  • 51. Data: 2024-07-15 19:45:05
    Temat: Re: Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 15.07.2024 o 19:29, J.F pisze:

    > Ja się nie znam, ale jeśli w opisie STL piszą "wielokąty", to chyba
    > nie ma łuków?

    Dlatego używa się formatu, gdzie łuki są zdefiniowane. A chyba nie
    istniej format 3D "analogowy"

    > A jak nie ma ... okręgi/łuki wielokątami można przybliżać z dowolną
    > dokładnością, ale dla tokarki trzeba jakoś cwanie rozpoznać, ze to ma
    > być łuk/okrąg/walec ...

    Można przybliżyć, ale skąd wiedzieć gdzie łuk się zaczyna? Może te dwa
    pierwsze odcinki mają być odcinkami.

    Mój CAM ma narzędzie "detekcja łuków", ale trzeba mu wskazać, z których
    ma zrobić łuk lub łuki.

    Robert

  • 52. Data: 2024-07-16 06:57:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Jul 2024 18:51:58 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Marek wyprodukuje STL, i wyśle tokarzowi :-)

    Tokarz nie umiał z STL, potrzebuje STEP.

    --
    Marek

  • 53. Data: 2024-07-16 07:53:08
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-15 03:02, J.F wrote:

    > Tzn, masz na mysli wydruk z dostarczonego pliku?

    Tak, inicjalnie marketing hipisowski byl taki ze kazdy bedzie mogl
    drukowac cos co sobie z internetu sciagnie.
    I ze to taka rewolucja przemyslowa v2 bo teraz kazdy bedzie mial moc
    wytworcza.
    Dlugo tego nie gloszono bo potem przekaz zmienil sie w nieokreslone
    "drukowanie 3d jest swietne".

    Tyle ze ani pierwsze sie nie zadziało ani drugie prawda nie jest...

    > Dużo osób pewnie ogarnie.

    Duzo w wartosciach wzglednych. 1000 osob we wroclawiu pomodeluje w 3d?
    Ile z nich umie to zrobic inzynieryjnie i sparametryzowac model tak jak
    sie to np robi we freecadzie?

    > A to juz wyzsza szkoła projektowania 3D :-)

    No zeby taka rewolucje przemyslowa v2 zaszla to trzeba to umiec.
    Bo bez sensu placic 50groszy za model zrobiony przez kogos zeby
    wydrukowac jedna sztuke jak element zrobiony z wtrysku kosztuje 1pln i
    jest lepszy.
    Jak jest darmo, do sciagniecia i wydrukowania w domu z filamentu
    zrobionego z butelki pet to ja jestem za. Samowystarczalnie, chroni sie
    przyrode, oszczedza zasoby itp.

    Tyle ze tego na horyzoncie nie widac.

    > Ty masz cnc, kto inny nie ma. Drukarki 3D tansze i trafiają pod
    > strzechy.

    CNC rozmiarow drukarek 3d kosztuja niewiele wiecej a IMHO sa
    pozyteczniejsze.
    A ze drukarki trafiaja do ludzi to prawda. Ale kazdy znajomy co ma to
    jak pytam czy ma DCS to potwierdza.
    DCS - dust collecting system.
    Czyli lezy i sie kurzy...

    > No ba, masz inne możliwości.

    I to jest wlasnie sedno sprawy. cnc robi robote (i nie ma przy nim
    ideologii). cnc jest jakie jest i nikt nie lata po internetach czy
    jutubach uskuteczniajac propagande ze cnc jest zbawieniem swiata. Wiem,
    nieco przerysowuje). W przypadku druku 3d mamy narracje jakie to jest
    swietne a w praktyce to tylko figurki, pudelka i czesci do drukarek 3d...

    > We frezarce też pewnie można mieć złe frezy, albo felerną maszynę,
    > albo złe posuwy :-)

    Mozna, ale nikt nie twierdzi ze kupienie cnc to rozwiazanie wszystkich
    problemow. A prawie kazdy filmik o druku 3d na jutibie ma element w
    postaci "druk 3d jest wspanialy bo caly przedmiot wychodzi od razu w
    calosci". No wychodzi. Ale zwykly kowalski nie potrzebuje takiego.

    A taki jak kowalski chce to w sklepie jest tanszy, juz pomalowany,
    lepszy bo bez warstw mimo ze nadal tandetny z chin...

    Tak zrobilem jak kupowalem cnc :)

    --
    Lukasz

  • 54. Data: 2024-07-16 07:54:58
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-15 09:15, Robert Wańkowski wrote:

    > Ja np. rurę do wentylacji, taka wykorbiona płaska.
    > https://photos.app.goo.gl/K2hTErnqVQCz2hZF7
    >
    > https://photos.app.goo.gl/RXhgv5BWbEWZBZVYA
    >
    > Albo zamek magnetyczny do drzwi przesuwnych. Pisałem o nim tu na grupie.
    > https://youtu.be/bJctxT1s8CA?si=gN79vP2dQgqZ9P8e
    > https://photos.app.goo.gl/5XY9GBsTDHXUgiLL8

    Ladnie. Ma sens. Dzieki za info.

