  • 101. Data: 2011-06-10 09:46:34
    Temat: Re: Wielkie Przejście - Nikon FM2N -> cyfra
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-10 09:26, XX YY pisze:

    > pisze wyraznie o powierzchni swiatloczulej - nie calkowitej
    > powierzchni matrycy.
    > powierzchnia swiatloczula to rzad ok 35-55 % powierzchni calej
    > matrycy , rosnie w miare rozwoju technologii.
    >
    > decydujaca jest powierzchnia swiatloczula.

    Ale jeśli przy danym poziomie technologicznym wykonania matrycę o tej
    samej powierzchni podzielisz na większą ilość elementów światłoczułych -
    ten procent spadnie i w efekcie uzyskasz n* więcej pikseli, ale
    powierzchnia każdego nich będzie ponad n-krotnie mniejsza.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 102. Data: 2011-06-10 10:10:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Ale je li przy danym poziomie technologicznym wykonania matryc o tej
    > samej powierzchni podzielisz na wi ksz ilo element w wiat oczu ych -
    > ten procent spadnie i w efekcie uzyskasz n* wi cej pikseli, ale
    > powierzchnia ka dego nich b dzie ponad n-krotnie mniejsza.
    >
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    w tym przypadku mielibysmy matryce o mniejszej powierzchni
    swiatloczulej.

    matryce o tej samej powierzchni calkowitej roznia sie miedzy soba
    powierzchnia swiatoczula - ona jest przede wszystkim decydujaca dla
    dynamiki , nie wielkosc pojedenczego pixela.

    wielkosc swiatloczula mozesz wyliczyc jesli aproksymujesz powierzchnie
    pixela kolem o srednicy = pixelpitch.
    mnozac przez liczbe pixeli oczymasz powierzchnie swiatloczula. w ten
    sposob mozesz porownac pomiedzy soba z grubsza matryce. Jakas czesc
    swiatla zostaje zaslonieta przewodami , tranzystorami , dokladnie jej
    nie znamy , jednak ostatecznie wielkosc czynna swiatloczule matrycy
    decyduje.

    tendencja ostatnich lat jest taka - zmniejsza sie wielkosc pixeli ,
    zwieksza liczbe pixeli , rosnie wielkosc powierzchni swiatloczulej.

    Matryca FF nawet z mniejszymi pixelami bedzie miala wieksza
    powierzchni swiatloczula od matrycy aps-c nawet gdyby ta miala wieksze
    pixele , a wiec bedzie miala FF wieksza dynamike.

    zmniejszanie wielkosci pixeli , zwiekszanie ich liczby , oraz
    zwiekszanie calkowitej powierzchni swiatloczulej prowadzi do wzrostu
    rozdzielczosci i dynamiki matrycy.

    porownanie ze np stary n2d z 4 mpx dawal lepszy obraz niz wpsolczesny
    z 25mpx jest niewlasciwe , gdyz porownanie dokonywane jest dla roznych
    rozdzielczosci.

    Jesli zredukowac rachunkowo 25 mpx do 4 mpx to okaze sie , ze szumy z
    obydwu sa porownywalne . nie widac ich istotnie roznie natomiast
    wspolczescny nd3 z 25 mpx ma nieporownywalnie wyzsza rozdzielczosc co
    jest przyplacone wyzszymi szumami - cos za cos.

    Tzw "skroty myslowe" prowadza do zupelnie blednych wnioskow.

  • 103. Data: 2011-06-10 11:00:52
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-10 12:10, XX YY pisze:

    > w tym przypadku mielibysmy matryce o mniejszej powierzchni
    > swiatloczulej.

    I o to mi właśnie chodzi - zwiększając ilość pikseli przy tych samych
    rozmiarach fizycznych matrycy uzyskujemy matrycę o mniejszej powierzchni
    światłoczułej - zatem matrycę o mniejszej dynamice. Dlatego nadmierne
    rozdymanie ilości pikseli powyżej pewnej granicy zaczyna powodować
    pogorszenie jakości obrazu - co niejednokrotnie dało się obserwować w
    aparatach kompaktowych. Megapikseli było na pęczki (często znacznie
    więcej niż była w stanie obsłużyć rozdzielczość obiektywu) a zdjęcia
    beznadziejne.

