpusu. Powinna nawet istnieć przejściówka
    Pentax - Nikon, ale wtedy czeka kolegę praca przy przysłonie roboczej, co
    nawet dla doświadczonego analogowca może być przesadnie spartańskie.
    Z tego co się zorientowałem, to duży i jasny wizjer pryzmatyczny mają K10,
    K20, K-7, K-5, a świetne i nowoczesne matryce K-x, K-r i K-5. Ideałem jest
    K-5, ale jego cena jest dla amatora szokująca - pozostałe, to mniejszy lub
    większy kompromis.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 9. Data: 2011-06-07 18:50:23
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    P.B. pisze:
    [...]
> [...]
    > K-5, ale jego cena jest dla amatora szokująca - pozostałe, to mniejszy lub

    Jako posiadacz małego pentaxa muszę jednak dodać, że wybór obiektywów
    jest mały, a u nas haniebnie mały.
    Najdłuższe i najjaśniejsze tele to 300/4, i 200/2.8
    To drugie za 4000 zł.
    Nie ma jasnych, tanich stałoogniskowych 50mm, jak w innych systemach.

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek

  • 10. Data: 2011-06-07 19:35:35
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Pszemol:

> [...]
    > 4/3 z lustrzanki, wymienne obiektywy z lustrzanki, jakość zdjęć
    > lustrzanki tylko lustra brak... :-) A na cholerę komu lustro w cyfrówce??

    Ale po co, skoro przechodzi z lustrzanki analogowej i chce mieć taką samą
    wygodę?