    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.matematyka
    Subject: Re: Szumy
    Date: Sat, 8 Apr 2017 00:40:43 +0200

    On 06.04.2017 10:16, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    erentiation

    form#Shift_theorem

    > Szczerze Ci zazdroszczę, że takie rzeczy masz w małym paluszku :)

    Pewine kiedyś miałęm problem z tranfurier(delta(funkcja_o_znanym_TF))
    i zapamietalem, gdzie szukać rozwiązań;-)

    > Ja potrafię tylko "na chłopski rozum".
    > Sumowanie/odejmowanie próbek rozszerza zakres trafiania do -2..2.
    > Skoro a ma rozkład równomierny

    a_i

    > to w górne 10% trafia statystycznie co 10
    > próbka. A jak często w górne 10% trafią dwie kolejne próbki?

    Dwie kolejne a_i są niezależna, więc mnozysz prawdopodobienstwa,
    wychodzi 1%.

    Ale można od razu zapytac o rozkłąd b_i (ci bedzie taki sam).

    Ktoś już wspominał o kwadracie/prostokącie.

    b_1 = a_1 + b_2

    No to sobie narysuumy wykres, na osi x a1,
    na osi y a2. Kolorujemy (czy tam robimy wykres z=)
    b = a1+a2

    a1 i a2 są jednostaje i niezalezne. Łaczny rozkłąd bedzie więc
    jednostajny na całym kwadracie.

    To jakie punktuy odpowiadają wartosci b = 2? Tylko wierzchiołek.
    Jakie punkty odpowiadają b=0?
    Cała przekątna tego kwadratu. A, że b>1? A to z kwadratu bierzemy jedną
    ćwiartkę, tę dla obu a_i dodatnich, z niego wyciagamy przekątną
    i miejscam na kwadracie, które odpowiada b >1 jest górny trójkącik,
    czyli 1/8 pola. Prawdopodobienstwo, ze b>1 to 1/8.

    Dowolne prawdopodobiueństwo można tak wyliczyć. Pytamy się o b
    z jakiegoś przedziału, rysujemy na kwadracie obszar który
    jest zakolorowany odpowiadnią wartoscią, liczymy zaznaczone
    pole /dzielimy przez pole calosci.

    > To jest
    > miara jak często uzyskany z sumowania ciąg trafi w swoje górne 10%. Na
    > pewno wyjdzie znacznie rzadziej = rozkład nie jest równomierny.

    Można od razu gęstość rozkłądu wypisać.
    g(b) = (1/2-|b|/4) (moglem sie pomylić co do stałych, ważne,
    ze to taki symetryczny trójkącik )
    b to wartość o którą pytamy, czyli prawdopodobieństwo, że
    wysolowana wartosć jest pomiedzy b a b+db to

    (1/2-|b|/4)*db

    pzdr
    bartekltg