  • 31. Data: 2004-08-13 11:36:30
    Temat: Re: Stanowisko koalicji
    Od: "Przemysław Backiel" <p...@n...backiel.com.pl>

    > Mam takie łacze z GTS.
    a ja oferty z GTS nie dostałem
    gdzie było połączenie CIR + SLA w jednej chwili

    wracając do tematu BGP
    tak, to moze się przydać wielu osobom
    ale osiedlówki akurat mogą sobie poradzić z tym
    ze polpak w promocji nie da im BGP

    a dla firm, ktore są już ISP dla firm i w sumie w większości dla firm
    to BGP moim zdaniem to mus, ale dla nich nie jest przeznaczona ta promocja

    co do load balancingu
    w tej promocji loadbalancigu tez nie można domówić

    P.B.

  • 32. Data: 2004-08-13 11:53:36
    Od: Maciej Bebenek <m...@U...org>

    Użytkownik Denken napisał:

    > Bo caly czas problem jest ten sam = istnieja znacznie tansze metody
    > dostepu do sieci TP (via zagranica), ktore TP blokuje pomimo ze sa one
    > czyms naturalnym na swiecie.

    To może przytoczę przykład z nieco innego rynku, ale bardziej uregulowanego.

    w 1996 r. ruszyły sieci GSM. Na początku tepsa zarządziła zasadę
    rozliczeń bill and keep. Wszyscy byli zadowoleni, za wyjątkiem
    operatorów komórkowych, bo nastąpiła kanibalizacja ruchu i więcej było
    ruchu przychodzącego, niż wychodzącego.

    rok później MŁ zarządził rozliczenia międzyoperatorskie. Wtedy powstała
    słynna stawka 80 gr za minutę ruchu terminowanego w sieci ruchomej.
    Zarządzenie dotyczyło jedynie ruchu krajowego.

    Po roku okazało się, że znaczny procent ruchu DO komórek jakąś cudowną
    metodą wypływa za granicę i wraca, poprzez sieć tepsy. Dlaczego?
    Ponieważ tepsa nie rozróżniała opłat za terminowanie ruchu fixed i mobile.

    Po kolejnym roku MŁ podjęło decyzję, że tepsa ma obowiązek również
    płacić za ruch przychodzący do komórek zza granicy. I od tej pory
    zniknęły problemy z krajowym ruchem zagranicznym.

    Widzisz jakieś analogie?

    > To juz niestety nie moj problem. Mam nadzieje ze raczej opiera sie to na
    > pewnym perspektywicznym mysleniu i budowaniu relacji z klientem, ktora
    > sie zwraca.

    A ja sądzę, że nie. Chociażby słysząc o miksowaniu ruchu akademickiego i
    komercyjnego.

    > Hmmm. ciekawe rzeczy. Jakos nigdy nie mialem takich wynikow przystepujac
    > do corocznego rozpoznania rynku. A z moich danych wynika ze lacze bez TP
    > mozna kupic za kilkaset zlotych przy odpowiednio grubej rurze - sproboj
    > kupic takie lacze do TP. Tylko nie wyciagaj mi tu jakis ofert typu DSL
    > czy tez max 12Mbps bez BGP bo to nie ta bajka.

    Miałem na myśli nie łącze do TP, tylko łącze do Internetu - takie, na
    którym można np. powiesić kolokację czy inny hosting.

    > Chyba pominales jeden istotny element. Nie ma kosztow bliskich zeru. To
    > wsyztsko nadal kosztuje. Placisz za transmisje danych / dzierzawe
    > wlokien + tak jak pisalem wczesniej chyba nikt nie oczekuje od TP
    > darmowego peeringu.

    Nikt? Popytaj sie członków koalicji. Tak szczerze, przy piffku ;-)
    A co do tych kosztów - dalej sa niewielkie. W końcu włókno w relacji
    Warszawa-Warszawa można sobie samemu położyć za relatywnie niewielkie
    pieniądze, Powiedzmy w cenie rocznych kosztów dzierżawy.

    > No widzisz warto nie tylko cytowac ale i pamietac jak sie sprawa
    > skonczyla. Klienci nacisneli na obu ISP i w koncu potrafili sie oni
    > dogadac. Obaj od tamtego czasu sa w ICM-IXP i bez problemu wymieniaja
    > ruch. Inna sprawa ze cale to zamieszanie chwaly ATMAN'owi nie dalo a
    > straty z pewnoscia byly.

    Ale pieniążki tak. A mówimy o biznesie, nie o ideologii bezpłatnego
    internetu dla wszystkich.

    M.

