  • 1. Data: 2009-06-15 09:53:28
    Temat: Tilt-Shift po raz kolejny...
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    Abstrahujac chwilowo od porywajacej dyskusji
    o niedoskonalosci Wikipedii oraz implikacjach
    aksjomatu Cole`a, tak mnie zaintrygowalo -
    - skad "efekt makiety"?

    Nie, nie pytam o papcia Scheimpfluga.

    Dlaczego takie zdjecie jest odbierane jako
    fotografia miniatury?

    Czy chodzi o mechanizm:
    - widze obiekt, ktory rozpoznaje jako duzy,
    - jednak widze ostro tylko jego niewielki fragment
    tak, jakbym ogladal niewielki obiekt z bardzo bliska,
    - wiec najpewniej ogladam z bliska miniature oryginalu.
    Czy tez cos wiecej/mniej/kompletnie innego?

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 2. Data: 2009-06-15 09:59:09
    Temat: Re: Tilt-Shift po raz kolejny...
    Od: Kaiko <s...@s...pl>

> [...]
    > - wiec najpewniej ogladam z bliska miniature oryginalu.
    > Czy tez cos wiecej/mniej/kompletnie innego?

    myślę, że świetnie to ująłeś - naturalna percepcja robi resztę.

    Kaiko

    fotograficznie: http://kajetan.mastela.com
    po godzinach: http://kaiko.pl

  • 3. Data: 2009-06-15 10:00:48
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Vituniu napisał(a):
> [...]
    > - wiec najpewniej ogladam z bliska miniature oryginalu.
    > Czy tez cos wiecej/mniej/kompletnie innego?

    Tak mi się właśnie wydaje, że efekt powoduje GO jak przy makro.

    --
    Pozdrawiam,
    Mirek

  • 4. Data: 2009-06-15 10:53:30
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Vituniu:

> [...]
    > - wiec najpewniej ogladam z bliska miniature oryginalu.
    > Czy tez cos wiecej/mniej/kompletnie innego?

    Popatrz z bardzo bliska na jakiś obiekt (okiem). GO znacznie zmaleje,
    będziesz mieć ostry obiekt na który patrzysz i nieostre plany przed i po. To
    nie do końca wygląda jak przy makro, bo tam GO jest większa i nie ma
    pierwszego nieostrego planu.

  • 5. Data: 2009-06-15 11:11:25
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Mateusz Ludwin napisał(a):
> [...]
    > będziesz mieć ostry obiekt na który patrzysz i nieostre plany przed i po. To
    > nie do końca wygląda jak przy makro, bo tam GO jest większa i nie ma

    Nie wiem czy to już makro czy nie, ale tu jest nieostrość zarówno z
    przodu jak i z tyłu, a GO chyba jednak porównywalna z ludzkim okiem:

    http://www.ciekawostki.org/fotografia/galeria-modele
    -kolejek/

    --
    Mirek

  • 6. Data: 2009-06-15 11:15:59
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze John Smith:

    > Nie wiem czy to już makro czy nie, ale tu jest nieostrość zarówno z
    > przodu jak i z tyłu, a GO chyba jednak porównywalna z ludzkim okiem:

> [...]

    Aaaa, no i jeszcze jedna ultraważna rzecz - to nie może być teleobiektyw jak
    w makro. Musi być wyczuwalna perspektywa.

  • 7. Data: 2009-06-15 11:37:37
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Mateusz Ludwin napisał(a):
    > Rzecze John Smith:

    -kolejek/

    > Aaaa, no i jeszcze jedna ultraważna rzecz - to nie może być teleobiektyw jak
    > w makro. Musi być wyczuwalna perspektywa.

    ???
    To co podesłałem, to zdecydowanie obiektywem o ogniskowej z zakresu
    tele. Nie ma problemu z perspektywą. A efekt makiety występuje, jak
    najbardziej.

    --
    Mirek

  • 8. Data: 2009-06-15 11:43:01
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Vituniu napisał(a):
> [...]
    > - wiec najpewniej ogladam z bliska miniature oryginalu.
    > Czy tez cos wiecej/mniej/kompletnie innego?

    Być może dodatkowo efekt potęgują np:
    - określony "gruby" sposób wyostrzania zdjęcia, połączony z małą
    rozdzielczością, tak aby zgubić trochę detali z realnego świata
    - zwiększenie nasycenia zdjęcia, ew ocieplenie kolorystyki, tak aby
    kolorystycznie uzyskać "efekt klocków lego" oświetlonych lampką nocną.

    --
    Mirek

  • 9. Data: 2009-06-15 11:57:02
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-15 11:53:28 +0200, "Vituniu" <v...@p...fm> said:

> [...]
    > - wiec najpewniej ogladam z bliska miniature oryginalu.
    > Czy tez cos wiecej/mniej/kompletnie innego?

    Do tego mogą dochodzić podprostowane zbiegi perspektywiczne, które dla
    naszej percepcji są naturalne, a które przy małej skali nie występują
    (stąd skojarzenie z makro).

    de Fresz

  • 10. Data: 2009-06-15 12:22:44
    Od: John Smith <u...@e...net>

    de Fresz napisał(a):

    > Do tego mogą dochodzić podprostowane zbiegi perspektywiczne, które dla
    > naszej percepcji są naturalne, a które przy małej skali nie występują
    > (stąd skojarzenie z makro).

    No i wysoki kąt patrzenia, sugerujący protekcjonalne spojrzenie z góry
    na "mały światek".

    --
    Mirek