    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.comp.os.linux,pl.rec.telewizja
    Subject: Re: VoD pod linuksem
    Date: Wed, 17 Feb 2010 16:17:33 +0100
    <hl60m4$c6l$1@news.interia.pl> <hl6vun$qh7$1@inews.gazeta.pl>
    <hl8fm1$bun$3@news.interia.pl> <hl9irm$clo$1@inews.gazeta.pl>
    <m...@i...localdomain> <hl9l1j$qp6$1@news.interia.pl>
    <1...@p...stozek.waw.pl>
    <hlbr3v$jn2$1@news.interia.pl>
    <7...@p...stozek.waw.pl>
    <hlegi1$uok$1@news.interia.pl> <m...@i...localdomain>
    <hlf5f8$ou4$1@news.interia.pl> <m...@i...localdomain>

    > Jak to sobie wyobrazasz?

    No można zmieniać techniki szyfrowania choćby.

    > BTW CSS to tez jakis tam DRM.

    No ale rozmawialiśmy o trasmisjach ala ipla.

    > Przeciez w VoD klient dokladnie tak samo jak z DVD musi byc w stanie
    > rozszyfrowac material. Nie ma tu zadnej istotnej roznicy.

    No i dlatego właśnie pisałem, ze system OpenSource się nie nadaje, bo
    można coś włożyć pomiędzy deszyfrator a wyświetlarkę. W przypadku
    systemu Close, to system pilnuje tego i jedyne wyjście, to go skraczyć.

    > Niestety chwilowo nie mam BD ani np. zadnej plyty BD. Nie wiem czy ktos
    > to zlamal (ani nie wiem, czy potencjalni lamacze maja BD). Wiem, ze
    > wyciagniecie materialu cyfrowego z dowolnej nosnika (VoD, BD, z
    > czegokolwiek) jest latwe (jak dla kogo, oczywiscie), bo po prostu mozna
    > sie podlaczyc tam, gdzie dane nie sa juz zaszyfrowane (np. w monitorze).

    Tylko przeciętny ludzik się nie podłączy w monitorze.

    > Ale w przypadku BD na pewno mozliwy jest duzo latwiejszy atak, taki
    > podobny do decss.

    No sam jestem ciekawy. Bo czytałem, że se ne da i że linuksiarze muszą
    się obejść ze smakiem. Ciekawe więc właśnie, na ile to prawda i na ile
    jest szansa, że znajdzie się jakiś BD-Jasiu.

    > Tzn. bolem dla klientow jest to, ze nie moga sobie nagrac programu na
    > dysk.

    Całkiem jak w kinie. Dla mnie taka transmisja to odpowiednik kina w
    domu. Płacisz, oglądasz i tyle. Taka telewizja na zamówienie, czy
    wypożyczalnia bez wychodzenia z domu. Nagrywanie wszystkiego może się
    przerodzić w szaleństwo. Znam ludzi, których archiwa muzyczne
    przekraczają ich możliwości odsłuchowe. Jakby chcieli wszystko
    przesłuchać, to by im życia niemalże brakło.

    To tak, jakbym chciał nagrywać całą transmisję telewizyjną (dla
    Dominika: nie, nie transmisję meczu) na wszystkich kanałach, jakie mam w
    dekoderze. Naprawdę mi nie przeszkadza, że te 3000 kanałów się nie
    nagrywają na dysk.

    > Akurat, ciekawe jak sie do tego maja splitery na Allegro (osobiscie znam
    > kogos, kto takiego uzywa z C+).

    Owszem. W C+ mają jakiś przestarzały system i C+ się dzieli. A CP nie.
    nka też chyba nie, ale tu się nie będę upierał, bo drążyłem CP, bo mi
    zależało na CP akurat.

    > Czytalem ostatnio jednym okiem raport, ktory stwierdzal, ze praktycznie
    > wszystkie europejskie (to byl raport europejski) programy cyfrowe sa
    > "dzielone" przez Internet.

    W jakim sensie?

    > Nie, sprzet zawsze musi miec do nich dostep, bo nie moglby ich
    > wyswietlic.

    Owszem, ale ile osób może sobie pozwolić na specjalistyczny sprzęt? Dla
    mnie jest różnica pomiędzy apt-get install libdecss a ,,kup krakerski
    sprzęt od Wacka na straganie, przylutuj do monitora etc.''

    > Nie wiem jak to sobie inaczej wyobrazasz, ale sa dwa bardzo
    > proste (choc nie dla Kowalskiego zapewne) ataki, ktorymi mozna uzyskac
    > cyfrowy material w oryginalnej jakosci:
    > - atak po stronie wyswietlacza (nawet jesli dane w kablu do wyswietlacza
    > sa zaszyfrowane, to monitor musi jest rozszyfrowac, i tam mozna je
    > przechwycic, dla piratow to zaden problem).

    Ale przecie pisałem, że to nie jest zabezpieczenie przeciwko piratom z
    przemysłu pirackiego.

    > Atak po stronie wyswietlacza mozna przeniesc do peceta tak, by system
    > myslal, ze wyswietla np. film na wyswietlaczu, a w rzeczywistosci
    > wszystkie dane bylyby kopiowane. J

    No ale w systemie close nie jest to już takie proste. W końcu DRM jakoś
    funkcjonuje.

    > To akurat jest prawda. Ale skutecznie, to sie nie da nigdzie.

    Ale w CLOSE masz bardziej skutecznie, bo trzeba to najpierw skraczyć.
    Pytanie zasadnicze, ktoś to już zrobił?

    No i popatrz: Do dzisiaj nie ma legalnego odtwarzacza DVD na linuksa.
    Wszystko bazuje na krakerskim libdecss.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek