  • 21. Data: 2004-08-12 21:53:14
    Temat: Re: Stanowisko koalicji
    Od: Paweł Tyll <o...@o...pl>

    "Jurek Zielinski" <c...@t...debica.pl> wrote in message
    news:slrnchn90l.dii.canin.dowyciecia@canin.tel.debic
    a.pl...
    > Eskalujesz problem na zbyt ogólne tereny. Spór dotyczy wymiany ruchu
    > pomiędzy operatorami - peeringu. Nikt w nim nie mówi o dzierżawie
    > ostatniej mili i koszcie łącz do odsprzedaży.
    A to błąd, bo powinno się mówić też i o tym. No ale po co poruszać niewygodne
    dla siebie tematy - w końcu trzeba dbać o własne interesy, a większość
    providerów już i tak opanowała dostęp radiowy więc na co im ta ostatnia mila -
    za metodę dostępu i tak zapłaci klient; A taki peering z TP...Odpadło by
    płacenie 2k PLN za mbit "peeringu", jak miło...

    Zdrówko.

  • 22. Data: 2004-08-12 22:10:44
    Od: "Grzegorz Podsiadło" <e...@a...w.stopce>

    Tomasz Paszkowski wrote in
    t:

    > AFAIR nie. ATMAN mial karte przetargowa w postaci gadu-gadu ;]

    "ATMAN nie akceptuje ruchu krajowego na laczach miedzynarodowych - aby
    zabezpieczyc sie przed degradacja jakosci ruchu krajowego i uniknac
    problemow z bledna konfiguracja routingu w sieciach innych ISP."

    --
    empeg // e m p e g /a t/ h o t /d o t/ p l

    {F2DA709C-5DFD-4C6B-96D0-B04EC4DB27EB}

  • 23. Data: 2004-08-12 22:20:02
    Od: Maciej Bebenek <m...@U...TO.komorka.org>

    Denken wrote:

    > W swietle ostatnich wynikow finansowych Agora w sieci nie jest chyba
    > najlepszym przykladem zarabiajacego na siebie biznesu ;)

    Ale jest przykładem skrzyzowania muła z osłem czyli i ISP i dostawcy treści.

    > Hmm chyba nie twierdzisz ze nie jest w interesach ISP posiadanie u
    > siebie dostawcow tresci. Tak znaczacy udzial P2P w sieci TP jest IMHO w
    > duzej mierze wynikiem braku bliskich przepustowoscia dostawcow tresci.

    Tak. Gdyby płyty CD były tańsze, to by nie było piractwa. Obejrzyj sobie
    statystyki dotyczące kierunków P2P - u mnie niecałe 100 % do USA.

    > Bylo juz wiele razy - nie chodzi o to zeby TP dala innym ISP swoje lacza
    > za free. Chodzi o to zeby 1st nie degradowac ruchu na laczach
    > zagranicznych = dac wolnosc wyboru operatora z wlaczeniem
    > miedzynarodowych ewentualnie ustalic rozsadna polityke peeringow (z
    > wiekszoscia ISP IMO platnych).

    Ale to jest dokładnie ten sam problem, co z MANami i pasmem akademickim
    vs komercyjnym. Tylko jedna strona konfliktu się zmienia.

    > Bo dostawcy tresci w wiekszosci wypadkow mieli mozliwosc wyboru /
    > migracji do tanszych operatorow a TP niestety ma gleboko dostawcow tresci.

    OK. I tu pytanie - dlaczego tańsi? Może w swoich kalkulacjach nie
    uwglednili pewnych kosztów?

    Zreeszta zauważ, że cena 2 Mbps w tepsie była i jest najmniejsza w
    porównaniu do innych operatorów. Dlaczego więc tamci mogli być tańsi??

    Wyobraź sobie, że koalicja wygrała. Każdy wiekszy operator ma bezpłatną
    wymiane ruchu z tepsą. Więc buduję sobie centrum kolokacji w Warszawie,
    dopinam sie do wixa i asterwixa i cokolwiek tam jeszcze jest, do tepsy i
    ... dla świętego spokoju potrzebuję jeszcze jakąś małą rurkę za granicę,
    wiec płacę za nia niewiele. Koszty bliskie zeru, a jakie możliwości
    zarabiania - na paśmie, na prędkości, na wszystkim.

