eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaSpawarka DIY - przewijanie trafo (MOT), warstwy, ograniczenie prądu, pytania... › Re: Spawarka DIY - przewijanie trafo (MOT), warstwy, ograniczenie prądu, pytania...
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Spawarka DIY - przewijanie trafo (MOT), warstwy, ograniczenie prądu,
    pytania...
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 18 Nov 2013 22:27:16 +0100

    Dnia Sun, 17 Nov 2013 21:08:30 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
> [...]
    > mikrofalówki, nawinięciu na nich 3 warstw po 6 uzwojeń przewodem
    > AWG 8 (8.37 mm2) i wykombinowaniu jakiegoś ograniczenia prądowego.
    >
    > 1. Nie mam pojęcia, jak ten koleś zmieścił tam aż 6 uzwojeń. Mi się
    > ledwo zmieściło 5, czyli zamiast 3*6 uzwojeń mam 3*5. Może mam grubszą
    > izolację, niż on, nie wiem. Na co to ma wpływ oprócz mniejszego napięcia?
    > Jest szansa, że taka liczba uzwojeń nie wykorzysta w pełni rdzenia (tu
    > moja wiedza teoretyczna jest bliska zeru, więc jak bredzę, to mnie
    > poprawcie) i wzrośnie prąd jałowy uzwojenia pierwotnego?

    Prad jalowy bez zmian. Rdzen niewykorzystany tylko w tym sensie ze
    jest powiedzmy 5V a nie 6V. Albo po uzyciu cienszego kabla - ze jest
    100A, a mogloby byc 120.

> [...]
    > tak, jak on (i tak znalazłem wszędzie, gdzie szukałem), czyli:
    > - warstwa 1 od dołu do góry
    > - warstwa 2 od góry do dołu
    > - warstwa 3 od dołu do góry
    >
    > Jaka jest przewaga takiego nawinięcia względem nawinięcia wszystkich
    > warstw w tym samym kierunku? Jest w ogóle jakaś? Czy może ta druga
    > metoda nie ma racji bytu, bo np. prądy indukowane w kolejnych warstwach
    > będą się wzajemnie znosiły? Intuicja podpowiada, że powinny się znosić
    > przy nawijaniu pierwszym sposobem, ale skoro się nie znoszą, to widocznie

    Bez znaczenia - liczy sie kierunek obrotow, a nie wyzej/nizej.
    Ale jak zaczales od dolu i koniec pierwszej warstwy wypadl u gory - to
    glupio tak przeprowadzac go na dol.

    Przy wysokich napieciach jest kwestia napiec miedzyzwojowych, ktore
    izolacja musi wytrzymac, ale tu kompletnie nieistotne.

    > 3. Uzwojenie pierwotne jednego transformatora było uszkodzone. Wygląda na
    > to, że to nie jest (jak się spodziewałem) miedź, tylko aluminium.
    > http://www.chmurka.net/r/mot.jpg
    > Ścisnąłem to kostką do łączenia kabli, ale nie daje mi to spokoju. Jak
    > prawidłowo naprawilibyście takie uzwojenie? Skręcilibyście te druty ze
    > sobą? Jakiś AlumWeld albo inna forma spawania aluminium?

    Izolacja sie spali.

    > Zakładając, że
    > to jest w ogóle aluminium. Jeśli to ma jakieś znaczenie, to transformatory
    > to GAL-800E-4.

    AL, ciekawe :-)

    Ale chinszczyzna, drut z aluminium, rdzen choc z blach ?

    > 4. Ile w ogóle te transformatory mają mocy (jakoś nie mogę tego znaleźć
    > w sieci) i co za tym idzie, jakie ograniczenie prądowe byście zastosowali?

    mikrofalowki to tak 500-1000W

    > A może w ogóle zrezygnować z ograniczenia prądowego?

    Tamten bocznik magnetyczny mozna by zostawic. Po to chyba byl.

    > Jaki może być prąd zwarciowy takiego transformatora?

    Nie wiesz ? Wiecej niz miernik potrafi zniesc :-)

    > 6. Koleś łączy transformatory uzwojeniami pierwotnymi szeregowo i wpina
    > się między fazy. Czy bezpiecznie będzie założyć, że skoro on ma 110V w
    > gniazdku (taki kraj), to i transformatory ma na takie napięcie, więc równie
    > dobrze można połączyć uzwojenia pierwotne równolegle i zasilać je z jednej
    > fazy?

    Mozna, a nawet nalezy.
    Uwazaj tylko zebys wtorne w dobrej kolejnosci polazyl.

    J.