  • 1. Data: 2011-12-30 16:08:06
    Temat: BRILUX Aketa - naprawa zapłonnika
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Witam.
    Padł mi układ zapłonowy (statecznik elektroniczny) w oprawie Aketa 13
    firmy BRILUX. Na oko nie widać oznak zdymienia czy pęknięcia jakiegoś
    elementu.
    Nie mam doświadczenia w układach zasilaczy impulsowych, dlatego na
    początek sprawdziłem bez wylutowywania wszystkie diody - sprawne na test
    przewodzenia w jednym kierunku, kondensatory - rozwarte, dwa tranzystory
    wymieniłem na nowe - MJE13003, dławik przewodzi, bezpiecznik też. Diak
    DB3 wymieniony na nowy. Po podłączeniu do sieci napięcie po prostowniku
    jest, pobór prądu o ile pamiętam ok. 8mA.
    Testowałem świetlówkę starą i nową ze sklepu. Skrętki przewodzą. Obie
    rury świecą na elektronice do kompaktu.
    Macie jakieś sposoby lub pomysły na naprawę tej elektroniki? Mógłbym
    wsadzić elektronikę ze świetlówki kompaktowej, ale nie mieści się.
    Poniżej fotki.
    http://img23.imageshack.us/img23/1989/33528195001322
    918269.jpg
    http://img856.imageshack.us/img856/2229/932323970013
    22918270.jpg

    Michał

  • 2. Data: 2011-12-31 11:55:24
    Temat: Re: BRILUX Aketa - naprawa zapłonnika
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 30.12.2011 17:08, Michał Lankosz pisze:
    > kondensatory - rozwarte,

    Sprawdź ich pojemności

    G.B.

  • 3. Data: 2011-12-31 11:58:34
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Padł mi układ zapłonowy (statecznik elektroniczny) w oprawie Aketa 13
    [...]
    > przewodzenia w jednym kierunku, kondensatory - rozwarte

    Jest tam kondensator szeregowo ze świetlówką?
    Jeżeli jest, to może być za bardzo rozwarty.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2012-01-01 15:57:02
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2011-12-31 12:58, Desoft pisze:
    > [...]
    >
    > Jest tam kondensator szeregowo ze świetlówką?
    > Jeżeli jest, to może być za bardzo rozwarty.

    Nie chciało mi się właśnie wylutowywać tych kondensatorów. Jednak
    zrobiłem to i okazało się, że wszystkie mają prawidłowe pojemności...
    Zimnych lutów raczej nie ma bo już wszystko prawie przelutowałem.
    Nie wiem na ile ważnym i wadliwym elementem jest dławik, nie za bardzo
    jak mam go sprawdzić na przykład pod kątem przebić pomiędzy zwojami, o
    ile takie uszkodzenie można brać pod uwagę w tym układzie. W każdym
    razie ciągłość jest.
    Mam jeszcze pomysł - jeszcze raz wymienić tranzystory na jakieś inne
    (seria). Niestety oryginalne gdzieś mi się zapodziały (pół roku temu
    rozebrałem tą oprawę), jednak na pewno były to MJE13003.

    Michał