    --
    Lukasz

  • 55. Data: 2024-07-16 10:15:15
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Jul 2024 18:02:30 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Potrafię sobie wyobrazić, że powstanie format pliku 3d z informacją o
    > materiale, tolerancją, sposobem obróbki, itp.
    > Ale dziś taki coś nie istnieje.

    Zakładając, że znamy materiał - to by trzeba jeszcze drugi format pliku dla
    innej maszyny, przygotowującej wstępny materiał surowy do obróbki końcowej
    - gdyż skąd ktoś projektujący przy komputerze ma wiedzieć, jaki detal
    został założony na maszynę? Albo tokarka przez długi czas będzie toczyła
    powietrze (bo detal mniejszy, niż ktoś przewidział), albo nóż wjedzie nagle
    kilka mm w głąb materiału, bo detal okazał się większy.

    I całe komputerowe programowanie bierze w łeb.

    Podobnie np. w samochodach, gdzie komputer tak rozmieścił elementy, że
    wymiana żarówki okazuje się godzinnym wyzwaniem dla serwisu zamiast trwać
    kilkanaście sekund.

    Pracowałem przy centrach obróbczych (programowanych wtedy jeszcze taśmą
    perforowaną) w początkach lat 80-tych.
    Ostatnio przy CNC byłem w zeszłym roku.
    Widziałem różne rzeczy, nawet "ręcznemu" tokarzowi zdarzało się wjechać
    nożem w materiał.
    CNC przydaje się w seryjnej pracy, gdzie detale pobierane do dalszej
    obróbki są powtarzalne i znane - np. krążek wycinany z walca.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 56. Data: 2024-07-16 23:41:13
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-16 03:15, Adam wrote:

> [...]
    > powietrze (bo detal mniejszy, niż ktoś przewidział), albo nóż wjedzie nagle
    > kilka mm w głąb materiału, bo detal okazał się większy.

    To sie robi inaczej.
    Piszesz kod tak aby skladal sie z paru plikow i pierwszy puszczasz taki
    co toczy duzy material.
    Kolejny jest kontynuujacy toczenie od mniejszej srednicy.
    Ostatni jest taki co ma pracowac zawsze.

    I po prostu nie ladujesz i nie uruchamiasz tego co jest niepotrzebny.

    Albo w praktyce sie po prostu sztywno ustawia ze pracujemy na walkach fi
    120mm i tyle.

    To jeden z powodow dla ktorych cnc nie jest tak latwe jak plytki z pcbway.

> [...]
    >
    > Podobnie np. w samochodach, gdzie komputer tak rozmieścił elementy, że
    > wymiana żarówki okazuje się godzinnym wyzwaniem dla serwisu zamiast trwać

    To nie komputer. A strategizowanie zalezy od firmy. Wszystkie moja
    aktualne auta i kazde poprzednie pozwalalo na wymiane zarowek bez
    cudowania. Wbrew internetowej famie takich aut nie ma az tak duzo.

    Ale zgodze sie ze czasem inzynierowy zespol decyduje ze cos tam bedzie
    gupio zrobione.

    Gdzies ktos mowil o odplywie wody z klimy we fiatach. Lala skropliny na
    alternator i z tego powodu on korodowal i sie psul.

    Przeprojektowali. Przesuneli alternator tak ze teraz woda spod kol na
    niego pryskala.

> [...]
    > CNC przydaje się w seryjnej pracy, gdzie detale pobierane do dalszej
    > obróbki są powtarzalne i znane - np. krążek wycinany z walca.

    Tak, to wlansie zaleta cnc. Nawet domowe tak ma. Wrzucasz material,
    klikasz "go" i zajmujesz sie czyms bo jak skonczy to sie uciszy.
    Wrzucasz kolejny material i tak w kolko...

    Fascynujace jak po calym dniu masz stosik produktow a w miedzy czasie
    cos tam jeszcze porobiles...

    --
    Lukasz

  • 57. Data: 2024-07-17 12:12:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Jul 2024 00:53:08 -0500, ptoki wrote:

> [...]
    > wytworcza.
    > Dlugo tego nie gloszono bo potem przekaz zmienil sie w nieokreslone

    Jak pamiętam, to głoszono. Tylko ze drukarki były jeszcze za drogie na
    prywatną kieszen.

    Potem i przemysł docenił drukowanie, a raczej "additive technologies".
    Bo oni dużo materiału marnują.

