  • 11. Data: 2004-08-12 17:38:35
    Temat: Re: Stanowisko koalicji
    Od: Maciej Bebenek <m...@U...TO.komorka.org>

    Jurek Zielinski wrote:

    > Większość operatorów potrafi się bezpłatnie wymieniać własnym ruchem -
    > zobacz ile firm skupia się w WIXie (www.wix.net.pl) - to przecież czysty
    > interes dla obu stron (obie strony odciążają sobie płatne łącza i
    > klienci bardziej zadowoleni). A takich Xów jest kilka.
    > No ale TPSA woli kasować ten sam KB dwa razy - jak klient TPSA czyta
    > gazeta.pl (agore) to płaci za ten KB klient i agora.

    To nie jest do końca tak. Klient podłączony do sieci tepsy nie płaci za
    ruch, prawda? Więc jeżeli ssacz przy okazji zassie kontent ze strony
    wspomnianej Agory, to w niczym nie wpłynie na jego opłatę.

    Zauważ, że wspomniana Agora wydaje kupę kasy na utrzymanie fermy
    serwerów, obsługi technicznej, marketingu, dziennikarzy itp. itd. Agora
    przecież nie sprzedaje swojego kontentu, a raczej go rozdaje. Czyli musi
    mieć w tym jakiś interes. Na pewno z punktu widzenia interesów Agory
    ednym z celów jest to, żeby ich strone odwiedziło najwięcej internautów.
    Czyli zalezy im na klientach. A za dostęp do klienta trzeba też w jakiś
    sposób zapłacić.

    Nie umiem powiedzieć, czy opłata, jaką życzy sobie tepsa jest - jak na
    nasze warunki - zawyżona, a jeśli tak, to o ile. W naszym kraju - nie po
    raz pierwszy - okazało się, że klienci muszą korzystać z określonego
    dostawcy. Na szczęscie proporcje między tepsą a reszta świata w tym
    przypadku są dużo lepsze.

    Ciekawym zjawiskiem natomiast jest natomiast fakt, że klienci w dużym
    stopniu są zlokalizowani w jednej sieci, a dostawcy treści w
    pozostałych. Brak u nas operatorów backbonu, do którego dopinałyby sie
    sieci obsługujące nadawców i odbiorców treści.

    A na koniec pytanie - czy ktoś może podać rząd wielkości kwoty, o jaką
    toczy się tej bój?
    ;-)

    M.

  • 12. Data: 2004-08-12 18:03:43
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Marcin Kuczera wrote:

    > mnie zastanawia jak zareaguje GTS i cała reszta na ostatnie obniżki
    > polpaka do Internetu.

    Chwila, ale zdaje się, że "rewelacje" polpakowe dotyczą tylko jak na razie
    usługi bez CIR i bez BGP, co dla mnie, na przykład, dyskfalifikuje na
    starcie tą ofertę.

    > Zdaje się, ze dostęp przez ATM wcale nie staniał i koszty tych mniej lub
    > bardziej niezależnych dostawców wcale nie spadły.

    A to z kolei z powodu, że - nazwijmy to - "operatorski" polpak wcale nie
    staniał :/

    --
    TOM
    TS635-RIPE MAN Administrator

  • 13. Data: 2004-08-12 18:10:47
    Od: "Przemysław Backiel" <p...@n...backiel.com.pl>

    > Chwila, ale zdaje się, że "rewelacje" polpakowe dotyczą tylko jak na razie
    > usługi bez CIR i bez BGP, co dla mnie, na przykład, dyskfalifikuje na
    > starcie tą ofertę.
    tak, tak wygląda ta oferta
    ale wiesz za co płacisz
    w większośc wanabi prowajderów
    2 mega polpaka to lux bo robią "biznes" na idslu

    a moim zdaniem
    internet u Tych którzy walcza o peering z tepsą
    wcale nie stanieje
    bo prawda jest brutalna
    ale każdemu operatorowi w polsce pasuje pozycja tepsy
    i to ze ma takie ceny
    bo jakby miała niższą
    to i oni mieli by niższe...
    ...nie tylko tepsa trzepie kase na tym, ale kazdy inny operator takze

    > A to z kolei z powodu, że - nazwijmy to - "operatorski" polpak wcale nie
    > staniał :/

    tak, nie staniał
    ale klienci
    sredni, mali isp - tacy blokowi
    oczekują oferty zblizonej cenowo do polpaka tego z promocji
    a nie ceny z nie wiadomo jak dawna

    pozdrowionka

    P.B.

