  • 1. Data: 2013-07-23 21:01:28
    Temat: Tani aparat do zdjec sportowych dla nastolatki
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Corka mojego sasiada uzbierala sobie 1500 zl na aparat fotograficzny.
    Jest to nastolatka jezdzaca na koniu i jej marzeniem jest robic zdjecia na
    treningach i zawodach
    tak aby kon byl jeszcze widoczny w kadrze po nacisnieciu spustu migawki.
    Co moglibyscie poradzic dziewczynie za takie pieniadze?

    --
    Tomasz

  • 2. Data: 2013-07-24 02:09:34
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Tomasz wrote in <news:51eed303$0$1453$65785112@news.neostrada.pl>
    > Jest to nastolatka jezdzaca na koniu i jej marzeniem jest robic zdjecia na
    > treningach i zawodach

    Wiec ma byc odpornyna wstrzasy i upadki?
    Pentax Optio WG-3, Olympus Tough TG-2
    www.fotopolis.pl/index.php?n=17169&test-odpornych-ko
    mpaktow-2013-czesc-1-panasonic-lumix-ft5-olympus-tou
    gh-tg-2-sony-cyber-shot-tx30

    Poczytaj watek "jesli nie TG-2 to co?" z 18 czerwca:
    http://groups.google.com/forum/#!topic/pl.rec.foto.c
    yfrowa/jQQOZb0tjwo

    > tak aby kon byl jeszcze widoczny w kadrze po nacisnieciu spustu migawki.

    Nie wiem na ile szeroki kat jest do tego potrzebny.
    Kryterium: Zoom wide (W) i Durability / sealing
    www.dpreview.com/products/search/cameras
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 3. Data: 2013-07-24 10:08:51
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Uzytkownik "astro" <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

> [...]
    yfrowa/jQQOZb0tjwo

    > Nie wiem na ile szeroki kat jest do tego potrzebny.
    > Kryterium: Zoom wide (W) i Durability / sealing
    Moze niezbyt precyzyjnie wylozylem potrzeby tej dziewczyny.
    Ona nie chce wykonywac zdjec kiedy sama siedzi na koniu a jedynie
    fotografowac innych, skaczacych tymczsem przez przeszkody. Nie potrzebny
    wiec aparat wstrzasoodporny.

    Druga sprawa to widocznosc konia w kadrze po nacisnieciu migawki.
    Nie chodzi tu o kat widzenia obrazu a o czas od nacisniecia migawki do
    zapisu obrazu na matrycy (wzorem bylby czas zwloki podobny do aparatow
    analogowych).
    Najlepiej jakby aparat mial mozliwosc wykonywania zdjec seryjnych z
    szybkoscia nie mniejsza niz 5 kl/sek.
    Czy znacie jakis aparat do 1500 zl ktory robilby zdjecia seryjne z taka
    szybkoscia?

    Przegladalem sporo watkow na ten temat ale wiekszosc porad dotyczy czasow z
    przed 5- 6 lat.
    Aparaty cyfrowe rosna tak szybko jak grzyby po deszczu wiec porady z przed 5
    lat nie na wiele sie przydadza, dlatego zapytalem na grupie gdyz tu wszystko
    jest na zywo.

    --
    Tomasz

  • 4. Data: 2013-07-24 12:43:01
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Tomasz" <t...@g...com> wrote:

> [...]
    > Ona nie chce wykonywac zdjec kiedy sama siedzi na koniu a jedynie
    > fotografowac innych, skaczacych tymczsem przez przeszkody. Nie

    A, no to w takim wypadku już standardowo - mocno polecam sąsiedni
    wątek: "Doradźcie jakiś lepszy aparat dla laika proszę" (nawet limit
    ceny się zgadza... :)) , szczególnie moje posty i Krzysztofa Halasy
    (pewnie inne też, ale nie utkwiły mi w pamięci) - ostatnio rzadko
    trafiają się tak rozbudowane dyskusje nt. kompaktów, były, ale trzeba
    głębiej poszukać.