> [...]
    > powierzchni swiatloczula od matrycy aps-c nawet gdyby ta miala wieksze
    > pixele , a wiec bedzie miala FF wieksza dynamike.

    Przy obecnie stosowanych rozdzielczościach tak jest, gdyby któremuś z
    producentów zachcialo się zacząć pakować na matryce FF na przykład 100
    megapixeli - mogłoby być inaczej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 104. Data: 2011-06-10 11:46:33
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > I o to mi właśnie chodzi - zwiększając ilość pikseli przy tych samych
    > rozmiarach fizycznych matrycy uzyskujemy matrycę o mniejszej powierzchni
    > światłoczułej - zatem matrycę o mniejszej dynamice.

    tak wcale nie musi byc automatem.
    to trzeba konkretnie sprawdzic dla konkretnej matrycy.
    sa przeciez takze matryce z calkowicie warswta pol- i -przewodzaca
    umieszczanoa z tylu.
    straty spowodowane polprzewodnikami z przodu nie sa wielkie , nawet
    nie ma 0,25 ev

    > Przy obecnie stosowanych rozdzielczościach tak jest, gdyby któremuś z
    > producentów zachcialo się zacząć pakować na matryce FF na przykład 100
    > megapixeli - mogłoby być inaczej.

    co do zasady bylo tak zawsze , nie tylko aktualnie.
    pojawia sie kiedys matryce 100 mpx , trzeba poczekac na bardziej
    wydajne procesory , komputery .
    aktualna gestosc powierzchniowa kompaktow jest taka, ze dalaby lekko
    100 mpx na FF, ale obrobka takiej ilosci danych trwalaby za dlugo.
    zageszczanie matryc ma sens do wielkosci wynikajacej z dyfrakcjyjnego
    krazka rozproszenia - a wiec wielkosc pixela ok 1,5 mikro ,
    powierzchnia swiatloczula 100% - to sa granice do ktorych rozwoj musi
    z czasem podazac.

    ja zabralem glos w tym watku z jednego tylko powodu - gestosc
    powierzchniowa pixeli w zasadzie nic istotnego nie znaczy. jesli duza
    gestosc to wcale nie znaczy ze musi byc zle.
    jesli juz porownywac jakies tendencyjne wlasnosci matryc miedzy soba
    to przede wszystkim calkowita liczbe pixeli i wielkosc czynnej
    powierzchni swiatloczulej , te sa najwazniejsze dla takiej pierwszej
    oceny z grubsza spodziewanych efektow. L.pixeli to rozdzielczosc ,
    powierzchnia swiatloczula to dynamika , czyli jakosc.
    Jesli chce sie jakosci trzeba brac duza matryce jesli wygody mala ,
    co jest okupione jakoscia ale w praktyce niewielka lub tez w
    niektorych warunkach roznicy jakosci nie widac.

  • 105. Data: 2011-06-10 15:36:35
    Temat: Re: Wielkie Przejscie - Nikon FM2N -> cyfra
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "XX YY" <f...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
> [...]
    > wspolczescny nd3 z 25 mpx ma nieporownywalnie wyzsza rozdzielczosc co
    > jest przyplacone wyzszymi szumami - cos za cos.

    A gdyby porównac aparat Canon G12 z matryca 1/1.7" 10mpx
    do Olympusa PEN E-PL2 z matryca 4/3 i 12mpx? Który da lepszy obraz?
    Czy jasnoscia obiektywu da sie cos poprawic w malej matrycy?

  • 106. Data: 2011-06-10 16:27:01
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-10 13:46, XX YY pisze:

    > tak wcale nie musi byc automatem.

    Jeśli dysponujemy określoną technologią - musi być. Dla danej
    technologii minimalna odległość separatora pomiędzy poszczególnymi
    elementami światłoczułymi jest stała i jej zmniejszenie na danym etapie
    rozwoju technologii nie jest możliwe.

    > to trzeba konkretnie sprawdzic dla konkretnej matrycy.
    > sa przeciez takze matryce z calkowicie warswta pol- i -przewodzaca
    > umieszczanoa z tylu.

