  • Data: 2010-06-14 15:56:56
    Temat: Re: Technologia wytwarzania PCB - ile klisz potrzeba?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik EM napisał:

    > Z tego co wiem, to mało która firma pozwala na dostarczenie własnych
    > klisz. Sam wygląd warstw to nie wszystko.

    A powody są proste. Klisza poligraficzna służy do jednorazowego
    naświetlania blachy offsetowej. Nie musi więc mieć jakiejś wielkiej
    trwałości - ma cienką emulsję, cienkie podłoże... Przy produkcji PCB
    używa się pancernych klisz arkuszowych (poligraficzne są dostarczane w
    postaci rolki) - grube podłoże, gruba i mocno zgarbowana emulsja co
    przekłada się z jednej strony na wydłużenie obróbki fotochemicznej ale z
    drugiej na możliwość długotrwałego wykorzystania.

    Niby przy prototypach trwałość nie jest aż tak ważna ale dochodzi drugi
    czynnik - sytstemy koordynacji klisz (wszelkie perforatory, kołki
    bazujące itp) skonstruowane są z założeniem odpowiedniej sztywności i
    grubości podłoża - cienkie klisze poligraficzne współpracują z nimi
    różnie i producentom PCB nie chce się po prostu uprawiać rzeźby ludowej.
    A jak dodamy do tego różną gęstość maksymalną i minimalną klisz z
    różnych naświetlarni w odróżnieniu od stałej i znanej klisz własnych
    producenta (czyli dalej z góry wiadomo jak płytki naświetlać a nie przy
    każdej kliszy kombinować z jej pomierzeniem i obliczeniami) to jasne
    jest że nie chcą - za mniejszy zarobek mieć dodatkową robotę.

    --
    Darek