    > Druga sprawa to widocznosc konia w kadrze po nacisnieciu migawki. Nie
    > chodzi tu o kat widzenia obrazu a o czas od nacisniecia migawki do
    > zapisu obrazu na matrycy

    Błąd. Nie tu leży zwłoka. Lag powstaje w wyniku opóźnienia obrazu
    wyświetlanego na elektronicznym wizjerze - w dzisiejszych aparatach
    powinien już być bardzo krótki, ale nigdy nie spadnie do zera i
    niestety, jest to informacja trudna do wydębienia od producentów lub z
    jakichkolwiek testów*** (ale z przyjemnością się pomylę. :)

    Dodatkowo można się nauczyć kadrować jednym okiem przez wizjer
    elektroniczny, a drugim okiem patrzeć bezpośrednio na temat. I wtedy lag
    wizjera nie będzie problemem. Inna technika, to nauczyć się przewidywać
    rozwój wypadków i działać z jakimś np. 1/10 sek. wyprzedzeniem.

    A tak w ogóle, to szybko jej zbrzydną "mrożone konie" - polecam
    technikę panoramowania/panningu.

    *** Zachęcam do prywatnych testów z wykorzystaniem dwóch luster -
    aparat fotografuje swój własny wizjer i stoper jednocześnie. :)

    > (wzorem bylby czas zwloki podobny do aparatow analogowych).

    Wówczas wizjer elektroniczny musiałby rejestrować i przetwarzać
    obraz z szybkością światła. :)

    Inny lag, to czas zablokowania aparatu na opróżnienie bufora i
    zgranie zdjęcia na kartę. Kolejny bardzo ważny parametr nie do
    wydębienia i nieobecny w testach (ale znowu - z przyjemnością się
    pomylę. :)

    > Najlepiej jakby aparat mial mozliwosc wykonywania zdjec seryjnych z
    > szybkoscia nie mniejsza niz 5 kl/sek.
    > Czy znacie jakis aparat do 1500 zl ktory robilby zdjecia seryjne z
    > taka szybkoscia?

    W moim poście jest link z taką wyszukiwarką - trzeba sprawdzić czy
    są kl./sek i uzupełnić selekcję o ten parametr. Tylko jak pisałem, jeden
    zrobi 5 zdjęć i zablokuje się na minutę (minutę!) rawami, a inny łyknie
    bez popitki, ale to wychodzi dopiero w praktyce...

    > Przegladalem sporo watkow na ten temat ale wiekszosc porad dotyczy
    > czasow z przed 5- 6 lat.
    > Aparaty cyfrowe rosna tak szybko jak grzyby po deszczu wiec porady z
    > przed 5 lat nie na wiele sie przydadza

    O! Szok! Ale w sumie to powód do radości, że mamy tak zadowolonego
    klienta. :) Ja już 10 lat czekam na jakikolwiek znaczący postęp w
    cyfrówkach i właśnie się poddałem - niczego przełomowego nie widać nawet
    na horyzoncie, mimo że rozwiązania czekają gotowe...

    Miałem już tego nie robić (co najwyżej wstawić nowy), ale przypomnę
    mój wykres postępu w jakości obrazu z matryc sprzed PONAD DWÓCH LAT (do
    sportu to dość ważny parametr, choć walory użytkowe są znacznie
    ważniejsze). Po dwóch latach dziś niemal dokładnie te same aparaty wciąż
    okupują czoło rankingu (zarówno mojego, jak i DxO):
    - Canon - totalna stagnacja;
    - Nikon - postęp symboliczny;
    - Sony - stagnacja + regres SLT;
    - Pentax - totalna stagnacja (ostatni K-50 ciut gorszy od staruszka K-30!);
    - Panasonic - totalna stagnacja, często regres.

    Jedyny widoczny postęp, to Fujifilm (super! ale ceny też raczej
    "super") i umiarkowany: Olympus + Samsung, ale ten ostatni startował z
    bardzo niskiego poziomu.

    http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/571408
    7010/in/photostream/

    Uff, gorąco... ;)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 5. Data: 2013-07-24 12:59:16
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Jakby co, to proszę jeszcze pytać - na dzisiejszych kompaktach się
    nie znam, ale mam słabość do "koniar", a niedawno znowu miałem bardzo
    miłą rozmowę z jedną amazonką, tym razem w Goczałkowicach. Oczywiście
    bez zdjęć się nie obyło... ;-)

    [mr.]