    Owszem, jest to właśnie przykłąd wprowadzenia nowej technologii. Od
    niedawna takie matryce weszły do produkcji - i w nich odstępy miedzy
    elementami światłoczułymi są znacznie mniejsze. Ale - znacznie mniejsze
    to nie to samo, co zerowe.

    > straty spowodowane polprzewodnikami z przodu nie sa wielkie , nawet
    > nie ma 0,25 ev

    To zależy od gęstości upakowania elementów światłoczułych. Przy małych
    gestościach mogą być nawet znacznei mniejsze niż 0.25EV, przy dużych -
    będą większe.

    > co do zasady bylo tak zawsze , nie tylko aktualnie.
    > pojawia sie kiedys matryce 100 mpx , trzeba poczekac na bardziej
    > wydajne procesory , komputery .

    I doskonalsze technologie wykonania matryc.

    > aktualna gestosc powierzchniowa kompaktow jest taka, ze dalaby lekko
    > 100 mpx na FF, ale obrobka takiej ilosci danych trwalaby za dlugo.

    To nie tylko kwestia mocy obliczeniowej na obróbkę, ale i uzysku
    produkcyjnego przy produkcji matryc. Im w danej technologii większa
    gęstosć upakowania tym drobniejsze defekty sieci krystalicznej
    półprzewodnika na ktorym wykonujemy matryce są dla matrycy
    dyskwalifikujące i powodują jej odrzucenie. Załóżmy teraz, że na
    powierzchni jednego plastra półprzewodnika mamy statystycznie 20 takich
    defektów rozrzuconych losowo. Jeśli wykonujemy matryce o rozmiarach
    takich, ze z jednego plastra wykonujemy ich 100 - procent odrzuconych
    matryc jest umiarkowany, jeśli rozmiary liniowe matrycy zwiększymy
    2-krotnie - wykonamy ich z tego plastra zaledwie 25 - i procent
    sprawnych matryc dramatycznie spadnie. Przy technologii z mniejszą
    gęstością upakowania część drobniejszych defektów półprzewodnika nie
    będzie dyskwalifikujących - w efekcie defektów dyskwalifikujących na
    powierzchni plastra będzie mniej i odsetek wadliwych matryc zmaleje.

> [...]
    > krazka rozproszenia - a wiec wielkosc pixela ok 1,5 mikro ,
    > powierzchnia swiatloczula 100% - to sa granice do ktorych rozwoj musi

    I pewnie będzie podążał, tyle, że w tempie, na które pozwoli postęp
    technologiczny.

    > ja zabralem glos w tym watku z jednego tylko powodu - gestosc
    > powierzchniowa pixeli w zasadzie nic istotnego nie znaczy. jesli duza
    > gestosc to wcale nie znaczy ze musi byc zle.

    Troche jednak znaczy - właśnie ze względu na spadek procentu powierzchni
    zajmowanego przez elementy światłoczułe. Przy matrycach lustrzanek efekt
    ten jest nieznaczny, ale mieliśmy parę lat temu taki okres, kiedy
    wyraźnie było widać, ze kompakty ze zbyt dużą gęstoscią upakowania dają
    bardzo kiepski obraz. Poza tym - Twoje rozumowanie odnosi sie do
    sytuacji, gdy obraz z matryc o różnych ilościach megapikseli
    przeskalowujemy pzry oglądaniu do tego samego rozmiaru. W sytuacji, gdy
    oglądamy obraz w rozdzielczości natywnej matrycy - wzrost gęstości
    przekłada sie wyraźnie na spadek dynamiki. Oczywiście można dyskutować,
    czy dynamikę matryc należy porównywać przy rozdzielczości natywnej, czy
    przy obrazie przeskalowanym do wystandaryzowanej rozdzielczośći.

> [...]
    > oceny z grubsza spodziewanych efektow. L.pixeli to rozdzielczosc ,
    > powierzchnia swiatloczula to dynamika , czyli jakosc.

    I tu jest haczyk - bo... jeśli chcesz wykorzystać większą rozdzielczość
    - musisz się liczyć ze spadkiem dynamiki. Dynamika będzie porównywalna,
    ale tylko przy jednakowej rozdzielczości ocenianego obrazu.

