  • 21. Data: 2010-02-17 15:17:33
    Temat: Re: VoD pod linuksem
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Jak to sobie wyobrazasz?

    No można zmieniać techniki szyfrowania choćby.

    > BTW CSS to tez jakis tam DRM.

    No ale rozmawialiśmy o trasmisjach ala ipla.

    > Przeciez w VoD klient dokladnie tak samo jak z DVD musi byc w stanie
    > rozszyfrowac material. Nie ma tu zadnej istotnej roznicy.

    No i dlatego właśnie pisałem, ze system OpenSource się nie nadaje, bo
    można coś włożyć pomiędzy deszyfrator a wyświetlarkę. W przypadku
    systemu Close, to system pilnuje tego i jedyne wyjście, to go skraczyć.

    > Niestety chwilowo nie mam BD ani np. zadnej plyty BD. Nie wiem czy ktos
    > to zlamal (ani nie wiem, czy potencjalni lamacze maja BD). Wiem, ze
    > wyciagniecie materialu cyfrowego z dowolnej nosnika (VoD, BD, z
    > czegokolwiek) jest latwe (jak dla kogo, oczywiscie), bo po prostu mozna
    > sie podlaczyc tam, gdzie dane nie sa juz zaszyfrowane (np. w monitorze).

    Tylko przeciętny ludzik się nie podłączy w monitorze.

    > Ale w przypadku BD na pewno mozliwy jest duzo latwiejszy atak, taki
    > podobny do decss.

    No sam jestem ciekawy. Bo czytałem, że se ne da i że linuksiarze muszą
    się obejść ze smakiem. Ciekawe więc właśnie, na ile to prawda i na ile
    jest szansa, że znajdzie się jakiś BD-Jasiu.

    > Tzn. bolem dla klientow jest to, ze nie moga sobie nagrac programu na
    > dysk.

    Całkiem jak w kinie. Dla mnie taka transmisja to odpowiednik kina w
    domu. Płacisz, oglądasz i tyle. Taka telewizja na zamówienie, czy
    wypożyczalnia bez wychodzenia z domu. Nagrywanie wszystkiego może się
    przerodzić w szaleństwo. Znam ludzi, których archiwa muzyczne
    przekraczają ich możliwości odsłuchowe. Jakby chcieli wszystko
    przesłuchać, to by im życia niemalże brakło.

    To tak, jakbym chciał nagrywać całą transmisję telewizyjną (dla
    Dominika: nie, nie transmisję meczu) na wszystkich kanałach, jakie mam w
    dekoderze. Naprawdę mi nie przeszkadza, że te 3000 kanałów się nie
    nagrywają na dysk.

    > Akurat, ciekawe jak sie do tego maja splitery na Allegro (osobiscie znam
    > kogos, kto takiego uzywa z C+).

    Owszem. W C+ mają jakiś przestarzały system i C+ się dzieli. A CP nie.
    nka też chyba nie, ale tu się nie będę upierał, bo drążyłem CP, bo mi
    zależało na CP akurat.

    > Czytalem ostatnio jednym okiem raport, ktory stwierdzal, ze praktycznie
    > wszystkie europejskie (to byl raport europejski) programy cyfrowe sa
    > "dzielone" przez Internet.

    W jakim sensie?

    > Nie, sprzet zawsze musi miec do nich dostep, bo nie moglby ich
    > wyswietlic.

    Owszem, ale ile osób może sobie pozwolić na specjalistyczny sprzęt? Dla
    mnie jest różnica pomiędzy apt-get install libdecss a ,,kup krakerski
    sprzęt od Wacka na straganie, przylutuj do monitora etc.''

    > Nie wiem jak to sobie inaczej wyobrazasz, ale sa dwa bardzo
    > proste (choc nie dla Kowalskiego zapewne) ataki, ktorymi mozna uzyskac
    > cyfrowy material w oryginalnej jakosci:
    > - atak po stronie wyswietlacza (nawet jesli dane w kablu do wyswietlacza
    > sa zaszyfrowane, to monitor musi jest rozszyfrowac, i tam mozna je
    > przechwycic, dla piratow to zaden problem).

    Ale przecie pisałem, że to nie jest zabezpieczenie przeciwko piratom z
    przemysłu pirackiego.

