  • Data: 2014-01-10 14:18:09
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-01-10 12:53, XX YY pisze:

    > przed elementami cmos znajduja sie mkrosoczewki. im wiekszy rozstaw
    > pixeli tym wieksza powierzchnia mikrosoczewki. od wielkosci
    > powierzchni tej mikrosoczewki zalezy ilosc przekazanej do cmosow
    > energii ( mikrosoczewka zbiera wowczas swiatlo z wiekszej powierzchni
    > , rozklad powierzchniowy energii tego swiatla jest takie samo dla
    > matryc malych i duzych , a wiec wieksza soczewka przejmuje wieksza
    > czesc swiatla od soczewki malej , jasnosc = ogniskowa / srednicy)).

    To rozumiem... ale rozstaw pikseli w obecnych matrycach jest prawie
    zerowy. Czy tak jest?

    Ponadto w cytowanym przeze mnie artykule wspomniano, że duża
    mikrosoczewka produkuje gorszy obraz niż gęste piksele z małymi
    mikrosoczewkami. Jasność soczewki to nie jedyny parametr wpływający na
    jakość obrazu.

    > wieksza powierzchnia = wiecej energii = wiekszy poziom sygnalu. to
    > oznacza, ze dla tego samego cmos , jesli jest tak samo zasilny bedzie
    > mial takie same szumy termiczne bezwzgledne , ale jesli na duzej
    > matrycy dostarczymy mu sygnal przez wieksza mikrosoczewke , dostanie
    > mocniejszy sygnal. Odstep sygnal / szum bedzie wiekszy , widzialnosc
    > szumu potocznie rozumianego bedzie mniejsza.

    Tu nie mam zastrzeżeń, ale j/w. Bierz tylko pod uwagę, że żaden piksel
    nie ma nieskończonej "przyswajalności" światła. Mały piksel nasyci się
    światłem dużo szybciej od dużego więc nie można uzyskać na nim tej samej
    dynamiki a i liniowości pracy jak na dużym.

    Zacytuję zdanie z artykułu o matrycach Sony. Zwróć uwagę, że z jakiegoś
    powodu producent dba o to aby piksel był duży. To jest właśnie ta
    sprzeczność względem twierdzeń jaki tu czytam (w Twoich i Krzyśka
    słowach). Cały czas nie pojmuję w jaki sposób możecie widzieć lepszą
    jakość w rzadko upakowanych małych pikselach z dużymi soczewkami kontra
    gęsto upakowanych dużych pikseli z małymi soczewkami. Z podstaw
    elektroniki wynika, że mały fotoelement nie może być tak "dynamiczny"
    jak duży.

    "Możemy ZWIĘKSZYĆ ROZMIAR PIKSELI, nie zmieniając jednocześnie rozmiaru
    sensora. To pozytywnie wpływa na szumy i jakość obrazu, bez konieczności
    powiększania matrycy."

    > BIL nie zastapilo duzych matryc.

    Oczywiście, że nie. Nie po to ta technologia powstała by coś czymś
    zastępować. W dużych matrycach też się ją stosuje. Jedno drugiego nie
    wyklucza.

    > dodam jeszcze jedno - ze wzrostem srednicy soczewki rosnie jej
    > rozdzielczosc.

    W cytowanym przeze mnie artykule o matrycach Sony pisano dokładnie
    odwrotnie. Mówi on o tym, że CELOWO zmniejsza się wymiar mikrosoczewek i
    zwiększa się fill-factor piksela (czyli piksele o maksymalizowanej
    powierzchni użytkowej) aby móc zmniejszyć ich ogniskową, która to z
    kolei jest przyczyną gorszej jakości obrazu.

    Marek