    > Jesli chce sie jakosci trzeba brac duza matryce jesli wygody mala ,
    > co jest okupione jakoscia ale w praktyce niewielka lub tez w
    > niektorych warunkach roznicy jakosci nie widac.

    Kwestia zastosowania. Narzędzie należy dobierać do potrzeb wykonywanego
    zadania. Zgadzam sie, ze do wielu zastosowań małe matryce kompaktów
    wystarczą. Ale - są i takie, gdzie nawet matryca FF ma zbyt małą
    powierzchnię.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 107. Data: 2011-06-10 16:41:24
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-10 17:36, Pszemol pisze:

> [...]
    > do Olympusa PEN E-PL2 z matryca 4/3 i 12mpx? Który da lepszy obraz?
    > Czy jasnoscia obiektywu da sie cos poprawic w malej matrycy?

    Jeżeli masz na myśli lepszy w sensie dynamiki - to teoretycznie PEN
    powinien dać lepszy (spodziewam się, że w praktyce też, ale nie szukałem
    stosownych testów). Sama jasność obiektywu nie ma bezpośredniego wpływu
    na dynamikę matrycy, ma natomiast wpływ pośredni - poprzez ustawianą
    czułość matrycy (ISO). Z jaśniejszym obiektywem w złych warunkach
    oświetleniowych będziesz mógł pracować przy tych samych czasach
    ekspozycji na niższych czułościach - a dynamika matrycy zazwyczaj przy
    podbijaniu ISO spada.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 108. Data: 2011-06-10 20:41:40
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-06-10 10:41, mt wrote:
    > A to akurat nie do końca trafne porównanie. Szybszy procesor jest
    > wykorzystywany "ciągle" w pracy komputera, wyższe ISO w pracy aparatu nie,
    > niektórzy po prostu nie potrzebują wyższych czułości. Czy pytający tego
    > potrzebuje to już musi sobie sam odpowiedzieć.

    To, że nie potrzebujesz 12800 nie znaczy, że nie chcesz mieć samego 800
    bez większego szumu. Jak ktoś na prawdę nie potrzebuje wychodzić poza iso
    natywne... to musi mieć zdecydowanie bardzo specyficzne zdjęcia.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 109. Data: 2011-06-10 20:42:28
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-06-10 10:22, John Smith wrote:
    > Rozumiem Twoje podejście, ale nie zawsze tak jest.
    > Amator robiący zdjęcia pamiątkowe doceni miękkie obcięcie świateł przez film
    (zachody słońca, czerwone
    > latarnie, świece, itd).
    > Przynajmniej dopóki nie nauczy się tego samego uzyskiwać z RAW-a. :-)

    Hehe, mimo wszystko jednak wygodniej tak :)

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 110. Data: 2011-06-10 21:29:59
    Od: Profesor Nic <p...@g...com>

    On Jun 7, 5:02 pm, Tomasz Ogórek <P...@N...PL> wrote:
    > Witam wszystkich,
    > okazuje się, że powolutku koszty eksploatacji analoga przekraczają
    > rozsądne wartości i nadszedł czas na Wielkie Przejście. Do tej pory
    > miałem Nikona FM2N z kolekcją 3 szkieł stałoogniskowych (jasna 50-tka,
    > 24mm i 105mm, wszystkie MF).
    (...)

    W Twoim budzecie miesci sie uzywany Canon 5D i EF 50/1.8 - to proste
    szklo, ale za ta cene bezkonkurencyjne, na poczatek da rade nawet z
    pelna klatka. A sam 5D ma juz coprawda pare lat ale wciaz trzyma
    fason, wierz mi! Zwlaszcza jesli zalezy Ci na jakosci obrazu,
    prostocie obslugi i duzym wizjerze optycznym. Poza tym mam
    (subiektywne) wrazenie, ze jest w jakis sposob bardzo bliski
    "filmowym" cechom obrazu... Ale to moze indywidualna kwestia :)

    Jesli przesiadasz sie z pelnej klatki, to wlasnie w ta strone
    sugerowalbym patrzec... Napisz skad jestes, moze latwiej bedzie jesli
    z kims sie spotkasz, sprobujesz sprzetu i zdecydujesz sam na podstawie
    zdjec?

    Powodzenia!

    P.