  • 51. Data: 2011-09-01 14:25:14
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Thursday, September 1, 2011, 2:09:37 PM, you wrote:

    > Wątpiłeś w to, że mój słabszy elektryczny ZJE Twój spalinowy..
    > udowodniłem co innego ;-)

    Ależ gdzie ja wątpię w słabość silników elektrycznych? Doskonale je
    znam i uważam za najlepsze możliwe rozwiązanie napędu. Szkoda tylko,
    że stale nie mamy sensownego ŹRÓDŁA energii.

    > Uważasz, że tego rozwiązania nie da się zastosować w innym nadwoziu ?

    Wszystko się da - kwestia sensu. Przede wszystkim ekonomicznego.
    Perdyliard ogniw 18650 to nie jest rozwiązanie problemu tylko
    brutal-force.

    > Słabo odbiłeś :-) Jesteś w stanie sam go choćby tylko uruchomić ? :-)
    > Mam pewne wątpliwości ;-)

    Jest równie mało użyteczny jak elektryczny Ariel. Mój reumatyzm nie
    zniesie ani jednego ani drugiego.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 52. Data: 2011-09-01 14:34:25
    Od: to <t...@x...abc>

    begin Olo

    > Bzdura - uzasadnij, czekam.

    Przeczytaj post Tomasza Pyry.

  • 53. Data: 2011-09-01 15:25:09
    Od: Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    W dniu 2011-09-01 14:34, to pisze:
    > begin Olo

    > Przeczytaj post Tomasza Pyry.

    Co mam czytać, wali Cie w dupe co rano? Napisz mi co napisałem
    niezgodnego z prawdą. Napisałeś, że piszę bzdury to wal konkret co jest
    nie tak?

    Przy okazji polecam lekturę:
    http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html#moc_mom
    ent

    "Jak wyjaśniono wcześniej, moment obrotowy jest równoznaczny z siłą jaką
    możemy uzyskać z silnika. W praktycznym znaczeniu siła odpowiedzialna
    jest za przyspieszenie oraz uciąg samochodu. Oczywiście każdy wie, że
    samochód z wyższą mocą lepiej przyspiesza. Wynika to jednak z faktu, że
    ma on wysoki moment obrotowy przy wysokich prędkościach obrotowych,
    czyli nawet przy wysokich obrotach ma siłę żeby rozpędzać samochód. Moc
    natomiast odpowiedzialna jest głównie za prędkość maksymalną. Należy tu
    jednak zauważyć, że prędkość maksymalna samochodu jest mocno zależna od
    przełożeń układu napędowego. Jeżeli zwieszona zostanie moc maksymalna
    samochodu, ale osiągana pozostanie przy tej samej prędkości obrotowej
    silnika to prędkość maksymalna samochodu pozostanie bez zmian. Mało
    tego, jadąc z prędkością maksymalną, silnik nie będzie osiągał
    maksymalnej mocy. Aby zwiększyć prędkość konieczna jest zmiana przełożeń
    w układzie napędowym. "

  • 54. Data: 2011-09-01 15:33:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "to" napisał w wiadomości grup
    >begin RoMan Mandziejewicz

    >Przede wszystkim skoro dyskusja toczy się o silnikach, to zakładamy,
    >że
    >auta są takie same i mają optymalnie pod względem osiągów
    >zestopniowane
    >skrzynie biegów, bo inaczej dyskusja nie ma sensu. A wtedy taka
    >różnica
    >mocy nie daje żadnych wątpliwości.

    W teorii nadal daje, bo te moce czy momenty maksymalne to moga byc
    waskie piki, i jak RoMan pisze - wiecej czasu stracisz na zmienianiu
    biegow.
    No chyba ze masz automat CVT.

    W praktyce - takich silnikow nie ma, ch-ki sa dosc szerokie.

    J.

  • 55. Data: 2011-09-01 15:37:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w

    >Do stwierdzenia, że nawet z gównianym przebiegiem momentu na wale
    >silnika, mając odpowiednie przełożenia wolę mieć więcej mocy niż
    >więcej momentu na wale silnika. Bo większa moc przeloży mi się na
    >większy moment na kołach po użyciu właściwego biegu. Nie mając mocy a
    >mając wielki moment na wale silnika przy niskich obrotach, nie zrobię
    >z tym nic.

    Ruszysz pod gorke. A przy braku mocy na niskich obrotach - sprzeglo
    spalisz i nie ruszysz :-)

    A poza tym masz oczywiscie racje. Moment maksymalny nie mowi
    praktycznie nic, bo od tego sa przekladnie, zeby go zmienic dowolnie.
    Moc mowi prawie wszystko o dynamice auta, no chyba ze to jakis bardzo
    dziwny silnik jest. Np stary wolnossacy diesel :-)

    J.