  • 14. Data: 2004-08-12 18:13:54
    Od: Denken <d...@i...pl>

    Maciej Bebenek wrote:
    > Zauważ, że wspomniana Agora wydaje kupę kasy na utrzymanie fermy
    > serwerów, obsługi technicznej, marketingu, dziennikarzy itp. itd. Agora
    > przecież nie sprzedaje swojego kontentu, a raczej go rozdaje.

    W swietle ostatnich wynikow finansowych Agora w sieci nie jest chyba
    najlepszym przykladem zarabiajacego na siebie biznesu ;)

    > Czyli musi
    > mieć w tym jakiś interes. Na pewno z punktu widzenia interesów Agory
    > ednym z celów jest to, żeby ich strone odwiedziło najwięcej internautów.

    Hmm chyba nie twierdzisz ze nie jest w interesach ISP posiadanie u
    siebie dostawcow tresci. Tak znaczacy udzial P2P w sieci TP jest IMHO w
    duzej mierze wynikiem braku bliskich przepustowoscia dostawcow tresci.

    > Czyli zalezy im na klientach. A za dostęp do klienta trzeba też w jakiś
    > sposób zapłacić.

    Bylo juz wiele razy - nie chodzi o to zeby TP dala innym ISP swoje lacza
    za free. Chodzi o to zeby 1st nie degradowac ruchu na laczach
    zagranicznych = dac wolnosc wyboru operatora z wlaczeniem
    miedzynarodowych ewentualnie ustalic rozsadna polityke peeringow (z
    wiekszoscia ISP IMO platnych).

    > Ciekawym zjawiskiem natomiast jest natomiast fakt, że klienci w dużym
    > stopniu są zlokalizowani w jednej sieci, a dostawcy treści w
    > pozostałych.

    Bo dostawcy tresci w wiekszosci wypadkow mieli mozliwosc wyboru /
    migracji do tanszych operatorow a TP niestety ma gleboko dostawcow tresci.

    > A na koniec pytanie - czy ktoś może podać rząd wielkości kwoty, o jaką
    > toczy się tej bój?

    Mysle ze w archiwum grupy znajdziesz w ramach bojow z POL34/PIONIER ze
    TP chce okolo 2000PLN za 1Mbps ruchu. Teraz wez sobie to pomnoz przez
    przepustowosci jakie duzi ISP utrzymuja z TP rzedu 300-400Mbps. Mysle ze
    takich ISP jest ~5 = TP walczy pewnie o 2000x2000PLN co lekko daje nam
    4.000.000 PLN miesiecznie......

    Tu latwo zauwazyc ze gdyby TP niedegradowala ruchu na laczu zagranicznym
    i nie dala taniego peeringu to zaraz pojawilby jej sie zamiast tego
    przychodu koszt na poziomie IMHO minimum 600.000 PLN...

    --
    Pozdrawiam,
    Krzysztof Ceglinski

  • 15. Data: 2004-08-12 20:33:15
    Od: Tomasz Paszkowski <a...@S...net>

    W artykule <s...@c...tel.debica.pl
    > Jurek Zielinski napisał(a):
    >
    > Większość operatorów potrafi się bezpłatnie wymieniać własnym ruchem -
    > zobacz ile firm skupia się w WIXie (www.wix.net.pl) - to przecież czysty

    To co z tego, ze sa ;] Przypomnij sobie sytuacje z przed okolo 2 lat
    jak ATMAN odcial klientom GTS dostep do swoich zasobow po laczach
    miedzynarodowych, bo GTS nie chcial zestawic z nimi peeringu pomimo ze
    obie firmy znajduja sie w wixie. Zatem punkt widzenia zalezy od punktu
    siedzenia ...

    --
    Tomasz Paszkowski

  • 16. Data: 2004-08-12 20:51:19
    Od: d...@w...sobie.to

    Tomasz Paszkowski <a...@S...net> wrote:

> [...]
    > miedzynarodowych, bo GTS nie chcial zestawic z nimi peeringu pomimo ze
    > obie firmy znajduja sie w wixie. Zatem punkt widzenia zalezy od punktu

    A czy to nie bylo odwrotnie czasem?

    D.

    --
    50 ways to FREAK your roommate:
    14. Buy a McDonald's "Happy Meal" for lunch every day. Eat the straw

  • 17. Data: 2004-08-12 21:09:57
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

    > Chwila, ale zdaje się, że "rewelacje" polpakowe dotyczą tylko jak na razie
    > usługi bez CIR i bez BGP, co dla mnie, na przykład, dyskfalifikuje na
    > starcie tą ofertę.