  • 33. Data: 2004-08-13 12:34:31
    Od: "Szymon" <s...@w...pl>

    > co do load balancingu
    > w tej promocji loadbalancigu tez nie można domówić
    >
    > P.B.

    Nie? Na party line Polapku mówili, że można.

    --
    Pozdrawiam, Szymon

  • 34. Data: 2004-08-13 12:47:39
    Od: "Przemysław Backiel" <p...@n...backiel.com.pl>

    > Nie? Na party line Polapku mówili, że można.

    hmm
    a w regulaminie jest napisane coś zupełnie innego
    :)

    --
    pozdrawiam,
    bacek

  • 35. Data: 2004-08-13 13:06:22
    Od: Denken <d...@i...pl>

    Maciej Bebenek wrote:

    > A ja sądzę, że nie. Chociażby słysząc o miksowaniu ruchu akademickiego i
    > komercyjnego.

    To juz cos zupelnie innego. I nadal uwazam ze to nie TP powinna
    porzadkowac sprawe komercji w MAN'ach tylko wlasciwy urzad. Dzialania TP
    (degradacja lacza) nie byly w zaden sposob usprawiedliwione.

    > Miałem na myśli nie łącze do TP, tylko łącze do Internetu - takie, na
    > którym można np. powiesić kolokację czy inny hosting.

    No takie lacze zawsze zawiera w sobie cene lacza do TP.
    Jak chcesz kupowac tanie lacza musisz raczej patrzec na to ciut inaczej
    na zasadzie lacze 'bez_tp' + lacze 'do tp'. Inaczej niezauwazysz roznic
    cenowych.

    > Nikt? Popytaj sie członków koalicji. Tak szczerze, przy piffku ;-)

    No dobrze - wiekszosc z nich chcialaby miec darmowy peering (kazdy by
    chcial). Jednak mysle ze kazdy z nich bedzie bardzo zadowolony z
    uczciwego rozliczania ruchu / mozliwosci pchania przez zagranice. Jestem
    przekonany ze spora grupa operatorow jest swiadoma tego ze na darmowy
    peering nie maja szans - tu przyznaje racje TP ;). Zobacz sobie jakie sa
    warunki peeringu z takim Sprintem w USA - mysle ze TP moze podobnie
    ustawiac poprzeczke. Najwazniejsze to to aby nie degradowali ruchu na
    jakimkolwiek laczu.

    > Ale pieniążki tak. A mówimy o biznesie, nie o ideologii bezpłatnego
    > internetu dla wszystkich.

    Hmm sugerujesz ze ATMAN na tym zarobil?? Mozesz przyblizyc? Bo na chwile
    obecna mysle ze bylo inaczej.

    --
    Denken

  • 36. Data: 2004-08-13 13:43:48
    Od: Maciej Bebenek <m...@U...org>

    Użytkownik Denken napisał:

    > To juz cos zupelnie innego. I nadal uwazam ze to nie TP powinna
    > porzadkowac sprawe komercji w MAN'ach tylko wlasciwy urzad. Dzialania TP
    > (degradacja lacza) nie byly w zaden sposob usprawiedliwione.

    Już teraz może. Art. 81 ust. 5 i art. 100 nowego PT się kłania.
    Finansowanie dostępu dla organizacji .edu z budżetu implikuje brak
    ograniczeń ze strony tepsy. Klient to klient ;-) Ponadto nowe PT
    umożliwia (jeżeli tylko za przeproszeniem organ będzie potrafił:-(
    kształtowanie cen dostępu.

> [...]
    > Jak chcesz kupowac tanie lacza musisz raczej patrzec na to ciut inaczej
    > na zasadzie lacze 'bez_tp' + lacze 'do tp'. Inaczej niezauwazysz roznic

    Niejednokrotnie robiłem analizę cenników i za każdym razem wychodziło
    mi, ze w tepsie może nie najlepiej, ale jednak najtaniej.

    > Hmm sugerujesz ze ATMAN na tym zarobil?? Mozesz przyblizyc? Bo na chwile
    > obecna mysle ze bylo inaczej.

    Myślę, że tak, chociaż przed sądem bym tego nie udowodnił
    :-)

    M.

  • 37. Data: 2004-09-02 08:06:03
    Od: VoMi7 <v...@N...altanet.pl>

    Przemysław Backiel wrote:

    > a ja oferty z GTS nie dostałem
    > gdzie było połączenie CIR + SLA w jednej chwili

    hmm dziwne to Crowley w ofercie Economy daje nawet SLA i CIR

    Tam tez sa rozne poziomy SLA Standard, Gold i Premium. Standard jest
    dodawane prakttycznie do wszytskich uslug.

    --
    VoMi7