  • 6. Data: 2013-07-24 19:50:42
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> napisał

> [...]
    > nie znam, ale mam słabość do "koniar", a niedawno znowu miałem bardzo
    > miłą rozmowę z jedną amazonką, tym razem w Goczałkowicach. Oczywiście bez

    No wlasnie, znalazlem "dzisiejszy kompakt" ktory byc moze bedzie tym co
    trzeba.
    Cena jst dokladnie taka jaka kase ma dziewczyna czyli 1500 zl a robi zdjecia
    seryjne z szybkoscia 10 kl/sek. Jest to Sony DSC HX200V.
    Czy ma ktos z grupowiczow zdanie na temat tego aparatu?

    --
    Tomasz

  • 7. Data: 2013-07-24 20:00:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "astro" napisał w wiadomości

    >Nie wiem na ile szeroki kat jest do tego potrzebny.
    >Kryterium: Zoom wide (W) i Durability / sealing
    >www.dpreview.com/products/search/cameras

    Tu jest raczej potrzebny szybki czas reakcji od spustu do zdjecia.
    A kompakty raczej tym nie grzesza - mieszaja, mieszaja, kon juz daleko
    za przeszkoda, a one zdjecie robia.
    Jak sobie radzi TG2 ?

    Nie wiem jak tam lampa/czulosc - moze byc potrzebny krotki czas fotki,
    kompakty potrafia, ale w duzym zoomie obiektyw ciemny.
    A blyskac - moze nie wolno, ale jesli wolno, to lampka w kompaktach
    symboliczna, a sanek do innej brak.
    A wyzwalanie fotocela tez zawodzi, bo blyska i blyska zanim zdjecie
    zrobi - choc tu rozumiem ze sie spodziewamy dziennego oswietlenia,
    choc moze byc w pochmurny dzien.

    Trybowi video mozna by sie przyjrzec - filmy z koniami wdzieczne,
    lustrzanki maja klopoty z filmami (niektore nie filmuja wcale),
    kompakty miewaja klopoty z zoomem w czasie filmowania.

    A tu w sporcie to przydalby sie moze film w zwolnionym tempie ... tzn
    nagrywanie w przyspieszonym, odtwarzanie w zwolnionym ..

    J.

  • 8. Data: 2013-07-24 20:04:05
    Od: g...@w...com

    W dniu środa, 24 lipca 2013 10:08:51 UTC+2 użytkownik Tomasz napisał:
> [...]
    >
    > lat nie na wiele sie przydadza, dlatego zapytalem na grupie gdyz tu wszystko

    Nikon D3100, albo Nikon 1 V1, jeśli ważne są małe rozmiary, 1/16000 najkrótszy czas,
    60 klatek na sekundę w pełnej rozdzielczości.

  • 9. Data: 2013-07-24 20:26:30
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Tomasz" <t...@g...com> wrote:

> [...]
    > HX200V.
    > Czy ma ktos z grupowiczow zdanie na temat tego aparatu?

    Ja nie mam żadnego. :)

    Ale ZDECYDOWANIE odradzałbym skupianie się na najmniej ważnym
    parametrze. W normalnej praktyce fotoamatora nie ma potrzeby robić 100
    zdjęć z jednego najazdu konia - głowa pęka później przy selekcji, mózg
    nie jest w stanie tego odsiać, normalnie rozsadza, nikomu się nie
    chce...

    Jeśli to jedyna jego zaleta - to odradzam.

    Za to zdecydowanie polecam oglądać sample na wysokich czułościach
    (bo mrożenie ruchu, chmurka + tele = wysokie ISO).

    http://www.dpreview.com/
    http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
    http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
    http://pl.pixel-peeper.com/lenses/ + Flickr wg aparatów

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 10. Data: 2013-07-25 03:14:19
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Heh, przypomniało mi się jeszcze jedno, mianowicie że trzeba
    uważać - ta "super zaleta", te 10 kl./sek. to może być ściema
    marketingowa (tzn. częściowa) - zdjęcia robi, tyle że w jakości takiej,
    że aż żałość bierze - zdjęcie z komórki to przy nich to będzie
    "professka". :)

    Chodzi o to, że migawka w kompakcie mechanicznie tylu nie wyrobi,
    więc te 10/sek., to po prostu klatki wyjęte z nagrywanego filmiku (bez
    używania migawki). Wystarczy sobie wyjąć klatki z filmiku (pewnie i tak
    poprawiane), żeby się przekonać, co to może być warte.

    Radzę odrzucić te, które robią poniżej 2 kl./sek. i styknie... :)

    [mr.]