    A moc wytwórcza ... gdzies tam na Ukrainie ponoc drukują częsci do
    dronów. Albo
    https://www.youtube.com/watch?v=DBqaPpsIBPc

    > Tyle ze ani pierwsze sie nie zadziało

    Jeszcze jest czas.

    > ani drugie prawda nie jest...

    Zalezy do czego. Znam takich, co używają.

    > Duzo w wartosciach wzglednych. 1000 osob we wroclawiu pomodeluje w 3d?

    No pamietam, jak się 3D studio zrobił popularny wsród młodzieży, i to
    w wieku licealnym.
    "popularny" może w wartosciach względnych, ale zawsze.
    A producent ich scigał za piractwo, bo przecież nie było ich stać na
    oficjalną cenę :-)

    > Ile z nich umie to zrobic inzynieryjnie i sparametryzowac model tak jak
    > sie to np robi we freecadzie?

    A nie muszą, jeśli uzyskują zadowalające ich rezultaty.

    Poza tym ... czy teraz nie jest pełno punktów "projekt kuchni za
    darmo" ?

> [...]
    > Bo bez sensu placic 50groszy za model zrobiony przez kogos zeby
    > wydrukowac jedna sztuke jak element zrobiony z wtrysku kosztuje 1pln i

    Tylko forma kosztuje pół miliona, a ty masz widok na tysiąc produktów.

    > Jak jest darmo, do sciagniecia i wydrukowania w domu z filamentu
    > zrobionego z butelki pet to ja jestem za. Samowystarczalnie, chroni sie
    > przyrode, oszczedza zasoby itp.
    > Tyle ze tego na horyzoncie nie widac.

    Czego - plików w internecie? Czy drukarki w każdym domu?

    > CNC rozmiarow drukarek 3d kosztuja niewiele wiecej a IMHO sa
    > pozyteczniejsze.

    Chyba jednak duzo więcej, niż najtańsze drukarki 3D (500-1000 zl).

    Potem się klient co prawda dowiaduje, ze to kiepska drukarka jest, a
    lepsza kosztuje więcej.
    Albo się okazuje, że mu wystarczy :-)

    > A ze drukarki trafiaja do ludzi to prawda. Ale kazdy znajomy co ma to
    > jak pytam czy ma DCS to potwierdza.
    > DCS - dust collecting system.
    > Czyli lezy i sie kurzy...

    Bo w praktyce to trzeba miec mały warsztat mechaniczny i cos sobie
    hobbystycznie wytwarzać, do czego rózne częsci potrzebne,
    albo miec jakies proste marzenia do których ta tania 3D wystarcza.

    wersja trzecia - wydrukujesz sobie częsci zamienne - istotnie, nie
    zadziałała. Albo słabo zadziałała.
    Z jednej strony - producent nie chce się dzielic plikami, z drugiej -
    lity plastik z wtryskarki jednak lepszy.

    > I to jest wlasnie sedno sprawy. cnc robi robote (i nie ma przy nim
    > ideologii). cnc jest jakie jest i nikt nie lata po internetach czy
    > jutubach uskuteczniajac propagande ze cnc jest zbawieniem swiata.

    To zbawienie juz wystąpiło - wszędzie jest CNC. Tzn wszędzie w
    przemyśle obróbczym :-)

    Ale skutki widzisz - Marek chce jakąś część, i nie może zrobić,
    bo albo brak zainteresowania, albo cena zaporowa ...

    > Wiem,
    > nieco przerysowuje). W przypadku druku 3d mamy narracje jakie to jest
    > swietne a w praktyce to tylko figurki, pudelka i czesci do drukarek 3d...

    Można by odnieść takie wrażenie z youtube.

    Jedni znajomi w przemyśle robią sobie akcesoria do obróbki na CNC,
    a drudzy robią prototypy, które docelowo będą z wtryskarek :-)

    Hm, butów na cnc raczej nie zrobisz :-)

    J.

  • 58. Data: 2024-07-17 13:45:29
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 17.07.2024 o 12:12, J.F pisze:
    > No pamietam, jak się 3D studio zrobił popularny wsród młodzieży, i to
    > w wieku licealnym.

    3D stusio to DOS-owe?
    Od tego zaczynałem przygodę z 3D.

    Robert

  • 59. Data: 2024-07-17 14:10:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jul 2024 13:45:29 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > 3D stusio to DOS-owe?
    > Od tego zaczynałem przygodę z 3D.

    Nie, to juz czasy windows były.

    Młodzież w tym jakies "dema" robiła.

    J.

  • 60. Data: 2024-07-17 14:20:47
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 17.07.2024 o 14:10, J.F pisze:

    > Nie, to juz czasy windows były.
    >
    > Młodzież w tym jakies "dema" robiła.

    Ale to chyba nazywało się 3D Studio MAX.

    Robert