    > Atak po stronie wyswietlacza mozna przeniesc do peceta tak, by system
    > myslal, ze wyswietla np. film na wyswietlaczu, a w rzeczywistosci
    > wszystkie dane bylyby kopiowane. J

    No ale w systemie close nie jest to już takie proste. W końcu DRM jakoś
    funkcjonuje.

    > To akurat jest prawda. Ale skutecznie, to sie nie da nigdzie.

    Ale w CLOSE masz bardziej skutecznie, bo trzeba to najpierw skraczyć.
    Pytanie zasadnicze, ktoś to już zrobił?

    No i popatrz: Do dzisiaj nie ma legalnego odtwarzacza DVD na linuksa.
    Wszystko bazuje na krakerskim libdecss.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 22. Data: 2010-02-17 15:55:12
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    ["Followup-To:" header set to pl.comp.os.linux.]
    On 2010-02-17, Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> wrote:

    > No można zmieniać techniki szyfrowania choćby.

    Widać że nie miałeś styczności z zagadnieniami bezpieczeństwa
    komputerowego.

    Jeśli dane znajdą się na komputerze w formie niezaszyfrowanej (a muszą,
    bo inaczej nie zostaną wyświetlone), to atakujący je może z tego miejsca
    podebrać, skopiować i zapisać.

    > No i dlatego właśnie pisałem, ze system OpenSource się nie nadaje, bo
    > można coś włożyć pomiędzy deszyfrator a wyświetlarkę. W przypadku
    > systemu Close, to system pilnuje tego i jedyne wyjście, to go skraczyć.

    Czyli w systemie open source da się podebrać dane, w odróżnieniu od
    systemu closed source, w którym da się podebrać dane. Trochę głupie ci
    wyszło zdanie.

    > Tylko przeciętny ludzik się nie podłączy w monitorze.

    Zainstaluje driver wirtualnego monitora którym przechwyci cały output.
    Ojej, wielkie mi co.

    > No sam jestem ciekawy. Bo czytałem, że se ne da i że linuksiarze muszą
    > się obejść ze smakiem. Ciekawe więc właśnie, na ile to prawda i na ile
    > jest szansa, że znajdzie się jakiś BD-Jasiu.

    Podobno da się.
    http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-125029.ht
    ml
    https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/
    BluRayAndHDDVD

    > No ale w systemie close nie jest to już takie proste. W końcu DRM jakoś
    > funkcjonuje.

    DRM funkcjonuje *prosząc* system operacyjny o uniemożliwienie
    skopiowania wyświetlanej zawartości. A to jest po prostu głupie
    założenie.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 23. Data: 2010-02-17 17:35:31
    Od: SW3 <s...@p...fm>

    Dnia 17-02-2010 o 16:00:26 Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    napisał(a):

    > Czyli uważasz, że prawo nie powinno również zabraniać omijania zamków w
    > drzwiach, płotów etc?

    Tu musielibyśmy zacząć dyskusję nad różnicą między własnością a własnością
    intelektualną i czy zabrać=skopiować ale może darujmy sobie ten OT do OT.

    --
    SW3
    ----

  • 24. Data: 2010-02-17 18:05:34
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2010-02-17 18:35, SW3 pisze:

    > Tu musielibyśmy zacząć dyskusję nad różnicą między własnością a
    > własnością intelektualną i czy zabrać=skopiować ale może darujmy sobie
    > ten OT do OT.

    I przyjmijmy, że nie ma różnicy. Własność to własność.

    --
    Jak kogoś pozywasz, to oskarżony nie składa odpowiedzi na wniosek,
    tylko przedstawia apelację. Apelacja musi być wniesiona przez

  • 25. Data: 2010-02-17 18:43:25
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Roman Rumpel pisze:

    > I przyjmijmy, że nie ma różnicy. Własność to własność.

    Czyli kupioną płytę mogę skopiować i dać kumplowi? W końcu ją kupiłem -
    jest MOJĄ własnością, tak? Dokładnie tak samo jak mogę kupić model
    samolotu a potem go skopiować.

    Michoo

  • 26. Data: 2010-02-17 18:56:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> writes:

    > No można zmieniać techniki szyfrowania choćby.

    Ale szyfrowanie konczy sie w pewnym momencie, niezaleznie od techniki.
    Wyswietlony obraz musi byc rozszyfrowany.