    BGP - ok, rozumiem, to jest powód, ale powiedz mi, jakie znaczenie przy
    2Mbit ma cir 64kbit, a nawet 128kbit - toż to jest NIC, kompletnie
    niezauważane.
    A nawet w przypadku przeciążenia sieci (przy jakieś awarii) to taka
    gwarancja na poziomie 128kbit też nic nie da, bo jeżeli masz dość mocno
    obciążone łącze to i tak będą lagi.
    No chyba ze polpaka używasz stale tylko do wysokosci CIR'a a reszta to piki
    ;-)

    Pozatem w regulaminie jest zdanie o dostępie do routera brzegowe o prędkosci
    dołączenia.
    Do tego jak dołożysz to, ze nie można mieć innych PVC - zastanawiam się czy
    to nie będą poprostu pełne E1 po PDH do routera brzegowego, a że FR będzie
    na warstwie 2giej ? trzymają się jednej technologii.

    > A to z kolei z powodu, że - nazwijmy to - "operatorski" polpak wcale nie
    > staniał :/

    a podobno też staniał, zerknij do cennika, pozycja CIR'y.

    Marcin

  • 18. Data: 2004-08-12 21:27:59
    Od: Tomasz Paszkowski <a...@S...net>

    W artykule <cfgl87$rrn$1@sklad.atcom.net.pl> d...@w...sobie.to napisał(a):

    > A czy to nie bylo odwrotnie czasem?

    AFAIR nie. ATMAN mial karte przetargowa w postaci gadu-gadu ;]

    --
    Tomasz Paszkowski

  • 19. Data: 2004-08-12 21:37:42
    Od: "Mr.FX" <m...@w...pl>

    > BGP - ok, rozumiem, to jest powód, ale powiedz mi, jakie znaczenie przy
    > 2Mbit ma cir 64kbit, a nawet 128kbit - toż to jest NIC, kompletnie
    > niezauważane.
    [...]

    Zgadzam się. IMHO CIR to pojęcie wirtualne, przynajmniej jak dotąd
    w TPSA - i nie ma w tym nic dziwnego, bo każdego normalnego klienta
    (bez różnicy czy odsprzedaje łącze dalej, czy nie) nie będzie obchodzić
    żaden CIR, tylko faktyczna szybkość i bezawaryjność łącza na codzień.
    Jeżeli będzie poniżej oczekiwanego poziomu można zrezygnować
    z usługi. Gdy ważność łącza osiągnie określony poziom bierze się drugie,
    od innego dostawcy, z innego kabla/radia/etc... bo żadne SLA w wielu
    przypadkach nie pokryje możliwych strat, z powodu wystąpienia awarii,
    które zdarzają się każdemu.

    --
    Mr.FX [ myryfykysy ]

  • 20. Data: 2004-08-12 21:49:38
    Od: Paweł Tyll <o...@o...pl>

    "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl> wrote in message
    > TP SA jest operatorem dominującym na rynku dzierżawy łącz, co wynika z jej
    > procentowego udziału w rynku. W związku z tym jest obowiązana do stosowania
    > odpowiednich procedur i stawek dzierżawy. Wynika to z Prawa
    > Telekomunikacyjnego, jak i ze stanowiska UOKiK badającego tę sprawę.
    Co nie zmienia faktu, że na terenach zdominowanych przez Netię, praktyki
    monopolistyczne (przykładając oczywiście odpowiedni współczynnik skali)
    stosowane przez Netię hamują rozwój alternatywnych form dostępu do Internetu
    na takich terenach. TP ma wszystkim iść na rękę tylko dlatego, że jest
    operatorem dominującym, a inni to już mogą robić to samo, bo nie są? Fajna
    koncepcja. Podoba mi się. Efektywnie doprowadzi to do tego (a uściślając
    próbuje doprowadzić), że będzie kilka firm klasy TP, a niezależni mali
    operatorzy będą tak samo udupieni jak teraz. Ciekawe czemu TP broni się ręcyma
    i nogoma przed takim rozwojem wydarzeń? Ja nadal czekam na pojawienie się w
    oficjalnych cennikach pozycji 'Dostęp do sieci Internet, bez dostępu do sieci
    TPnet' - skoro to główny problem na drodze ku obniżeniu cen, to wierzę że
    znalazłoby się wielu chętnych na usługi tańsze od tepsianego nowego
    Polpaka/DSLa po konkurencyjnych cenach, za cenę braku dostępu do tej zlepki
    ssaczy p2p. Dodatkowo tego typu usługi mogłyby zachęcić dotychczasowych
    content-providerów hostujących się z TPnet do zapewnienia sobie dodatkowych
    alternatywnych metod dostępu do swojego contentu.

    Zdrówko.