    > Mysle ze w archiwum grupy znajdziesz w ramach bojow z POL34/PIONIER ze
    > TP chce okolo 2000PLN za 1Mbps ruchu. Teraz wez sobie to pomnoz przez
    > przepustowosci jakie duzi ISP utrzymuja z TP rzedu 300-400Mbps. Mysle ze
    > takich ISP jest ~5 = TP walczy pewnie o 2000x2000PLN co lekko daje nam
    > 4.000.000 PLN miesiecznie......

    Z tego co wiem, kwota globalna jest mniej więcej 3-4 razy wyższa.
    Podsumuj sobie wyniki finansowe pierwszych 20 ISP i dyskutujemy dalej :-)

    > Tu latwo zauwazyc ze gdyby TP niedegradowala ruchu na laczu zagranicznym
    > i nie dala taniego peeringu to zaraz pojawilby jej sie zamiast tego
    > przychodu koszt na poziomie IMHO minimum 600.000 PLN...

    Cóż... Może zacytuję fragment newsa (Message-ID:
    <1...@b...bzzz.pfff>) , który nadszedł w czasie, gdy
    tworzyłem tą odpowiedź:

    "ATMAN nie akceptuje ruchu krajowego na laczach miedzynarodowych - aby
    zabezpieczyc sie przed degradacja jakosci ruchu krajowego i uniknac
    problemow z bledna konfiguracja routingu w sieciach innych ISP."

    M.

  • 24. Data: 2004-08-12 22:34:45
    Od: "Grzegorz Podsiadło" <e...@a...w.stopce>

    Maciej Bebenek wrote in news:cfgqhb$5rq$1@atlantis.news.tpi.pl:

    > Ale jest przykładem skrzyzowania muła z osłem czyli i ISP i
    > dostawcy treści.

    Na czym Twoim zdaniem polega bycie ISP w wypadku Agory ?

    --
    empeg // e m p e g /a t/ h o t /d o t/ p l

    {54BA375B-81B3-4E48-BF49-EC1AE4864280}

  • 25. Data: 2004-08-13 06:52:34
    Od: Denken <d...@i...pl>

    Maciej Bebenek wrote:

    > Tak. Gdyby płyty CD były tańsze, to by nie było piractwa. Obejrzyj sobie
    > statystyki dotyczące kierunków P2P - u mnie niecałe 100 % do USA.

    Hmm ciezko mi znalezc zwiazek. Wspominajac P2P w sieci TP opieram sie na
    informacjach podawanych przez TP - nie dyskutuje jak jest u mnie czy u
    Ciebie.

    > Ale to jest dokładnie ten sam problem, co z MANami i pasmem akademickim
    > vs komercyjnym. Tylko jedna strona konfliktu się zmienia.

    Bo caly czas problem jest ten sam = istnieja znacznie tansze metody
    dostepu do sieci TP (via zagranica), ktore TP blokuje pomimo ze sa one
    czyms naturalnym na swiecie.

    > OK. I tu pytanie - dlaczego tańsi? Może w swoich kalkulacjach nie
    > uwglednili pewnych kosztów?

    To juz niestety nie moj problem. Mam nadzieje ze raczej opiera sie to na
    pewnym perspektywicznym mysleniu i budowaniu relacji z klientem, ktora
    sie zwraca.

    > Zreeszta zauważ, że cena 2 Mbps w tepsie była i jest najmniejsza w
    > porównaniu do innych operatorów. Dlaczego więc tamci mogli być tańsi??

    Hmmm. ciekawe rzeczy. Jakos nigdy nie mialem takich wynikow przystepujac
    do corocznego rozpoznania rynku. A z moich danych wynika ze lacze bez TP
    mozna kupic za kilkaset zlotych przy odpowiednio grubej rurze - sproboj
    kupic takie lacze do TP. Tylko nie wyciagaj mi tu jakis ofert typu DSL
    czy tez max 12Mbps bez BGP bo to nie ta bajka.

    > Wyobraź sobie, że koalicja wygrała. Każdy wiekszy operator ma bezpłatną
    > wymiane ruchu z tepsą. Więc buduję sobie centrum kolokacji w Warszawie,

    Hmm wiekszosc jzu ma IMO.

    > dopinam sie do wixa i asterwixa i cokolwiek tam jeszcze jest,

    to tez mozesz juz w tej chwili zrobic.

