  • 91. Data: 2011-06-10 05:45:16
    Temat: Re: Wielkie Przejście - Nikon FM2N -> cyfra
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > zak adaj c e matryce maj pozosta e parametery podobne to obraz na tej
    > wi kszej b dzie *obiektywnie* lepszy - wi ksza dynamika wynikaj ca z
    > wiekszych fotocel.
    >
    > B.

    to powszechny blad , wynikajacy ze zbyt duzego skrotu myslowego.
    jest tak jak piszesz gdyby matryca skladala sie z pojedynczej
    fotoceli.
    oczywiscie wieksza pojedyncza fotocela daje wieksza dynamike wejscia
    od mniejszej fotoceli ,czyli zaleznosc napiecia od natezenia swiatla
    obejmuje szerszy zakres.

    ale w matrycach mamy miliony fotoceli.

    prosty przyklad:

    masz cele A o wielkosci powierzchni czynnej 1
    i cele B o wielkosci powierzchni czynnej 1/2

    pojedyncza cela A bedzie miala wiekszy zakres dynamiczny od celi B-to
    oczywiste.

    ale jesli porownasz zakres dynamiczny celi A i dwoch cel B to bedzie
    on taki sam - dokladnie taki sam ( szumy? - nie zaleza od
    powierzchni , beda w rzeczywistosci zrodlem niewielkich roznic ale
    pominmy to na razie ). Czynna swiatloczule powierzchnia bedzie taka
    sama.

    dodajmy jeszcze jedna cele B
    bedziemy mieli matryce Ma skladajaca sie z jednej celi A o
    powierzchni 1 i matryce Mb skladajaca sie z 3 cel o powierzchni 1,5.
    Zakres dynamiczny matrycy B bedzie wiekszy , gdyz ma ona wieksza
    powierzchnie a sklada sie przeciez z pojedynczych celi mniejszych niz
    B. Gestosc powierzchniowa upakowania pixeli jest tez wieksza.

    Dzieki wiekszemu upakowaniu matryca Mb ma wieksza rozdzielczosc - 3
    px , dzieki wiekszej powierzchni czynnej wieksza dynamike.

    Dlaczego tak sie dzieje ?
    dlatego ze dla wiekszej matrycy ta sama energia wejscia swiatla
    zostaje skupiona przez obiektyw na wiekszej powierzchni czynnaej
    matrycy , tzn kazda z pojedynczych cela jest teraz mniej obciazona,
    trudniej o przepelnienie ( czyli przepal) , dynamika rosnie.

    dla tych samych technologii wykonania matryc mozna oczekiwac lepszych
    jakosci odwzorowania ze wzrostem powierzchni czynnej matrycy.

    Malo tego - calkowity uzysk energetyczny z matrycy x* wiekszej jest
    ( moze byc) rowniez x* wiekszy - oznacza to, ze rosnie odstep sygnalu
    od szumow X* - w przeliczeniu na ev o tyle ev , o ile matryca jest
    wieksza . I to obserwuje rowniez w praktyce . Dla matryc wykonanych w
    tej samej technologii szumy w przyblizeniu sa mniejsze dla FF o 1
    EV-1,5 w porownaniu do APS-c

  • 92. Data: 2011-06-10 06:04:33
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 10/06/2011 06:45, XX YY wrote:
> [...]
    > matrycy , tzn kazda z pojedynczych cela jest teraz mniej obciazona,
    > trudniej o przepelnienie ( czyli przepal) , dynamika rosnie.

    nie zgadzam się z tym. Ilość światła jest regulowana światłem przesłony,
    które zmienia się (światło, nie przesłona) proporcjonalnie ze zmianą
    rozmiaru matrycy. Chyba że widziałeś gdzieś kompakt z obiektywem
    jaśniejszym niż f/1 ?

    Ponadto dynamika matrycy nie może być wieksza niż różnica potencjału
    najmniej naświetlonej i najbardziej naświetlonej fotoceli, a ta różnica
    dyktowana jest pojemnością *pojedynczej* fotoceli.

