  • 41. Data: 2011-09-01 11:59:13
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    W dniu 2011-09-01 11:21, to pisze:
    > begin Olo

    > Bzdura.

    Bzdura - uzasadnij, czekam.

  • 42. Data: 2011-09-01 12:01:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Thursday, September 1, 2011, 10:54:48 AM, you wrote:

    > Moment i moc są nierozerwalnie związane ze sobą - mając przebieg
    > jednego, mamy automatycznie przebieg drugiego. Wartości maksymalne są
    > mało warte jeśli przebieg jest do dupy.

    Ale to jest oczywiste.

    > Nie bardzo rozumiem do czego zmierasz ?

    Do stwierdzenia, że nawet z gównianym przebiegiem momentu na wale
    silnika, mając odpowiednie przełożenia wolę mieć więcej mocy niż
    więcej momentu na wale silnika. Bo większa moc przeloży mi się na
    większy moment na kołach po użyciu właściwego biegu. Nie mając mocy a
    mając wielki moment na wale silnika przy niskich obrotach, nie zrobię
    z tym nic.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 43. Data: 2011-09-01 12:05:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Thursday, September 1, 2011, 11:04:45 AM, you wrote:

    [...]

    > A ja wolę silnik elektryczny z płaską ch-ką mocy (100KM) w zakresie
    > 0-40k rpm i brak skrzyni biegów - oczywiście z ogniwem paliwowym a nie
    > gównianymi akumulatorami.

    Ale rozmawiamy o silnikach spalinowych. Przy okazji właśnie wykazałeś
    wyższość mocy ;P

    > Zjadam Cię na śniadanie w każdych warunkach..

    Na starcie, dopóki opony będą w stanie moc przenieść. Nie na darmo w
    rzeczywistych rozwiązaniach masz charakterystykę ze stałym momentem do
    pewnych obrotów a potem ze stałą mocą. Czysto hiperboliczna
    charakterystyka silnika szeregowego jest używana w lokomotywach
    elektrycznych ale tam też masz "biegi" - silniki są łączone szeregowo
    na starcie, że trakcji nie spalić. Do tego jeszcze rezystory
    rozruchowe, żeby moment ograniczyć.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 44. Data: 2011-09-01 12:52:35
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>

    On 2011-09-01 12:01, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > większy moment na kołach po użyciu właściwego biegu. Nie mając mocy a
    > mając wielki moment na wale silnika przy niskich obrotach, nie zrobię

    Zgoda. Ale mając tę maksymalną moć w wąskim zakresie obrotów będziesz
    musial mieć pierdylariard biegów - którego zmiana to czas i niewygoda -
    czyli właśnie ciężarówka na którą narzekasz.

    Ja wolę mnięjszą ale stałą moc (duża elastyczność) - wtedy bez problemu
    w każdych warunkuach mogę dynamicznie przyśpieszać. Kosztem oczywiście
    mniejszej prędkości maksymalnej.

    Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczność Twoim
    przyjacielem :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 45. Data: 2011-09-01 13:01:26
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>

    On 2011-09-01 12:05, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Ale rozmawiamy o silnikach spalinowych. Przy okazji właśnie wykazałeś

    Porównanie dwóch silników o tej samej mocy: jeden z "fajną" ch-ką
    (moment wykładniczy), drugi z mniej fajną (moment w kształcie dzwonu)

    > Na starcie, dopóki opony będą w stanie moc przenieść.

    Silnik elektryczny ma tę zaletę, że bez problemu mogę nim precyzyjnie
    sterować.. moge (np. za pomoca elektroniki) utrzymać go na granicy
    idealnego uślizgu kół :-)

> [...]
    > elektrycznych ale tam też masz "biegi" - silniki są łączone szeregowo
    > na starcie, że trakcji nie spalić. Do tego jeszcze rezystory

    Lokomotywa to przykład skrajny - słaby współczynnik tarcia i wiele wiele
    ton masy. Zobacz to - czysta praktyka.

    Wrightspeed X1 jest bazującym na Arielu Atomie samochodem elektrycznym.
    Zasilany jest akumulatorami litowo-jonowymi o sumarycznej pojemności
    25kWh. Pojazd nie posiada sprzęgła ani skrzyni biegów, silnik połączony
    jest z kołami stałym przełożeniem.

    Zastąpmy jeszcze akumulatory ogniwem paliwowym....

    Dane Techniczne:

    0-100km/h w 3 sekundy
    Prędkość maksymalna : 180 km/h
    Zasięg <160km
    Zużycie energii: 125Wh/km co odpowiada 1.4l/100km
    masa: 697kg

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wrightspeed_X1
    http://www.youtube.com/watch?v=8qDZOBQs60w

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 46. Data: 2011-09-01 13:03:53
    Od: "CeSaR" <a...@m...com>

    Pytanie bez sensu - pewnie że lepsza większa moc.
    Bo jak powiesz że masz 500 koni pod maską to robi to większe wrażenie niż
    jak powiesz że masz 400Nm...

  • 47. Data: 2011-09-01 13:36:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Thursday, September 1, 2011, 12:52:35 PM, you wrote:

    > Zgoda. Ale mając tę maksymalną moć w wąskim zakresie obrotów będziesz
    > musial mieć pierdylariard biegów - którego zmiana to czas i niewygoda -
    > czyli właśnie ciężarówka na którą narzekasz.

    Ale kiedy właśnie obecnie masz do dyspozycji coraz więcej biegów.

    > Ja wolę mnięjszą ale stałą moc (duża elastyczność) - wtedy bez problemu
    > w każdych warunkuach mogę dynamicznie przyśpieszać. Kosztem oczywiście
    > mniejszej prędkości maksymalnej.

    Kapelusznik ;P

    > Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczność Twoim
    > przyjacielem :-)

    Nie - większa moc w zakresie użytecznym dla skrzyni biegów od biegu
    III w górę - poniżej i tak jest za dużo momentu na kołach. I jest to
    zakres dostepny nawet dla bardzo schrzanionych silników.

    Elastyczność nie ma nic wspólnego z dynamiczną jazdą. Popatrz na
    silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracuje stabilnie.
    Zakres użytecznych obrotów 12000-18000 rpm a i tak piłuje się niemal
    do odcięcia i powyżej III-ki nie korzystach z obrotów w okolicach
    12000 w ogóle. Z VI na VII zmienia się przy 15000 rpm (o ile mnie
    skleroza...).

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 48. Data: 2011-09-01 13:40:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Thursday, September 1, 2011, 1:01:26 PM, you wrote:

    [...]

    > Wrightspeed X1 jest bazującym na Arielu Atomie samochodem elektrycznym.

    Ale w tym wątku rozmawiamy o silnikach spalinowych a nie
    elektrycznych.

> [...]
    > Prędkość maksymalna : 180 km/h
    > Zasięg <160km
    > Zużycie energii: 125Wh/km co odpowiada 1.4l/100km

    Jasne. A teraz odpowiedz (sobie!) na pytania:
    - ile miejsc w środku?
    - ogrzewanie/klimatyzacja?
    - radio?
    - testy zderzeniowe?
    - cena?
    - wygoda?

    I odbijam piłeczkę - bolid F1.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 49. Data: 2011-09-01 14:03:22
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>

    On 2011-09-01 13:36, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ale kiedy właśnie obecnie masz do dyspozycji coraz więcej biegów.

    Ale w większości z trybem automatycznym :-)

    > Kapelusznik ;P

    Hmmm :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=56N2tIwaF-E

    > Nie - większa moc w zakresie użytecznym dla skrzyni biegów od biegu
    > III w górę - poniżej i tak jest za dużo momentu na kołach. I jest to
    > zakres dostepny nawet dla bardzo schrzanionych silników.

