  • 1. Data: 2011-12-30 14:29:26
    Temat: Twierdzenie Kotelnikowa-Shannona
    Od: pbartosz <b...@g...com>

    Chciałbym rozwiać moje wątpliwości dotyczące teorii próbkowania
    sygnałów.

    Czy dobrze rozumiem, że twierdzenie Kotielnikowa-Shannona mówi, że
    mając sygnał, którego nie posiada składowych o częstotliwości równej i
    większej niż B (czyli z przedziału (-B,B)) oraz jeśli mamy
    nieskończony ciąg próbek pobierany w odstępach czasy 1/2B indeksowany
    od -nieskończoność do +nieskończoność, to możemy dokładnie odtworzyć
    sygnał próbkowany.
    Dowód rozumiem tak:
    1. x(t) (próbkowany sygnał) możemy przedstawić jako całkę ze wzoru na
    FFT.
    2. Przedział całkowania możemy ograniczyć do (-B,B).
    3. Jeśli podstawimy za t=n/2B, gdzie n od -nieskończoność do
    +nieskończoność, to całka FFT dla f(n/2B) ma postać współczynnika
    zespolonego szeregu Fouriera o indeksie n.
    (Źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%E2%80%93Shannon
    _sampling_theorem
    )

    Stąd mając taki nieskończony ciąg próbek indeksowany od -
    nieskończoność do +nieskończoność, podstawiając próbki w miejsce
    współczynników we wzorze na zespolony szereg Fouriera, możemy uzyskać
    funkcję okresową o okresie 2B, która w przedziale (-B,B) przyjmuje te
    same wartości, co widmo częstotliwości naszego sygnału.
    Biorąc z tej funkcji tylko przedział (-B,B), możemy dokładnie
    odtworzyć nasz próbkowany sygnał.

    Czyli twierdzenie to mówi tylko o sygnałach, które zawierają
    częstotliwości mniejsze niż częstotliwość próbkowania.
    Nie mówi (!) natomiast co dzieje się, gdy sygnał zawiera składowe o
    częstotliwościach większych lub równych częstotliwości próbkowania.
    Tutaj wchodzi odrębne pojęcie aliasingu, które mówi, że jeśli w
    sygnale mamy częstotliwość składową f_0 większą niż częstotliwość
    próbowania f_s, to po przepuszczeniu przez transformatę Fouriera lub
    DFT będzie ona rozpoznana jako składowa o częstotliwości f = |n * f_s
    - f_0], gdzie n * f_s to wielokrotność częstotliwości próbkowania
    leżąca najbliżej f_0.

    Jeśli moje powyższe rozumowanie jest poprawne, to nie rozumiem jeszcze
    relacji zachodzącej pomiędzy twierdzeniem Kotelnikowa-Shannona, a DFT.
    Z definicji aliasingu wnioskuję tylko, że jeśli częstotliwość
    próbkowania jest >= od największej składowej, to aliasing nie wystąpi.
    Ale co z odtwarzalnością sygnału? W twierdzeniu korzystam z FT i
    zespolonego szeregu Fouriera, a tutaj jest DFT i IDFT.

    Oczywiście aliasing może w FT i DFT występować, ale co ma do tego
    powyższe twierdzenie?

    Łopatologicznie proszę. :)

  • 2. Data: 2011-12-30 18:07:27
    Temat: Re: Twierdzenie Kotelnikowa-Shannona
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pbartosz" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >same wartości, co widmo częstotliwości naszego sygnału.
    >Biorąc z tej funkcji tylko przedział (-B,B), możemy dokładnie

    Cos tu nadinterpretujesz.
    Transformata DFT z ograniczonej liczby probek, czyli z pewnego
    przedzialu czasowego, jest tak naprawde transformata Fouriera
    przebiegu okresowego, o okresie rownym temu przedzialowi.
    I to nie jest tozsame z przebiegiem o pojedynczym impulsie.