> [...]
    > można coś włożyć pomiędzy deszyfrator a wyświetlarkę. W przypadku
    > systemu Close, to system pilnuje tego i jedyne wyjście, to go

    Innymi slowy, w obu przypadkach mozna zrobic nieskuteczny mechanizm,
    i w obu przypadkach mozna to zlamac.

    > Tylko przeciętny ludzik się nie podłączy w monitorze.

    Ale w driverze karty graficznej juz pewnie bez trudu? Zwlaszcza jesli
    ktos mu to przygotuje?

    > No sam jestem ciekawy. Bo czytałem, że se ne da i że linuksiarze muszą
    > się obejść ze smakiem. Ciekawe więc właśnie, na ile to prawda i na ile
    > jest szansa, że znajdzie się jakiś BD-Jasiu.

    To kwestia potrzeb - jesli ktos bedzie potrzebowal, to to zrobi. Na
    pewno sie da, bo tego po prostu nie da sie zablokowac nawet
    teoretycznie. Podejrzewam ze chwilowo nikt (kto by mogl to zrobic) po
    prostu tego nie ma, to jest dosc drogie, a roznica wzgledem DVD nie
    powala na kolana.

    > Owszem. W C+ mają jakiś przestarzały system i C+ się dzieli. A CP nie.
    > nka też chyba nie, ale tu się nie będę upierał, bo drążyłem CP, bo mi
    > zależało na CP akurat.

    A co to jest CP? Wiesz, nie jestem ekspertem od ogladania TV.

    > W jakim sensie?

    No, po prostu ktos kupuje karte i udostepnia interfejs do niej w sieci.
    Tym sposobem kazdy moze korzystac (jesli tylko wie o tym, bo przeciez
    chyba nikt tego nie reklamuje).

    > Owszem, ale ile osób może sobie pozwolić na specjalistyczny sprzęt? Dla
    > mnie jest różnica pomiędzy apt-get install libdecss a ,,kup krakerski
    > sprzęt od Wacka na straganie, przylutuj do monitora etc.''

    Tyle ze ten sprzet potrzebny jest do zlamania. Pozniej staje sie zbedny.

    > Ale przecie pisałem, że to nie jest zabezpieczenie przeciwko piratom z
    > przemysłu pirackiego.

    No i wlasnie o to chodzi. To jest "zabezpieczenie" przeciwko wlasnym
    legalnym klientom.

    > No ale w systemie close nie jest to już takie proste.

    Jest troche trudniejsze. Ale wiesz, mam wrazenie ze MS daje rozne SDK do
    driverow itd - duzo trudniejsze to nie bedzie :-)

    > W końcu DRM jakoś
    > funkcjonuje.

    Szczerze mowiac, nie przypominam sobie zadnego osobiscie znanego mi
    przypadku, w ktorym DRM spelnialby swoja role skutecznie. Ale moze
    czegos nie pamietam, trudno powiedziec.
    W kazdym razie pamietam duzo przypadkow, w ktorych DRM jest i byl
    trywialnie lamany.

    Brak oprogramowania do VoD itp. to nie jest DRM.

    > No i popatrz: Do dzisiaj nie ma legalnego odtwarzacza DVD na linuksa.
    > Wszystko bazuje na krakerskim libdecss.

    To nie jest tak - wszystkie odtwarzacze na Linuksie (i nie tylko, takze
    np. niektore stacjonarne) przypuszczalnie uzywaja libdecss, ale to jest
    zupelnie legalne (poza byc moze USA i moze jeszcze jakimis panstwami
    z podobna ustawa - miala byc Australia, ale chyba nie wyszlo?).
    Tzn. legalne sa zarowno odtwarzacze jak i libdecss, przeciez decss nie
    lamie prawa (np. autorskiego). Nie myslisz chyba ze tyle serwerow np.
    w Europie mogloby miec nielegalne oprogramowanie?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 27. Data: 2010-02-17 20:31:29
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2010-02-17 19:43, Michoo pisze:

    > Czyli kupioną płytę mogę skopiować i dać kumplowi? W końcu ją kupiłem -
    > jest MOJĄ własnością, tak? Dokładnie tak samo jak mogę kupić model
    > samolotu a potem go skopiować.

