    From: m...@s...com
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Uwielbiam monitory 4"3
    Date: Thu, 17 Feb 2022 14:12:17 +0100

    Deep inside the Matrix, convinced that Wed, 16 Feb 2022 11:46:54 -0800
    (PST) is the real date, ptoki <s...@g...com> has written
    something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    [ciach]

    >Wiem ze piszesz z przekąsem

    Po prostu nie chciało mi się już wylewać kolejnego wiadra żółci :)

    > ale niestety prawda jest taka ze gui i ergonomia w ostatnich 15 latach poleciala na
    pysk.

    I zaryła się w mule. Win10 to chaotyczny zlepek trzech interfejsów, z
    ustawieniami porozrzucanymi wszerz i wzdłuż, win11 wydaje się podążać
    tą samą drogą; coraz większe ogłupianie interfejsu - po co? dla kogo?

    Nawiasem mówiąc, znasz tą anegdotę o kondorze i człowieku na rowerze
    którą opowiedział w wywiadzie Steve Jobs?

    >Optimum jakim bylo win98 lub ewentualnie winxp zniklo i wszystko sie psuje i dąży do
    tego minimalistycznego wygladu z marnotrawstwem przestrzeni/piksli i zerowego
    przemyslenia przeplywu pracy.

    Windows 2000 miało chyba najbardziej spójny interfejs z tych które
    pamiętam. 95/98 i XP, czerpiąc z tego wzorca, też po prostu miały
    wszystko "na swoim miejscu". A potem przyszła Vista (którą jedna moja
    nietechniczna znajoma uwielbiała bo "komputer ze mną rozmawia"...) i
    win7, gdzie z początkami "innowacji" jeszcze się dawało jakoś żyć. A
    potem nadeszło Metro UI, tasiemki i kolektywne "FFFUUUUUUUU..." które
    trwa z mniejszym lub większym natężeniem do tej pory. Panie Sinofsky,
    mam nadzieję, że się panu teraz czka.

    >W tym zakresie tylko linuxy jakos daja rade jak sie odpowienie gui dobierze.
    >Reszta to masakra/dno i metr mulu. I to nie tylko w zakresie ergonomii ale i ilosci
    bledow i stabilnosci.
    >Moglbym wyliczyc dobre 20 podstawowych bledow ktorych windows albo andorid nie
    poprawia i nie poprawi.

    Wyliczaj, chętnie posłucham :)
    Dla mnie dziesiątka jest zaprzeczeniem tego, czym w mojej opinii
    powinien być system operacyjny, przynajmniej dla przeciętnego
    użytkownika. Jest absorbująca, inwazyjna i pogmatwana. Telemetria i
    wmuszanie aktualizacji (i związane z tym perypetie) mówią jasno, że
    nie jesteś jedynym, dla kogo pracuje twój komputer.

    >Ale ostatnio jakas magia sie dzieje bo powracaja monitory w okolicy 5:4.

    Czyżby ludzie zaczęli rzygać, dosłownie i w przenośni, na widok
    panoram? Znam osobiście przynajmniej dwa przypadki, gdzie osoba po
    przesiadce na szeroki ekran zaczynała czuć się źle: dyskomfort, bóle
    głowy, oczu, mdłości. Ekran poprawnie ustawiony, odpowiednio duży
    (23-24 cale, żeby było cokolwiek widać). Co pomogło? Ustawienie
    rozdzielczości o proporcjach bliżej 4:3 i wyłączenie
    skalowania/rozciągania w monitorach. Ekrany mają teraz czarne pasy po
    bokach, a dolegliwości zniknęły.