    Co dokladnie mowi twierdzenie K-Sh, to trzeba matematykow spytac - oni
    lubia znac dowod i dokladne zalozenia.

    A na pewno trzeba uwazac zeby taki okresowy przebieg spelnial
    zalozenia, czyli tez mial ograniczone pasmo, co naklada pewne warunki
    na podobienstwo prawej i lewej strony przebiegu w pojedynczym
    przedziale calkowania (rowne wartosci graniczne i chyba wszystkie
    pochodne tez rowne).

> [...]
    >Nie mówi (!) natomiast co dzieje się, gdy sygnał zawiera składowe o
    >częstotliwościach większych lub równych częstotliwości próbkowania.

    Zasada GIGO - smieci na wejsciu daja smieci na wyjsciu :-)

    J.

  • 3. Data: 2012-01-01 23:51:15
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2011-12-30 15:29, pbartosz pisze:
    > Czy dobrze rozumiem, że twierdzenie Kotielnikowa-Shannona mówi, że
    > [...] to możemy dokładnie odtworzyć sygnał próbkowany.

    W tym i poniższym kontekście może lepiej to (do)określić przez słowo
    "jednoznacznie".

> [...]
    > Nie mówi (!) natomiast co dzieje się, gdy sygnał zawiera składowe o
    > częstotliwościach większych lub równych częstotliwości próbkowania.

    Nie mówi, bo wtedy nie da się jednoznacznie określić rzeczywistej
    częstotliwości f_0>fs/2 "analogowej". Da się natomiast dokładnie podać
    szereg prawdopodobnych częstotliwości.

> [...]
    > DFT będzie ona rozpoznana jako składowa o częstotliwości f = |n * f_s
    > - f_0], gdzie n * f_s to wielokrotność częstotliwości próbkowania

    Najpierw f_0 jest próbkowana i już na tym etapie otrzymuje się fafoła w
    widmie sygnału. DFT zatem tylko to pokaże w dziedzinie częstotliwości
    zamiast czasu.

> [...]
    > zespolonego szeregu Fouriera, a tutaj jest DFT i IDFT.
    >
    > Oczywiście aliasing może w FT i DFT występować, ale co ma do tego

    DFT otrzymuje informację przekłamaną, ale o tym nie wie i przetwarza jak
    umie?

  • 4. Data: 2012-01-02 08:40:56
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On pią, 30 gru 2011 15:29:26 in article
    be.googlegroups.com>
    pbartosz wrote:
> [...]
    > sygnale mamy częstotliwość składową f_0 większą niż częstotliwość
    > próbowania f_s, to po przepuszczeniu przez transformatę Fouriera lub

    .. to po spróbkowaniu z częstością próbkowania Fs składowa o dowolnej
    częstotliwości f1 nie jest odróżnialna od składowej f0 w pasmie [0,fs/2)

    f0=fs/2-abs(fs/2-mod(f1,fs))

    > DFT będzie ona rozpoznana jako składowa o częstotliwości f = |n * f_s
    > - f_0], gdzie n * f_s to wielokrotność częstotliwości próbkowania
    > leżąca najbliżej f_0.

    DFT nie ma nic do aliasingu, aliasing następuje już w zdyskretyzonaej dziedzinie
    czasu. Np. dla Fs=1 Hz nie odróżnisz na wykresie sinusoid o
    częstotliwościach 0.4 0.6 1.4 1.6 ...

  • 5. Data: 2012-01-04 21:46:51
    Temat: [OT] Re: Twierdzenie Kotelnikowa-Shannona
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    > Zasada GIGO - smieci na wejsciu daja smieci na wyjsciu :-)

    Znaczy ideał szyfrowania = informacja zaszyfrowana w białym szumie... ???

    Feromon

  • 6. Data: 2012-01-05 08:49:48
    Temat: Re: [OT] Re: Twierdzenie Kotelnikowa-Shannona
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 04.01.2012 22:46, schrieb Feromon:

    > Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Znaczy ideał szyfrowania = informacja zaszyfrowana w białym szumie... ???

    odkryłeś właśnie modulację spread spectrum.