    Zieew
    Płyta jest Twoja własnością - to co na płycie nie jest Twoją własnoscią.
    Nie kupujesz wraz z płytą prawa własności programu/muzyki.

    Try harder ;)

  • 28. Data: 2010-02-17 20:36:50
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-17 19:05, Roman Rumpel pisze:

    > I przyjmijmy, że nie ma różnicy. Własność to własność.

    jednak nie. przywłaszczenie własności fizycznej pozbawia właściciela tej
    własności, za to dodaje ją złodziejowi. Przywłaszczenie własności
    intelektualnej co prawda dodaje ją piratowi, ale nie pozbawia wprost
    właściciela. Właściciel jest pozbawiony prawa do swobodnego decydowania
    (pirat decyduje za niego) oraz być może potencjalnych zysków, jednak nie
    da się ich szacować wprost.
    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 29. Data: 2010-02-17 21:23:18
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Ale szyfrowanie konczy sie w pewnym momencie, niezaleznie od techniki.
    > Wyswietlony obraz musi byc rozszyfrowany.

    No i trzeba umieć się do niego dostać.

    > Innymi slowy, w obu przypadkach mozna zrobic nieskuteczny mechanizm,
    > i w obu przypadkach mozna to zlamac.

    Tylko w wersji Close trudniej.

    > Ale w driverze karty graficznej juz pewnie bez trudu?

    Przeciętny ludzik? No życzę powodzenia. Może i sporo usenetowiczów ma
    mnie za tępego głupka, ale jak się uczciwie zastanowisz, to jednak nie
    jestem takim całkiem zwykłym zjadaczem naszej klasy. A jednak nie jestem
    w stanie tego zrobić, nawet nie wiem jak się zabrać. Więc śmiem stawiać
    tezę, że jednak przeciętny ludzik nie da rady.

    > Zwlaszcza jesli
    > ktos mu to przygotuje?

    A przygotował? Bo owszem, TEORETYCZNIE możesz mieć rację. Pytanie czy w
    praktyce to nastąpiło? Jeśli nie, to na razie można uznać rozwiązanie za
    skuteczne.

    Zwłaszcza, że włamanie się do sterowników też pewnie trywialne nie jest,
    a poza tym, system może tego jakoś pilnować.

    [o BD]
    > Na
    > pewno sie da, bo tego po prostu nie da sie zablokowac nawet
    > teoretycznie.

    Albo ty sobie nie umiesz wyobrazić takiego rozwiązania.

    > Podejrzewam ze chwilowo nikt (kto by mogl to zrobic) po
    > prostu tego nie ma, to jest dosc drogie,

    bez przesadyzmu....

    > a roznica wzgledem DVD nie
    > powala na kolana.

    Ja faktycznie nie mam i nie ocenię, ale BD jest ZTCW HD. Więc nie
    przesadzaj z tymi brakami różnic.

    > A co to jest CP?

    Cyfrowy Polsat, konkurencyjna platforma dla C+. Podobnie jak n.

    > No, po prostu ktos kupuje karte i udostepnia interfejs do niej w sieci.
    > Tym sposobem kazdy moze korzystac (jesli tylko wie o tym, bo przeciez
    > chyba nikt tego nie reklamuje).

    No więc właśnie. I o ile ma stosowne pasmo. Poza tym, to naprawdę muszą
    być szaleni ludzie, skoro im się tak chce.

    > Tyle ze ten sprzet potrzebny jest do zlamania. Pozniej staje sie zbedny.

    Nie, bo ty nie chcesz łamać tym sprzętem zabezpieczenia, ale
    przechwytywać materiał. Więc każda osoba przechwytująca musi mieć ten
    sprzęt.

    > No i wlasnie o to chodzi. To jest "zabezpieczenie" przeciwko wlasnym
    > legalnym klientom.

    Nie. Przeciwko małym piratom. Np. ja i 4 kolegów z pracy sobie kupujemy
    na spółę dany film i wychodzi nas np. 1zł za film, a nadawca zarabia
    5zł. A że nie umiemy złamać, to kupimy 5 razy po 5zł i nadawca zarabia
    25zł.

    > Jest troche trudniejsze. Ale wiesz, mam wrazenie ze MS daje rozne SDK do
    > driverow itd - duzo trudniejsze to nie bedzie :-)

    No to czemu nie jest w praktyce? Cały czas przeciwstawiasz teoretyczne
    możliwości kontra praktyczne istnienie rozwiązań DRM.