  • 56. Data: 2011-09-01 15:56:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik" napisał w

    >Hmmm :-)
    >http://www.youtube.com/watch?v=56N2tIwaF-E

    Biegow nie umie zmieniac a do rajdow sie pcha :-P
    To zaleta dla leniwych kapelusznikow - jedzie sobie taki, jak to na
    drodze - od 50 do 150, a biegu wcale nie zmienia :-)

    Zreszta ten zakres stalej mocy nie jest duzy, biegi nadal trzeba
    zmieniac i w zupelnosci mozna porownac z wygoda stalego momentu w
    szerokim zakresie.

    >Próbowałeś kiedykolwiek pojechać sportowo (na 100% możliwości
    >samochodu/kierowcy) na odcinku drogowym ? Nie pytam złośliwie, tylko
    >ciekaw jestem. Myślę, że gdybyś próbował, to miałbyś nieco inne
    >zdanie co do tego co napisałeś...

    RoMana nie pamietasz ? Oczywiscie ze probowal jechac na 100%
    mozliwosci samochodu. Jak rozgrzal auto dojezdzajac do autostrady, tak
    potem polozyl cegle na gazie i zdejmowal 100km dalej. Ale zeby to
    nazwac jazda sportowa ? :-)

    Dalej bylo bardziej sportowo - RoMan redukuje i wciska gaz do oporu
    wyprzedzajac ciezarowke na zakrecie - to jest 100% czy nie ? :-)

    >Popatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po
    >OS'ach drogowych) jest najbliższa normalnej jeździe - ta sama trasa
    >co w wypadku jazdy cywilnej.

    Ale technika jazdy calkiem inna. To juz bardziej F1 przypomina
    normalna jazde - czyli jedziemy tak szybko jak zakret pozwala :-)

    Tak czy inaczej - chcesz pojechac naprawde dynamicznie, to trzeba
    wrzucic bieg zapewniajacy duza moc z silnika.

    >To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po
    >drogach.
    >Popatrz na wykresy Mocy/Momentu powyżej - są to silniki stosowane w
    >rajdach - jaki jest kształt tych ch-k. Jak chcesz jechać naprawdę
    >szybko, to masz coraz mniej czasu na zabawę z biegami i dbanie o
    >właściwy zakres obrotów - skupiasz się na kontroli samochodu,
    >poślizgu.

    W "zwyklej jezdzie" zdecydowanie nie skupiam sie na poslizgu :-)

    A jak biegi przeszkadzaja ... kup se DSG :-)

    J.

  • 57. Data: 2011-09-01 16:08:57
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    W dniu 2011-08-31 17:46, to pisze:
    > begin Adam

    > O nie! Znowu się zaczyna!
    >
    > PS. Oczywiście ten drugi, jeśli zależy nam na osiągach.

    Zależy jakich osiągach, da się udowodnić, że szybszy będzie ten z
    większym momentem. Oczywiście w pewnym zakresie założeń. Więc odpowiedź
    nie ma sensu.
    Jedyna sensowna odpowiedź jest taka: lepiej mieć to co ci bardziej pasuje.

  • 58. Data: 2011-09-01 16:10:36
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    W dniu 2011-08-31 18:05, to pisze:
    > begin Waldek Godel

    > Liczy się dla kogo? Jeśli chodzi o osiągi, to istotna jest praktycznie
    > tylko maksymalna moc. Jeśli chodzi o indywidualne preferencje, to ktoś
    > może lubić maksymalny moment pomiędzy 2000-3000 i ma w dupie co się
    > dzieje przy 6000 bo z tych obrotów nie korzysta. Więc nie ma co o tym
    > dyskutować.

    Tak?
    A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h?

  • 59. Data: 2011-09-01 16:11:36
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    W dniu 2011-09-01 10:44, to pisze:
    > begin Marcin 'Yans' Bazarnik

    > A Ty podałeś jakiś argument durniu? Wysłałeś dwa śmieciowe posty "nie
    > masz racji" i nic więcej.

    > Przy dwukrotnej różnicy mocy to nie ma znaczenia, chyba, że specjalnie
    > wyciągniesz jakieś popsute auto lub sam je popsujesz.

    Obawiam się, że kolega Yans ma rację.

  • 60. Data: 2011-09-01 16:14:10
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    W dniu 2011-09-01 10:52, to pisze:
> [...]
    > mocy nie daje żadnych wątpliwości. Wątpliwości mogłyby być, gdyby różnica
    > mocy wynosiła np. kilka procent, a "słabsze" auto miało lepszy przebieg

    Co to znaczy optymalnie zestopniowane? CVT?
    A co z przebiegiem mocy i momentu?