    > do tepsy i
    > ... dla świętego spokoju potrzebuję jeszcze jakąś małą rurkę za granicę,
    > wiec płacę za nia niewiele. Koszty bliskie zeru, a jakie możliwości

    Chyba pominales jeden istotny element. Nie ma kosztow bliskich zeru. To
    wsyztsko nadal kosztuje. Placisz za transmisje danych / dzierzawe
    wlokien + tak jak pisalem wczesniej chyba nikt nie oczekuje od TP
    darmowego peeringu.

    > Z tego co wiem, kwota globalna jest mniej więcej 3-4 razy wyższa.
    > Podsumuj sobie wyniki finansowe pierwszych 20 ISP i dyskutujemy dalej :-)

    Bo to byly bardzo ostrozne szacunki.

> [...]
    > zabezpieczyc sie przed degradacja jakosci ruchu krajowego i uniknac
    > problemow z bledna konfiguracja routingu w sieciach innych ISP."

    No widzisz warto nie tylko cytowac ale i pamietac jak sie sprawa
    skonczyla. Klienci nacisneli na obu ISP i w koncu potrafili sie oni
    dogadac. Obaj od tamtego czasu sa w ICM-IXP i bez problemu wymieniaja
    ruch. Inna sprawa ze cale to zamieszanie chwaly ATMAN'owi nie dalo a
    straty z pewnoscia byly.

    --
    Denken

  • 26. Data: 2004-08-13 07:08:50
    Od: marcins <m...@c...pl>

    Grzegorz Podsiadło wrote:

    > Na czym Twoim zdaniem polega bycie ISP w wypadku Agory ?

    hmm bycie LIRem ( z klasami PI ), dostarczaniem inetu radiom, ams itp
    moze byc ? co wiecej chcesz ?

    m.

  • 27. Data: 2004-08-13 08:11:57
    Od: "Przemysław Backiel" <p...@n...backiel.com.pl>

    > [...]
    a w ogole
    niech ktos mi poda ISP ktory daje CIR i SLA jednoczesnie
    moim zdaniem albo rybki albo akwarium
    takze w tym tanim polpaku jest SLA mozna zmienic poziom sla i jest oki

    brak bgp - tak to moze byc problem dla niektorych
    srednio mali, czyt tacy co biora 2-3 polpaki bez bgp mysle ze dadza sobie
    rade
    po prostu sami zrobią load balancing po swojej stronie
    softerowo

    pozdrofionka
    p.b.

  • 28. Data: 2004-08-13 08:26:39
    Od: m...@n...pl

    "Przemysław Backiel" <p...@n...backiel.com.pl> wrote:
    > a w ogole
    > niech ktos mi poda ISP ktory daje CIR i SLA jednoczesnie
    > moim zdaniem albo rybki albo akwarium
    > takze w tym tanim polpaku jest SLA mozna zmienic poziom sla i jest oki
    GTS czy kazdy inny powazny operator.

> [...]
    > rade
    > po prostu sami zrobi? load balancing po swojej stronie
    bgp nie sluzy do rozkladania ruchu na poszczegolne lacza i "sredniom
    malym" tez moze sie przydac przy stosunkowo niewielkich nakladach, poza
    dostepnoscia BGP od strony dostawcy.

    pz
    mazek

    --
    http://www.marcinmazurek.com/ ::: nic-hdl: MM3380-RIPE
    GnuPG 6687 E661 98B0 AEE6 DA8B 7F48 AEE4 776F 5688 DC89

  • 29. Data: 2004-08-13 09:27:19
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

> [...]
    > rade
    > po prostu sami zrobią load balancing po swojej stronie

    jakieś 1000zł netto opłaty jednorazowej i tpsa sama to włączy

    Marcin

  • 30. Data: 2004-08-13 11:27:35
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Przemysław Backiel wrote:
    > a w ogole
    > niech ktos mi poda ISP ktory daje CIR i SLA jednoczesnie
    > moim zdaniem albo rybki albo akwarium

    Mam takie łacze z GTS.

    > brak bgp - tak to moze byc problem dla niektorych

    Uważam, ze budując jakąś tam sieć, która nie jest osiedlówką, a siecią dla
    pęczku współpracujących ze mna klientów, gdzie miesięczne rozliczenia
    wynoszą o conajmniej dwa rzędy wielkości więcej niż w osiedlówce, należy
    zadbać o BGP.

    --
    TOM
    TS635-RIPE MAN Administrator