    > Szczerze mowiac, nie przypominam sobie zadnego osobiscie znanego mi
    > przypadku, w ktorym DRM spelnialby swoja role skutecznie.

    Zależy jak zdefiniujesz skuteczność.

    > Brak oprogramowania do VoD itp. to nie jest DRM.

    Ale jego brak wynika z braku DRM w systemie linuksowym. Bo
    oprogramowanie darmowe materiały przetwarza.

> [...]
    > z podobna ustawa - miala byc Australia, ale chyba nie wyszlo?).
    > Tzn. legalne sa zarowno odtwarzacze jak i libdecss, przeciez decss nie

    No ale już linuksiarze w USA choćby mogą się oblizać ze smakiem. A i
    pozostali muszą dociągać z półlegalnych serwerów. Zauważ, że nie
    uświadczysz libdecss w oficjalnych repo Ubuntu (nieUsański) ani nie było
    go w MDK, jak używałem MDK. O ile wiem, do dzisiaj w żadnym z
    popularnych systemów linuksowych nie ma tego ani w wersji głównej, ani w
    repozytoriach firmowanych przez wydawcę, tylko trzeba ssać gdzieś z
    pobocznych źródeł.

    > Nie myslisz chyba ze tyle serwerow np.
    > w Europie mogloby miec nielegalne oprogramowanie?

    No wiesz, przez lata icm hostował piracone nagrania kabaretowe, jak
    poguglasz, to znajdziesz, że tak pi razy drzwi 3 lata temu ktoś to
    wykrył i zrobił łapankę. Więc z tą legalnością libdecss nie jestem do
    końca przekonany. Kiedyś słyszałem, że w niemczech weszło jakieś prawo
    zabraniające posiadania narzędzi do łamania zabezpieczeń. W Polsce też
    coś miało wchodzić podobne. Jesteś pewien, że nie weszło.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 30. Data: 2010-02-17 22:39:50
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Roman Rumpel pisze:

    > Zieew
    > Płyta jest Twoja własnością - to co na płycie nie jest Twoją własnoscią.
    > Nie kupujesz wraz z płytą prawa własności programu/muzyki.
    To co kupiłem? Wydawca powiedział, że kupuję muzykę na płycie. Kopiując
    MOJĄ płytę nie zmieniam w żaden sposób sposób matrycy, której używa
    wydawca, nie pozbawiam go możliwości sprzedaży, etc. Zupełnie jak biorąc
    dokładne pomiary zakupionego modelu i robiąc kopię. Ale za to 2 nikt nie
    chce mnie zamknąć w więzieniu.

    [Żeby nie było, nie uważam, żeby prawo autorskie było zbędne, ale imo
    poszło zupełnie nie w tą stronę co trzeba - co innego ograniczać
    sprzedaż kopii (czyli w sumie plagiatów) a co innego zabraniać ludziom
    się dzielić (za darmo) (w ustawie nie tak dawno temu pojawił się zapis o
    "pojedynczych egzemplarzach"), ktoś niedawno mówił, żeby znieść
    dozwolony użytek... Nie chcę prawa w którym nie będę mógł dać zakupionej
    książki do przeczytania kumplowi. A do tego to zmierza.]

    Teraz mała historyjka - w gimnazjum zrobiliśmy z kumplami zrzutę na grę,
    bo pojedynczo nie zapłacilibyśmy tyle ile kosztowała. Wydawca zarobił na
    1 egzemplarzu. Gdyby ta płyta miała "dobre zabezpieczenia" to
    skończyłoby się na pobraniu gry z internetu. Wydawca by nic nie zarobił.
    Na sprzedanie nam 3 egzemplarzy nie miał szans.

    I jeszcze jedna kwestia - czy zna ktoś JAKIKOLWIEK raport wykazujący
    skuteczność DRM? Ale zrobiony zgodnie z regułami badań, a nie na
    zasadzie "firma xxx twierdzi, że". Bo za każdym razem jak jest głośna
    premiera to film/gra są w sieci od dłuższego czasu, a avatara z powodu
    zabezpieczeń nie pooglądali sobie klienci kin.

    Michoo