    From: luxcamera <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: TTL lampy - dlaczego tak prymitywnie
    Date: Wed, 25 Mar 2009 13:31:26 +0100

    j...@a...at wrote:

    > sposob w jaki stawiasz pytanie wskazuje , ze warto zapoznac sie z
    > pojeciami podstwowymi.
    > zobacz sobie definicje kontrastu.

    Szczerze mówiąc nie wiem, czy napisałeś to do mnie, bo nie ja postawiłem
    tą tezę "jak aparat mierzy kontrast na śniegu", ale że zacytowałeś
    fragment akurat mojego postu, gdzie próbuje odpowiedzieć na tę dziwną
    tezę, to pozwolę sobie co nieco dopowiedzieć.

    W życiu posługujemy się pewnymi uproszczeniami, więc jeśli ktoś pyta
    "jak aparat mierzy kontrast na śniegu", to rozumiem, że pyta o to, jak
    aparat poradzi sobie z pomiarem kontrastu sceny występującej w naturze,
    np. zaśnieżony stok, który jest oświetlony bezpośrednimi promieniami
    słońca i światłem rozproszonym emitowanym przez niebo - mamy tu więc dwa
    źródła światła i zapewne występuje jakiś kontrast pomiędzy
    najjaśniejszymi a najciemniejszymi partiami śniegu.
    Jak dodamy do tego świecenie lampą na wprost, to zrobi się ciekawie :-)

    Z technik oświetlania/pomiarów wynika, że kontrast oświetlenia (nie
    źródła światła - takiego pojęcia faktycznie nie ma) to taki sposób
    pomiaru kontrastu, który uwzględnia tylko różnice w oświetleniu
    obiektu/sceny, nie biorąc pod uwagę współczynników odbicia światła
    powierzchni oświetlonych.

    Co do reszty zgadzam się z tym, co piszesz i widzę, że kierujesz to do
    twórcy całego wątku, który napisał (być może prowokacyjnie) - cytuję
    "jak wiadomo pomiar błysku w lustrzaneczkach jest niezwykle prymitywny
    bo odbywa się poprzez pomiar światała odbitego"... i tym sprowokował
    mnie :-)

    Ra-V
    www.luxcamera.com
    Nie po to Bóg dał nam inteligencję, żebyśmy mieli ułatwiać sobie życie.