  • 61. Data: 2011-09-01 16:21:54
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    > Ależ gdzie ja wątpię w słabość silników elektrycznych? Doskonale je
    > znam i uważam za najlepsze możliwe rozwiązanie napędu. Szkoda tylko,
    > że stale nie mamy sensownego ŹRÓDŁA energii.

    > Wszystko się da - kwestia sensu. Przede wszystkim ekonomicznego.
    > Perdyliard ogniw 18650 to nie jest rozwiązanie problemu tylko
    > brutal-force.

    > Jest równie mało użyteczny jak elektryczny Ariel. Mój reumatyzm nie
    > zniesie ani jednego ani drugiego.

    Wracając do pytania wątkotwórcy o lepszość zwracam uwagę, że rozmowa o
    samej wartości maks. czy to momentu, czy mocy, bez charakterystyki jest
    jałowa.

  • 62. Data: 2011-09-01 16:32:26
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    > Tak?
    > A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h?

    duża albo mała ;-)
    zależy ile "się" waży
    przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "się" horyzontalnie.

  • 63. Data: 2011-09-01 16:35:38
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 1 Wrz, 15:25, Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl> wrote:

    > Przy okazji polecam lekturę:http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html
    #moc_moment

    to chyba jakis humanista pisal ;)

    > "Jak wyjaśniono wcześniej, moment obrotowy jest równoznaczny z siłą jaką
    > możemy uzyskać z silnika. W praktycznym znaczeniu siła odpowiedzialna
    > jest za przyspieszenie oraz uciąg samochodu.

    ta...

    jesli mamy 2 silniki o max momencie 100Nm: jeden przy obrotach 5krpm
    drugi 10krpm to przy tych obrotach mierzymy sile na kolach (przy tej
    samej predkosci obrotowej kol) to czy bedzie taka sama? Nie, bo
    przelozenie bedzie sie roznic 2x i ten drugi bedzie maial 2x wieksza
    sile...
    Moment bez podania obrotow to w sumie bezwartosiowa informacja...

    >Jeżeli zwieszona zostanie moc maksymalna
    > samochodu, ale osiągana pozostanie przy tej samej prędkości obrotowej
    > silnika to prędkość maksymalna samochodu pozostanie bez zmian. Mało
    > tego, jadąc z prędkością maksymalną, silnik nie będzie osiągał
    > maksymalnej mocy. Aby zwiększyć prędkość konieczna jest zmiana przełożeń
    > w układzie napędowym. "

    ta... pod warunkiem, ze przy tych obrotach mocy maksymalnej bedzie
    odciecie ;)

    WS

  • 64. Data: 2011-09-01 16:46:28
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-09-01 11:45, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > Załóżmy, że to dokładnie to samo auto, ten sam silnik - tylko ktoś w wersji 200kW
    wsadził jebitnie wielkie turbo a silnik bardzo mało elastyczny... maksymalna moc jest
    owszem duża ale w bardzo wąskim zakresie. Skrzynia została ta sama.. Osiągi przy
    niskich prędkościach (0-100) mogą być podobne.

    Znaczy masz na mysli jakąś samoróbkę, czyli auto zepsute. Bo fabryka by takiej
    głupoty nie zrobiła?
    Może ograniczmy się w rozważaniach do pojazdów zaprojektowanych w miarę poprawnie?

  • 65. Data: 2011-09-01 17:11:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wojciech,

    Thursday, September 1, 2011, 4:10:36 PM, you wrote:

    > Tak?
    > A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h?

    Zapomniałeś podać istotnego parametru - masy. Czysto teoretycznie
    potrzeba średniej mocy 128.47kW/tonę - zadowolony?
    W rzeczywistości trzeba więcej, bo nie sposób takiej mocy przenieść
    przy małych prędkościach i trzeba nadrabiać przy większych.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 66. Data: 2011-09-01 17:17:08
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    W dniu 2011-09-01 16:32, PM pisze:

    > duża albo mała ;-)
    > zależy ile "się" waży
    > przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "się" horyzontalnie.
    No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s.
    E=W=mv^2/2=1000*27,8^2/2=385 kJ.
    P=W/t=10/5= 77 kW= 104KM.
    Mój samochód ma 104 KM, dlaczego nie rozpędza się w 5 s. do setki?

  • 67. Data: 2011-09-01 17:31:04
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

> [...]
    > W rzeczywistości trzeba więcej, bo nie sposób takiej mocy przenieść
    > przy małych prędkościach i trzeba nadrabiać przy większych.

    Dokładnie.
    Pytanie wątkotwórcy zawierało kilka rzeczy, które czynią je
    bezsensownym. Lepszość jest pojęciem względnym, natomiast sama
    charakterystyka przebiegu mocy (związana zresztą z momentem) opisuje
    dopiero parametry dynamiczne auta.
    Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a w
    warunkach rzeczywistych również przełożeń na skrzyni) oraz tego co kto
    chce uzyskać poprzez lepszość jest nie do odpowiedzenia.

  • 68. Data: 2011-09-01 17:45:40
    Od: scobowski <s...@a...tlen.pl>

    W dniu 2011-08-31 17:39, Adam pisze:
    > Witajcie.
    >
    > Abstrakcyjnie:
    > lepiej mieć auto z silnikiem 100kW i momentem 400nM, czy też z silnikiem
    > o mocy 200kW i momentem 200nM?

    To zależy. Do ciągnięcia przyczepy czy do sportowej jazdy po torze?

    Będę pisał do znudzenia, może do iluś głów trafi:
    moc jest pierwsza pochodną momentu obrotowego po obrotach (no, tak w
    uproszczeniu ;) )

    Albo prościej, dla bardziej zakutych i bardziej romantycznie: moc jest
    potomstwem pochodzących z zaślubin momentu obrotowego i szybkości
    obrotowej wału :D, tym zdrowszym, im rodzice więksi. o:)

  • 69. Data: 2011-09-01 17:57:25
    Od: scobowski <s...@a...tlen.pl>

    W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze:

    > to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika
    > przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
    > prędkość max, którą możesz osiągnąć.

    i stąd prędkość maksymalna wychodzi na przecięciu krzywej mocy silnika i
    sumy oporów względem prędkości pojazdu ;)

  • 70. Data: 2011-09-01 17:59:10
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    ?> Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a w
    > warunkach rzeczywistych również przełożeń na skrzyni) oraz tego co kto
    > chce uzyskać poprzez lepszość jest nie do odpowiedzenia.

    zgadza się
    nasunęła mi sie myśl taka o "wyższości" mocy nad momentem

    gdyby wyznawcy momentu zadać pytanie:
    "A jaki moment jest potrzebna do rozpędzenia się w 5 sek, do 100 km/h?"