    Waldek

  • 7. Data: 2012-01-05 13:10:42
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:9ml6heF9ebU1@mid.uni-berlin.de...

    > odkryłeś właśnie modulację spread spectrum.

    NP. CDMA w Sferii?
    GSM - z 3 metrów pierdzi w gośnikach telewizora (nie mojego), że pół domu
    obudzi. Telefon Sferii przyłożony do tegoż OTV nie wywołuje żadnych
    zauważalnych efektów (wypróbowany cały proces od nawiązywania,do zakończenia
    połączenia), no, może jak się wsłuchać, to odrobinkę wzrasta szum "tła", co
    i tak jest maskowane przez dźwięk audycji. ZTCW, widmo to coś kole 5MHz...?
    Bardziej badziewi domowy przenośniak o mocy kilku mW...

  • 8. Data: 2012-01-05 14:51:16
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    L501 aneryS wrote:

> [...]
    > coś kole 5MHz...? Bardziej badziewi domowy przenośniak o mocy kilku mW...

    To ten kościół ale inna parafia. To, co pierdzi to nie jest modulacja, tylko
    ramki. Coby posłuchać jak brzmi sygnał, musiałbyś posłuchać na 900 lub
    1800-1900 MHz. Wojsko i wywiad używa fal też krótkich (jako backup
    satelitów). Ponieważ najlepiej szyfrować transmisje, których nie słychać,
    systemy spread spectrum są używane tam od dłuższego czasu. Po pierwsze nie
    wiadomo w jakim zakresie f transmisja ma miejsce, bo wszędzie słychać tylko
    statyczny szum. Oprócz tego, jak nie znasz wektora przemiatania to też nic
    nie zdekodujesz.

    Waldek

  • 9. Data: 2012-01-05 15:41:34
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:9mlrn4FgoqU1@mid.uni-berlin.de...

    > To ten kościół ale inna parafia. To, co pierdzi to nie jest modulacja,
    > tylko

    Przecież jasne jest, że wynika to z przesuwania punktu pracy jakiegoś
    stopnia, czy z detekcji sygnału na jakiejś nieliniowości i wynik tego
    steruje stopniem wzmacniacza audio...

    > ramki. Coby posłuchać jak brzmi sygnał, musiałbyś posłuchać na 900 lub

    Rzecz jasna. Ale, jak mocny sygnał wejdzie gdzie nie powinien, to i sąsiad z
    CB też będzie usłyszany.

    > 1800-1900 MHz. Wojsko i wywiad używa fal też krótkich (jako backup
    > satelitów). Ponieważ najlepiej szyfrować transmisje, których nie słychać,

    Klucz - nie słychać, bo analizator widma zaraz pokaże, że coś jest. Chyba
    nie tak trudno będzie odróżnić, że "coś tam jest" (a co konkretnie i gdzie
    konkretnie, to już inna melodia), od np. badziewiącego złącza w podstacji
    energetycznej... (bo np. technik sobie trochę popił i skoby na zerze nie
    dokręcił porządnie, czy czego tam bądź)?

    Nie żądam, aby było inaczej.

  • 10. Data: 2012-01-05 16:33:47
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    L501 aneryS wrote:

    > Przecież jasne jest, że wynika to z przesuwania punktu pracy jakiegoś
    > stopnia, czy z detekcji sygnału na jakiejś nieliniowości i wynik tego
    > steruje stopniem wzmacniacza audio...

    To jest częstotliwość pakietów, a nie modulacji w pakietach.

> [...]
    > energetycznej... (bo np. technik sobie trochę popił i skoby na zerze nie
    > dokręcił porządnie, czy czego tam bądź)?

    Analizatorem widma nic nie zobaczysz, bo jest biały szum. Prawie.
    Nierozróznialny od normalnego szumu na pasmach. Czyli gówno widzisz, gówno
    słyszysz.

    I tak trzymać.

    Waldek