    B.

  • 93. Data: 2011-06-10 06:48:00
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-10 07:45, XX YY pisze:

> [...]
    > powierzchni , beda w rzeczywistosci zrodlem niewielkich roznic ale
    > pominmy to na razie ). Czynna swiatloczule powierzchnia bedzie taka

    Takie proste to to nie jest. Cele światloczułe nie wypełniają całej
    powierzchni matrycy - ze względów technologicznych pomiędzy celami
    wymagany jest pewien odstęp którego na danym poziomie technologii nie
    można zmniejszyć poniżej pewnej szerokości. Zatem po zwiększeniu
    dwukrotnie ilości cel przy niezmienionej powierzchni całej matrycy
    powierzchnia światłoczula zmaleje (bo większy procent powierzchni
    matrycy zajmą odstępy między celami).
    Ze zjawiskiem tym probuje się walczyć stosując np. matryce BSI
    (odprowadzenia sygnałów elektrycznych nie przesłaniają w tej technologii
    komórek światłoczułych) i mikrosoczewki skupiające światło na komórkach
    światłoczułych - ale jest to tylko zmniejszenie skutków zjawiska a nie
    jego eliminacja - po podzieleniu tej samej powierzchni na większą ilość
    komórek światłoczułych zawsze ptrocent powierzchni światłoczułej spadnie.

> [...]
    > wieksza . I to obserwuje rowniez w praktyce . Dla matryc wykonanych w
    > tej samej technologii szumy w przyblizeniu sa mniejsze dla FF o 1

    Zgoda, z jednym zastrzeżeniem podanym wyżej - że im większa gęstość
    upakowania pikseli na matrycy tym efektywna powierzchnia zbierająca
    światło jest mniejsza - coraz większy procent powierzchni przestaje być
    użyteczny. Przy stosunkowo małych gęstościach upakowania (np. matryce
    FF, APSC) efekt ten jest nieznaczny, przy maleńkich rozmiarach matryc
    kompaktów zaczyna mieć istotne znaczenie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 94. Data: 2011-06-10 07:21:34
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Daleko nie szukając - przy makrofotografii

    Przekonałeś mnie.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 95. Data: 2011-06-10 07:23:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 10 Jun., 08:04, Bronek Kozicki <b...@s...net> wrote:

    > nie zgadzam się z tym. Ilość światła jest regulowana światłem przesłony,

    jesli w ten sposob piszesz tzn. ze kompletnie nie czujesz bluesa.
    nie zmieniasz przyslony,.
    aby cokolwiek porownywac - wplyw zmian jakiegos parametru na inne ,
    wszystkie inne parametry sa ustalone . o tym chyba nie musze pisac ,
    gdyz to podstawa.

    od obiektywu wpada na soczewke ta sama ilosc fotonow.
    dla matrycy malej zostanie ona skupiona na mala powierzchni ( krotka
    ogniskowa)
    dla matrycy duzej na duza powierzchni.

    liczba fotonow w obu przypadkach jest taka sama.

    czyli gestosc powierzchniowa fotonow w matrycy duzej bedzie mniejsza
    ( obraz ciemniejszy) .

    ta sama calkowita energia jest do przejecia przez obie matryce.
    przejmie ja jakas powierzchnia swiatloczula.
    wazna jest calkowita powierzchni swiatloczula.
    to nie ma wiekszego znaczenia z punktu widzenia dynamiki czy
    przejmiesz te energia jedna cela o powierzchni 10mm2 czy dziesiecioma
    o powierzchni 1 mm2 kazda. w obu przypadkach zostanie przejeta ta sama
    energia.

    jezeli do tych 10-ciu cel o powierzchni 1 mm2 dodasz powiedzmy
    jeszcze 5 to bedziesz mial w sumie 15mm2 - wieksza powierzchnie
    czynna , przejmiesz wiecej energiui , dynamika bedzie wieksza. I to
    nie ma nic wspolnego z wielkoscia pojedynczej celi a z calkowita
    powierzchnia swaitloczula na ktora kierujesz te sama energie padajaca
    swiatla.