    Próbowałeś kiedykolwiek pojechać sportowo (na 100% możliwości
    samochodu/kierowcy) na odcinku drogowym ? Nie pytam złośliwie, tylko
    ciekaw jestem. Myślę, że gdybyś próbował, to miałbyś nieco inne zdanie
    co do tego co napisałeś...

    Niestety wykres również nie mówi jednego (zwłaszcza w niewielkich,
    mocnych silnikach z turbo) - jaka jest odpowiedź silnika na ruch
    przepustnicą.

    > Elastyczność nie ma nic wspólnego z dynamiczną jazdą.

    Przez elastyczność mam na myśli ch-kę mocy która jest "w miarę" płaska.

    > Popatrz na silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracuje stabilnie.

    Popatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po
    OS'ach drogowych) jest najbliższa normalnej jeździe - ta sama trasa co w
    wypadku jazdy cywilnej. Zwróć uwagę, że jest ona z reguły dość płaska w
    górnej połowie.

    http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/WRC_po
    wer_low.jpg
    http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/WRC_po
    wer_medium.jpg
    http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/WRC_po
    wer_high.jpg

    http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/Mitsub
    ishi_GrpA_torque_power.jpg

    "Because of the early increase of the torque curve, Citroen has the
    highest power between revs 1800-2900 rpm. In the middle revs (3000-5200
    rpm) the power is little lower than for the other ones but is again
    second best of the WRC cars beyond 5200 rpm. In the same magazine (TM
    14/2005), from where I picked some of the figures, Juuso Pykälistö told:
    "The engine of the Citroen is a rev engine. It has a broad rev band, the
    gear shifts takes place far beyond 6000 rpm and at lower revs it's not
    so powerful compared to the Peugeot. On the other hand the Peugeot's rev
    band ends just after 5000 rpm". Ford has the highest power beyond 4500
    rpm. Still Mikko Hirvonen tells in the same magazine that: "The Ford can
    be safely driven with high gears and low revs". These two comments are a
    little bit of mystery for me but I'm neither an engineer nor a rally
    driver. Subaru's power starts to decline quite rapidly after 4700 rpm.
    Mitsubishi doesn't have so high power but the curve is quite flat (easy
    to drive?) and is third best beyond 5600 rpm."

> [...]
    > do odcięcia i powyżej III-ki nie korzystach z obrotów w okolicach
    > 12000 w ogóle. Z VI na VII zmienia się przy 15000 rpm (o ile mnie

    To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po drogach.
    Popatrz na wykresy Mocy/Momentu powyżej - są to silniki stosowane w
    rajdach - jaki jest kształt tych ch-k. Jak chcesz jechać naprawdę
    szybko, to masz coraz mniej czasu na zabawę z biegami i dbanie o
    właściwy zakres obrotów - skupiasz się na kontroli samochodu, poślizgu.
    Każda zmiana biegu może powodować dodatkowy poślizg - stratę. Przeważnie
    najlepszy samochód to taki, który ma dużą tolerancję na błędy kierowcy -
    między innymi "fajną" ch-kę mocy - wspomniane wyżej "easy to drive".

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 50. Data: 2011-09-01 14:09:37
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>

    On 2011-09-01 13:40, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Marcin,
    >
    > Thursday, September 1, 2011, 1:01:26 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale w tym wątku rozmawiamy o silnikach spalinowych a nie
    > elektrycznych.

    Wątpiłeś w to, że mój słabszy elektryczny ZJE Twój spalinowy..
    udowodniłem co innego ;-)

    > Jasne. A teraz odpowiedz (sobie!) na pytania:
    > - ile miejsc w środku?
    > - ogrzewanie/klimatyzacja?
    > - radio?
    > - testy zderzeniowe?
    > - cena?
    > - wygoda?

    Uważasz, że tego rozwiązania nie da się zastosować w innym nadwoziu ?

    > I odbijam piłeczkę - bolid F1.

    Słabo odbiłeś :-) Jesteś w stanie sam go choćby tylko uruchomić ? :-)
    Mam pewne wątpliwości ;-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik