  • 51. Data: 2013-10-14 22:54:56
    Temat: Re: UPS kontra komputer.
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-10-14 20:56, qwerty pisze:
    > Użytkownik "Piotr Rezmer" napisał w wiadomości grup
    >
    > Temu napisałem, że się nie używa (wykorzystuje go specyficzny sprzęt i
    > zasilacze dają ok ~0,5A (a więc mało).

    > Rozumiem, że chcesz, aby podłączać bezpośrednio napięcie z akumulatora
    > (13,5-13,8V)? To w środku zasilacza musi być zasilacz buforowy
    > (obsługujące te napięcie).

    > Zmniejszy, ale czy ma sens? Prawo Ohma znasz?

    Mądrzysz się jak zwykle w arogancki sposób, po czym rzucasz prawem Ohma?
    To ma być Twoja linia ataku? W sumie czego innego można się po Tobie
    spodziewać?

    --
    MN

  • 52. Data: 2013-10-14 23:30:10
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Na szczęście układ aktywnego PFC można wyłączyć. ;-)

    Jak? U mnie odciecie tego kawalka od PFC w zasilaczu Topower spowodowalo
    martwosc tegoz zasilacza. Przez odciecie rozumiem oczywiscie zastapienie
    zworkami.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 53. Data: 2013-10-15 06:41:19
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    qwerty pisze:

    > Zmniejszy, ale czy ma sens? Prawo Ohma znasz?

    Znam, byłem pasjonatem elektroniki od podstawówki. Nie znam co prawda
    architektury zasilacza PC ale chętnie się czegoś dowiem.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 54. Data: 2013-10-15 08:13:35
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    qwerty pisze:

    > Rozumiem, że chcesz, aby podłączać bezpośrednio napięcie z akumulatora
    > (13,5-13,8V)? To w środku zasilacza musi być zasilacz buforowy
    > (obsługujące te napięcie).

    Obsługą akumulatora (kontrola ładowania) zajmowałby się UPS. Na wyjsciu
    miałby wystawić hurtowo napięcie np. 14V DC. Zasilacz PCta miałby za
    zadanie przygotować z niego napięcia "użytkowe" 12/5/3.3.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 55. Data: 2013-10-15 17:36:53
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Piotr Rezmer" napisał w wiadomości grup
    > Obsługą akumulatora (kontrola ładowania) zajmowałby się UPS. Na wyjsciu miałby
    > wystawić hurtowo napięcie np. 14V DC. Zasilacz PCta miałby za zadanie
    > przygotować z niego napięcia "użytkowe" 12/5/3.3.

    Jakbyś miał IQ większe od selera to znałbyś/znalazłbyś normę PN-IEC 60364-5-523
    dotycząca obciążalności długotrwałej przewodów.
    Jak wiadomo im niższe napięcie i chcemy przesłać określoną moc tym mamy większy
    prąd.
    Załóżmy, że zasilasz komputer, który ciągnie ~450W.
    Dla napięcia 230V będzie to 1,95A (wystarczy 3x1,5mm2).
    Jednak przy twoich 14V mamy już 32,14A (a więc musimy użyć 3x4mm2 - wychodzi na
    styk). Przy większym zapotrzebowanie na energię przekrój musi być większy (są
    zasilacze 1kW - 71,4A).
    To nie wszystko. Teraz trzeba policzyć spadek napięcia na takim przewodzie (po
    to pytałem czy znasz prawo Ohma).
    Żyła o przekroju 1,5mm2 ma rezystancję 12,1Ohm/1 km.
    Żyła o przekroju 4mm2 4,61 Ohm/1 km.

    Straty wynoszą odpowiednio dla przewodu o długości 2m:
    1,5mm2 - 0,04719 V (0,0920205 W)
    4mm2 - 0,2963308 V (9,524071912 W)

    6x większy spadek napięcia i ponad 100 krotnie większy straty energii (i to
    wszystko dla przewodu 2m).

    Jak byś sprawdził sprawność zasilaczy UPS:
    http://www.apc.com/products/resource/include/techspe
    c_index.cfm?base_sku=BR900G-FR&total_watts=400
    Przy połowie obciążenia ma 97,6% (900VA).
    Przy obciążeniu 500W miałby ~98% sprawności.
    Przyjmijmy, że dzięki cudownemu pomysłowi i podawaniu 12/14V (akumulator ma
    13,5-13,8V gdy jest naładowany i napięcie spada podczas rozładowywania, ale to
    pominiemy, bo autotransformator też ma straty)
    Przy takim zasilaniu UPS podtrzyma maksymalnie 8 min. Jeżeli dodamy cudowne 2%
    (aby miał sprawność 100%) to komputer będzie pracował o niecałe 10 sekund
    dłużej.

    Podsumowując:
    - zasilacze komputerowe będą droższe,
    - przewody będą znacznie grubsze i droższe,
    - straty energii na przesyle będą większe (myślisz czemu energetyka używa 400kV,
    a nie 400V?),
    - tak naprawdę UPS będą mieć taką samą sprawność (transformowanie napięcia na
    stałą wartość - rozładowywanie akumulatora),
    - pomijając wszelkie straty i przyjmując 100% sprawność UPS zyskasz do 10 sekund
    pracy,
    - 0 kompatybilności z innym sprzętem.

    Masz jeszcze jakieś kretyńskie pomysły? Specjalnie kupiłem popcorn.

  • 56. Data: 2013-10-15 17:37:01
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    a.pl...
    > Mądrzysz się jak zwykle w arogancki sposób, po czym rzucasz prawem Ohma? To ma
    > być Twoja linia ataku? W sumie czego innego można się po Tobie spodziewać?

    Najman uważaj, bo znowu dostaniesz lanie na ringu.

  • 57. Data: 2013-10-15 17:46:41
    Od: "inny punkt siedzenia..." <N...@g...pl>

    to może taniej Ci wyjdzie kupić zasilacz z pasywnym PFC?

  • 58. Data: 2013-10-15 18:07:22
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" <o...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Powitanko,

    > Jak? U mnie odciecie tego kawalka od PFC w zasilaczu Topower spowodowalo
    > martwosc tegoz zasilacza. Przez odciecie rozumiem oczywiscie zastapienie
    > zworkami.

    Nic nie odcinasz (czy ja coś takiego pisałem?), dolutowujesz równolegle do
    APFC kondensator elektrolityczny na napięcie stałe 200uF/400V, poszukaj na
    elektrodzie schematu to będzie jasne. Chodzi o to, że dla układu APFC
    napięcie schodkowe powoduje duże chwilowe przeciążenie UPS'a, dokładnie masz
    to właśnie opisane na elektrodzie. Przez kondensator niestety spada
    cos(fi)<1, ale dla przeciętnego użytkownika czy zasilacz ma cos(fi)=1 czy
    0,8 nie ma znaczenia. ;-)

  • 59. Data: 2013-10-15 18:27:45
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "nom" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > ale dla przeciętnego użytkownika czy zasilacz ma cos(fi)=1 czy 0,8 nie ma
    > znaczenia. ;-)

    Ale dla energetyki ma znaczenie. Szkoda, że nie ma kar za przekroczenie tg(0.4)
    jak dla firm.

  • 60. Data: 2013-10-15 18:36:10
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-10-15 17:36, qwerty pisze:
> [...]
    > 10 sekund pracy,
    > - 0 kompatybilności z innym sprzętem.
    >
    > Masz jeszcze jakieś kretyńskie pomysły? Specjalnie kupiłem popcorn.

    Podałeś bzdurne założenia, porobiłeś błędy w wyliczeniach (przy
    grubościach przewodów), po czym z dumną miną obaliłeś to, co planowałeś
    obalić.

    Do tego wszystko tak arogancko, że wątpię, by ktoś chciał z Tobą dyskutować.

    --
    MN