    zrob pewien experyment myslowy wychodzac z tego cu juz wiesz : cela
    wieksza ma wieksza dynamike od mniejszej celi.

    wyobraz sobie ze duza matryca sklada sie z jednej celi wiekszej , mala
    matryca tez tylko z jednej celi mniejszej.
    jasne ze duza matrycy bedzie miec wieksza dynamike - to wiesz.
    i teraz wyobraz sobie ze te cele sa kazda podzielona na iles tam
    takich samych mniejszych pod-celi , a wielkosc celi duzej jest suma
    powierzchni kazdej z pojedynczych cel.

    to jest to samo.

    dla matrycy wykonanej w danej technologii sa dwa parametry dla nas
    fotografow wazne :
    rozdzielczosc czyli ilosc pixeli
    calkowita wielkosc powierzchni czynnej.

    zobacz sobie wielkosc powierzchni czynnej dla matryc aps-c. to rzad
    35-55% ( miedzy nimi jest powierzchnia nieswiatloczula) calkowitej
    wielkosci formatu matrycy.
    Matryca 55% bedzie miec wieksza dynamike od matrycy 35 mimo
    najczesciej mniejszych pixeli .

  • 96. Data: 2011-06-10 07:26:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > wymagany jest pewien odstęp którego na danym poziomie technologii nie
    > można zmniejszyć poniżej pewnej szerokości.

    pisze wyraznie o powierzchni swiatloczulej - nie calkowitej
    powierzchni matrycy.
    powierzchnia swiatloczula to rzad ok 35-55 % powierzchni calej
    matrycy , rosnie w miare rozwoju technologii.

    decydujaca jest powierzchnia swiatloczula.

  • 97. Data: 2011-06-10 07:27:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > od obiektywu wpada na soczewke ta sama ilosc fotonow.

    sorry od obiektu w sensie zrodla swiatla

  • 98. Data: 2011-06-10 08:15:41
    Od: John Smith <u...@e...net>

    dominik napisał(a):
    > Kolory nie są problemem w czasach cyfrowych, można sobie z RAW się bawić
    > do woli. Co więcej wywołanie bardzo zależy od wywoływaczki :)

    Albo wywoływacza.
    W końcu faceci też wywołują, też mają wpływ na kolory. ;-)

    --
    Mirek

  • 99. Data: 2011-06-10 08:22:10
    Od: John Smith <u...@e...net>

    dominik napisał(a):
    > W fotografii dąży się do tego by dostać obraz rzeczywisty,
    > ewetualnie ten potem sobie zmieniać na artystycznie.

    Rozumiem Twoje podejście, ale nie zawsze tak jest.
    Amator robiący zdjęcia pamiątkowe doceni miękkie obcięcie świateł przez film (zachody
    słońca, czerwone
    latarnie, świece, itd).
    Przynajmniej dopóki nie nauczy się tego samego uzyskiwać z RAW-a. :-)

    --
    Mirek

  • 100. Data: 2011-06-10 08:41:35
    Od: mt <t...@i...pl>

    dominik pisze:
    > Kolory nie są problemem w czasach cyfrowych, można sobie z RAW się bawić
    > do woli. Co więcej wywołanie bardzo zależy od wywoływaczki :)
    >
    > Co do ISO 800 to już Ci pisałem - co z tego, że analogi miały jeszcze
    > gorzej, skoro dzisiaj to po prostu słabo? To jak byś komuś polecał atari
    > zamiast liczydła argumentując, że pentium mu niepotrzebny.

    A to akurat nie do końca trafne porównanie. Szybszy procesor jest
    wykorzystywany "ciągle" w pracy komputera, wyższe ISO w pracy aparatu
    nie, niektórzy po prostu nie potrzebują wyższych czułości. Czy pytający
    tego potrzebuje to już musi sobie sam odpowiedzieć.

    --
    marcin