    From: j...@a...at
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: TTL lampy - dlaczego tak prymitywnie
    Date: Wed, 25 Mar 2009 00:12:04 -0700 (PDT)

    > ********początek cytatu********
    > Jeśłi założymy na obiektyw
    > jakiś filtr, zastosujemy oświetlenie światłem lampy odbitym od ściany lub
    > sufitu albo założymy na lampę jakiś rozpraszacz - sama informacja o
    > odległości przestaje wystarczać.
    > ********koniec cytatu*********
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    sama informacjia o odleglosci i znajomosc mocy zrodla swiatla wystacza
    tylko w szczegolnych przypadkach - wowczas jesli absorbcja swiatla
    oswietlanego motywu jest na okreslonym, przyjetym poziomie . W ogolnym
    przypadku , a taki mamy w fotografii nie wystarcza !!
    A to dlatego , ze dynamika matryc i blon jest za niska.

    Proste przyklad
    zdjecie usmolonego gornika pod ziemia bedzie w takim przypadku
    niedoswietlone , gdyz odbicie swiatla jest mniejsze ( wieksza
    absorbcja swiatla przez elemnty sceny ) niz to przyjeto we wzorach
    empirycznych prz =ls/odl . Dla takiej sceny nalezaloby wyliczyc inna
    LS.

    Z kolei bialo ubrane osoby na sniegu bede przeswietlone , gdyz tutaj
    odbicie swiatla jest wieksze niz to zalozono przy okreslieniu LS.

    metoda dzielenia LS przez odl jest dobra przy scenach o sredniej
    absorbcji swiatla takiej jakiej zalozono przy okrelaniu LS.

    Juz automatyka lampy tyrystorowej mierzy srednia jasnosc swiatla
    odbitego od sceny , co pozwala na unikniecie bledow naswietlenia -
    czyli pozwala na dopasownie koniecznej ilosci swiatla do czulosci
    matrycy - innymki slowy dobiera konieczna energie blysku w zaleznosci
    od wlasnosci refleksyjnych sceny. Jesli tego by nie uczyniono to ilosc
    swiatla moze wyjsc poza dynamike maytrycy.

    XXX